Dallas rozsdamentesen tért vissza hozzám. Három hétig volt távol a beavatkozások miatt, és mikor újra beleülhettem, már megint beleszerettem. Nem újdonság ez, immár tíz hónapja minden egyes nap szerelmes tekintettel nézek rá, és várom, hogy átélhessem az élményt, amit ez a harmincéves, macskalépteken járó kistepsi tud nyújtani. De ami a kedvencem benne, hogy álló helyben is le tudja foglalni a figyelmem a belterével. Mivel gyakorolnom kell a fotózást, és egy kép többet mond ezer szónál, megspórolok most harminckétezer szót, miközben körbevezetlek Dallas belében.
Nagyok az ülések, és egyiken sem látszik meg 289000 kilométer. Nem műanyagból és bőrdarálékból van a kárpit, hanem anyagból. Vastag bútorkárpit ez, amit még késsel sem volna könnyű felszaggatni, nemhogy farral. Van színe, ami miatt is szokás az efféle hangulatot "porn-king" beltérnek nevezni, hiába nem piros, hanem bordó. A kárpit alatt a szivacsot sem garanciaidő szülte
Levehető is akár a kárpit
A fejtámla borítása tépőzáras, így akár mosógépbe is be lehetne hajítani
Hátul is bőven van hely, a fejtámlák nőhettek volna magasabbra, de nyilván a szabadabb kilátás miatt lettek ekkorák. Az övek sem feketék, hanem színben passzolnak a kárpithoz, és a klasszikus módon automaták, ellentétben az elöl lévőkkel. A kilincset ki kellett cserélnem, de sajnos nem találtam színazonos példányt
Gyári szőnyegvédő szőnyeg, centi vastag anyagból, fémszálas erősítéssel. Az alját gumitüskék borítják, hogy ne mozdulhasson el könnyen. Mivel harminc év alatt ezek a tüskék kikeményedtek, ezért már letöredeznek és minden porszívózáskor fogyogatnak
Hátul is van soha el nem kopó, gyári szőnyeg
Hátul is villanyos az ablak, kockaautóhoz méltó formájú kapcsolóval működtethető
Ez a panel szinte semmit sem változott a harminc év alatt, minden Toyota tulajdonos azonnal felismeri a gyártót
A bajuszkapcsoló szintén zenész. Ebbe a beltérbe például egyáltalán nem illik bele sem a színe, sem a formája, de ugyanez van a 95'-ös Carinánkban is
Az ajtón is ugyanaz a vastag kárpit van, mint az üléseken. Jutott némi króm ide valamiért, a beltérben sehol máshol nincs a megszokott helyeken kívül
Nagyon nagy hülyeség az automata öv, de pont emiatt szerethető. Gyújtáson és csukott ajtónál beköt minket, ha kinyitjuk az ajtót, kienged. A tetőn és a B oszlopban végigfutó sínben mozgatja az övet a villany. Vigyázni kell vele, mert elég erősen cincálja, nincs nyitott ajtónál kikukucskálás, csak szépülés, különben baj lehet.
Dallas amerikai piacra készült 1989-ben, és mivel ekkortájt errefelé az volt a mondás, hogy vagy ennek a hülyeségnek, vagy légzsáknak kell lennie az autókban, ezért nyilván az olcsóbbik megoldást választották a gyártók. Mikor kötelező lett a légzsák, kihalt az automata öv. Nem olyan nagy kár érte, mert érdekességnek jó, de értelme nem sok van...
... már csak azért sem, mert a medenceövet kézzel kell húzkodni, tehát ahhoz, hogy rendesen bekössük magunkat, mindenképp kellünk hozzá mi is. De sajnos a szabályokat a leghülyébbekhez igazították már akkor is, ezért született meg az automata vállöv, ami szerintem nem sokat ér a medenceöv nélkül.
A három tekerentyű pedig azért van az ülésen, mert az ülőlap szögét elöl és hátul külön-külön lehet állítani, ezáltal tulajdonképpen az ülőlap magasságát is
Középről ered a vállöv, a mellette lévő csatba pedig a medenceövet kell bekattintani. Mivel az övnek a 150 kilós amerikait és a 70 kilós bevándorlót is jól kell fognia, ezért szabadon húzkodható mindegyik. Nem tudod olyan gyorsan kézzel húzni, hogy bekattanjon, mindig szabadon lehet mozogni bekötve is. Eleinte azt hittem, hogy emiatt egy koccanásnál is garantált a halál, de nem, erős fékezéskor és balesetkor megfog mindkét öv, tehát jól ki van találva. Az erős fékezéses módit már kipróbáltam, azóta nyugodt vagyok. Viszonylag, de erre majd visszatérünk...
Nagyon szép a kormány, bár már kezd elválni az anyaga a karima belső fémgyűrűjétől. Lehet kapni amerikában színazonos példányt, de elképesztő összeg lenne, mire ideér, így nem foglalkozom vele. Nemcsak az öv, de a váltó is természetesen automata, imádom
A váltónak van POWER módja is, de csuhajja! Ilyenkor hagyja tiltásig elforgatni a motort a fokozatokban, máskülönben ezer fordulattal lejjebb vált el padlógáznál
Tájidegen, de hasznos részlet. Ennek a konkrét példánynak eredetileg nem fordulatszámmérős volt a műszeregysége, de szereztem egyet és teljesen plug&play volt a beépítése. Nem emiatt történt a csere, hanem a rossz vízhőfok-mérő műszer miatt, de örülök, hogy így alakult
Ez a visszajelző a kiégett féklámpát jelezné, de oktalanul is jelez folyamatosan. Állítólag ezzel nem lehet mit kezdeni, az újabb Camrykben is vaklármázik állandóan. Nagyon nem érdekel, mert öt (!) féklámpája van az autónak, úgyhogy ha nem ég ki tavaszig az izzó, én veszem ki a műszerből
Makula. Sajnos kirepedezett a könyöklőn a műbőr, tervezem majd felújítani igazival
Térjünk vissza a túlbonyolított övhöz. A napellenzőkön nem véletlenül van kisregény róla, tényleg feleslegesen bonyolult, és az ember akaratlanul is elmélázik azon, hogy mi van akkor, ha baleset történik, és ki kell kötnünk magunkat?
Nos, a válasz az övhöz méltóan bonyolult. Mivel középről ered az öv, és ott is lakik a mechanika, ami megfeszíti, ezért meg kellett oldani, hogy ha megfeszülve marad az öv, akkor is ki lehessen kapcsolni. De hogy kapcsolsz ki egy övet, aminek nincs csatja? Hát úgy, hogy felhúzod ezt a kart középen, ezáltal elenged az öv, ki tudod húzni szabadon. Tehát balesetkor a feje tetején álló autóban pánikolva nincs más dolgod, mint kikapcsolni a medenceövet, és ha esetleg a vállöv megfeszítve maradt, akkor felhúzod ezt a kallantyút, majd kibújsz az öv alól... Ugye menni fog törött csontokkal is?
Mivel az a kallantyú nem tudja, mikor szenvedtél balesetet, ezért bármikor fel lehet húzni. Ha megteszed, nem fog működésbe lépni a feszítő mechanika, tehát ilyenkor a jármű visítással és a PUSH DOWN BELT RELEASE LEVER piros villogásával jelzi, hogy told vissza a helyére.
De térjünk inkább rá a kényelmi berendezésekre. Amerikában a távolságokat nem araszokban mérik, ezért természetesen van tempomat. Mechanikusan, vákuumcsövekkel működik, méghozzá tökéletesen, nagyon szeretem
A tempót is lehet változtatni a bajuszkapcsolóval, jól el lehet ezzel szórakozni hosszabb utakon
Dallas egy mobil kályha. Brutális a fűtése, és nem tudom, hogy csinálja, de egy kilométer után már tolja be a meleg levegőt. Nem, nem langyosat. Három kilométer után szauna van. Középen nem lehet elzárni, de meg lehet választani, hogy a két mindenfele állítható rostélyból jöjjön, vagy felettük az egyenes rács mögül. Nem teljesen értem, miért van ez így...
A hátsó szélvédőnek is jutottak rostélyok
Hát persze, hogy van!
Nagyon jó a kihúzható pohártartó, de még sosem használtam, mert mindig elfelejtem, hogy van
Ilyen van a 86'-os Celicámban is. Műanyaggal varrt műanyagnak látszó műanyag!
Klasszikus ez a panel is. A légkondi nem működik, pedig a fűtésből kiindulva az is túlozhat, és sarkvidéket varázsolna Dallasból. Már csak azért is, mert ebbe még a régi fajta gáz való, ami már nem engedélyezett. Emiatt gyengébbek már a mai autókban a klímák, és emiatt nem fogom tudni megcsináltatni ezt a régi fajtát. Pontoabban nyilván meg lehetne, de akkor sok dolgot ki kéne cserélni a rendszerben az újfajta gáz befogadásához. Vagy feltöltetem illegálban, de nem biztos, hogy az megoldja a problémát. Úgyhogy egyelőre így marad, pedig van egy klímahűtőm is tartalékban, ha esetleg azzal volna gond...
A gyári kazettás rádiót kicseréltem, elraktam emlékbe. A hangszórók nem az ajtókban vannak, hanem a műszerfalban, hátul pedig a kalaptartóban. Kicseréltem a gyári hangszórókat, de hiába, a Macrom fejegységgel ezek sem tesznek csodát, majd egyszer erőt veszek magamon és veszek másikat
Az eredeti kulcsot már elnyűtték, csináltattam egy vadi új gyárit, azóta élmény az indítás. Öreg Toyotákban megszokott részlet a kulcsnyílás feletti gomb. Én már úgy használom, hogy észre sem veszem, de aki először próbálja kivenni a kulcsot, meglepődik, hogy nem tudja megtenni. Teljesen elfordítani a kulcsot csak a gomb megnyomásával lehet megtenni. Mivel itt még minden mechnikus, a váltó pedig automata, ezért finoman érezni, ahogy mozognak a reteszek. Csak a váltó "P" állásában lehet kivenni a kulcsot
Nem tudom miért, de imádom mindezt. Talán mert tényleg látszik az anyagokon és a színeken, hogy ember készítette embernek, hogy mindörökké használhassa és jól is érezze magát benne. Maga az autó is nagyon jó, és most már teljesen rozsdamentes is, de ez már egy másik történet. Ahhoz képest, hogy nyáron még úgy terveztem, hogy el kell adnom, most már pont az ellenkezője tud csak eszembe jutni. Egyre jobb formában van az öreg szedán, én pedig minden nap használom, mert túl jó ahhoz, hogy ne tegyem.
És ha esetleg azt gondolod, hogy ez a fajta öv hihetetlen elmebaj, akkor nézd meg ezt, mert ez az, ami tényleg durva: https://youtu.be/Q6PkxPJ_01I?t=80
Övvágókat mindenesetre most már tényleg veszek a Dallasba is. Ja, és nincs elfekvőben egy barna színű, alig használt kormányod ehhez? Esetleg egy barna könyöklő? Tudtam. De ez a műfaj ettől jó, hogy nincs, és majd valahonnan mégis lesz.