Szétszedtem egy Porschét - háztáji karbantartás, első felvonás

2023. február 26. 16:28 - Matenak

20220204_073000.jpg

Néz rám a garázsban, és nem érti, hogy került ide. Nézek rá, és nem értem, hogy került ide. Berheltem én már autókat életemben, de azokban mind rossz helyen volt a motor, és megszokott módon készültek. Érzem minden porcikámmal, hogy ez itt nagyon más világ. Elkezdek közelíteni felé a csavarkulccsal, és látom, hogy legszívesebben bekuporodna a sarokba félelmében. Nem tudja, hogy én még nála is jobban félek. Becsukom a szemem és meglazítom rajta az első csavart. Ezt rengeteg másik követi, és utána már nem is rettegek. Eddig úgy tűnik, hogy az autó is fellélegzett.

Másfél éve vágtam bele az egyik legnagyobb őrültségbe, amit autó kapcsán valaha elkövettem, vettem egy Porschét, és maradt 12E forintom. Néhányszor azóta már el akartam adni, mert nem tudom rendesen viselni, nem járok vele a hétköznapokban, túl hivalkodónak tartom. Ennek ellenére megtettem vele több, mint 11E kilométert, mert őrületesen jó túraautó, külföldre mindig ezzel megyünk, meg belföldön is a nagyobb távokra. Nem bántam meg, hogy megvettem, egyúttal azt is kijelenthetem, hogy nem ebben a ligában játszom. Nem biztos, hogy fenn tudnám tartani, ha szervizbe kéne hordanom, viszont úgy belefér, ha én tartom karban, ez fontos. Szeretem is piszkálni, úgyhogy ez így tökéletes. És ami a lényeg, már nem akarom eladni, mert a sok közös kilométer, kirándulások, versenypályázások, és a szerelések élményei összekötnek vele. Megszerettem nagyon, elképesztően jó autó. De mindez egy másik történet, most lássuk, hogy konkrétan a berhelések ügyében mik történtek eddig.

20221103_143845.jpg

Mikor megvettem, időszerű volt egy általános, lájtosabb karbantartás, olajcsere, ilyesmik. Meg is vettem mindent, mi szemnek, szájnak, pénztárcának ingere, és nekiveselkedtem. Igazából az összegek nem annyira félelmetesek, inkább csak az az érdekes, hogy ebbe mindenből sok kell. Olajtöltet 7,5 (!) liter, váltóolaj 4 liter környéke, és mindenből minőségit kell venni. Én a 11E kilométer során kétszer cseréltem már motorolajat, először ugyanis Motul 5W-40et raktam bele (elfogadott a könyv szerint is, csak A40 szabvány legyen), de inkább kicseréltem a Porsche által is ajánlott (matrica is van a betöltőnél) Mobil1 0W-40-re. Szóval a rutin már óriásinak mondható, az olajszűrőhöz vennem kellett egy célszerszámot, de ezen kívül semmi különös nincs a műveletben. Hacsak az nem, hogy 7,5 literes kannám van, amibe le tudom ereszteni, és mókás, hogy koppra megtelik. A váltóolaj cseréjében sincs különlegesség, ráadásul öröm látni, hogy még 2011-ben is raktak leeresztő és betöltőcsavarokat egy váltóra, nincs élettartam duma, ez egy olyan termék, amit nem a kukának szántak.

20220604_141448.jpgAz olajszűrő házához kellett venni egy célszerszámot, de semmi extra nincs a műveletben, csak az olaj mennyisége szokatlan

A bontószökevényeim után persze megoldandó probléma volt, hogy ez az autó már a gyámom, felügyelni akar, hogy mikor szervizelem, ezért el kell tudni magyarázni neki, hogy elvégeztem rajta a karbantartást, különben képes lenne hisztizni. Nem akartam, hogy rinyáljon a műszerfalon, hogy mikor kéne szervizbe vinnem, mert lejárt a visszaszámlálás, ezért vettem egy kütyüt (iCarsoft POR II), amivel tudok vele beszélgetni. Tök jó cucc, mindig az autóban tartom, de remélem sosem kerül rá sor, hogy a Cayman (Sári) véleményére is kíváncsi legyek. Maradjon egyoldalú ez a kommunikáció. Ne aggódj, jólvanezígy, nem a balkán közepére érkezett a faluvégre, ahol csak kiütik a hibakódokat, a későbbiekben ki fog derülni, hogy a bankkártyám számát már Franciaországban is fújják.

Légszűrőt is cseréltem, amihez hozzá kellett férni a motorhoz, ezt a csomagtartóból lehet megtenni. Mókás, hogy nincs motorháztető, a hátsó csomagtér, és az utastér is a motorhoz vezet. Két réteget kell lebontani fentről a motorhoz, és nem véletlen, hogy a kárpitozott réteg, és az alatta található fém palást is brutál vastag hangszigetelő szivacsot visel. A későbbi szerelések alkalmával mentem úgy próbakört, hogy sem az ülések mögötti szigetelés, sem a motor felettiek nem voltak felrakva, és mivel tulajdonképpen a motor az utastérben van, már négyezres fordulatnál folyik a vér a fülünkből. Ha minden szigetelés a helyére kerül, akkor pedig suttoghatunk kedvünkre, hihetetlen, hogy mire képes a szivacs. A légszűrő cseréje amúgy nem nagy truváj, de természetesen az sem kisméretű, és csavarral van rögzítve. Ez a szemlélet az egész autón eluralkodott, minden nagyon megtervezett, minden nagyon minőségi.

20221102_181940.jpgÍgy lehet hozzáférni a motorhoz

20210820_113304.jpgA légszűrő nem kicsi, és már igencsak ideje volt cserélni a vételkor

A pollenszűrő cseréje sem gáz, az első csomagtartóból végezhető, és maga a szűrő ára sem felháborító. Az olajszűrőt és a légszűrőt már meg kell nézni, hogy honnan vesszük, mert pl. olajszűrőből ugyanaz a márka van ahol 12E, míg máshol 8E, de van 5-ért is jó minőség, bár mindegyik sok egy szimpla papírszűrő betétért, ami semmiben nem különbözik a többi autóétól. Mondtam én, hogy túl prosztó vagyok egy ilyen autóhoz.

A kronológia nem tökéletes, mert mindezek előtt még vettem gumikat. A gyári 18-as felnikkel vettem, rajtuk tizenéves téligumikkal, amiket azonnal kidobtam. Nyári Toyokat kapott, hisz egyrészt télen még ritkábban használom, mint nyáron, másrészt nincs is már tél. Elöl és hátul különböző méretűek, elöl 235, hátul 265 szélesek. Utóbbiakat jó áron tudtam megvenni, mert bár újak, de 18-as DOT számúak. Ez jó döntésnek bizonyult, hisz hátul érdekes módon sokkal jobban kopnak az abroncsok. Hihetetlen, nem is értem, hogy lehet ez.

20210811_105008.jpgKedvenc Csabám birodalmában a jármű

20210811_102820.jpgJól be van burkolva az alja, a légellenállás nem volt utolsó szempont a tervezéskor

20210811_102856.jpg261E kilométer után sem tűnt bontószökevénynek egyetlen porcikája alapján sem. A gumik itt épp készültek a kukába

Minden dokumentáció megvan az autóhoz, használati utasítás, szervizkönyv, számlák. Kicsit sajnálom, hogy nálam véget ér a szervizkönyv folyamatos pályafutása, de eldöntöttem, hogy ugyanúgy írni fogom bele a beavatkozásokat. Háztáji szervizkönyv, vagy mifene. Eddig mindig Porschénál volt kezelve, és tulajdonképpen ennek most sincs vége, hisz én is kötöm magam a gyári alkatrészekhez, ahol így illik cselekedni, és mindig könnyű megtalálni, hogy melyik gyártó volt a beszállító. De milyen hibái voltak, amikor megvettem?

Igazából valóban gondos gazdáktól származik, ezért elég rövid a lista, pláne a 261E kilométerhez képest, amennyit már megfutott a vételkor. A futómű beállításán éreztem, hogy valami nem teljesen százas, és mikor a kezdetekkor lecseréltem a gumikat, kedvenc gumisomnál a csáposon rögtön átnézhettem tüzetesen. A kormányszervó két csövéből láttam némi szivárgást. Éssss….. Ennyi. Eddig mindig olyan autókat vettem, amiknél ilyenkor a listát a törzsem köré tekerhettem tízszer, itt meg a tollat sem tudtam bejáratni. Hitetlenkedve pislogtunk egymásra kedvenc gumisommal, főleg, mikor megemlítettem a megtett kilométerek számát. A gyári felni a rutinos mancsok szerint könnyű. Autóbuziknak az ilyesmi a léleksimogató információ, nem a harmincezres olajcsere, meg az ülésfűtés. Nincs is benne ilyen.

20220130_131109.jpgEzzel is a Mama Burger büfébe ugrunk be a Gundel helyett, mert az ember a saját korlátait nem tudja átugrani

20210904_192905.jpgMivel nagyon más, mint az eddigi autóim, elmentem vele vezetéstechnikai tréningre is

Van viszont az első lökhárítókban utólagos tyúkrács, ezt örömmel nyugtáztam, mert emlékszem, hogy Göbölyös doktor is annak idején kénytelen volt ennek híján hűtőt cserélni elöl. Persze ez a tikrács sem mindenható, tervezem majd én is megnézni, hogy mennyire nagy a mocsok mennyisége, az én lelkiismeretemet fogom -e meglátni ott, vagy a tiédet. Reméljük inkább Gandhiét, de mindenre fel vagyok készülve. Pláne, hogy most már az is szempont, hogy mindenképp kibírja hibamentesen az idénre tervezett 6500 kilométeres norvég túrát a nyáron.

20220713_194914.jpgItt jól látszik a csirkeháló az alsó szellőzőnyílások mögött. Ez a kép amúgy egy kempingezés során készült, Olaszországban

De a vásárlás után ez még nem volt szempont, viszont azt is észrevettem a szervizkönyvben, hogy négy éve volt utoljára cserélve a fékfolyadék. Mivel a Hungaroringre is készültem kimenni, ezért előtte mindenképp ki akartam cserélni, vettem hozzá Motul RBF folyadékot. Ennek a forráspontja 312 C, ami nem kevés, cserébe sűrűbben kell cserélni, hamarosan ismét meg fogom tenni. A cseréje olyan, mint bármelyik autónál, leszámítva, hogy ebben nem úszónyergek vannak, hanem fix négydugattyúsok, ezért nyergenként két helyen van bennük légtelenítő, vagyis tovább tart a művelet. Az első cserénél faterom segédkezett, de mostanra fatert lecseréltem egy rendes célszerszámra, amivel egymagam is le tudom cserélni majd a folyadékot, hatékonyabban, gyorsabban.

20221102_171020.jpg

20210918_150341.jpgKiürült RBF-es flakonba megy a régi folyadék, helyére megy az új RBF. A 11-es kulcsomat ezelőtt soha nem használtam, de mindennek eljön az ideje

Említettem, hogy a futóművön érződött, hogy nem oké, mert nagyon enyhén ugyan, de jobbra húzott a gumicsere után is, ezért elvittem beállítani. Itt kiderült, hogy valóban volt benne némi bibi, a két hátsó kerék kicsit keresztben állt, az összetartás beállítása óta viszont tökéletesen nyílegyenesen fut kettőhatvannál is. Mármint a 260-as kilométerkőnél. Meg kettesben, Hatvannál is. A TC szlalompályáján mondjuk keresztben ment, de akkor az volt a dolga.

Mikor lapozgattam a szervizkönyvet, az is feltűnt, hogy a gyertyákat is időszerű lenne kicserélni, mert megfutották már a maguk hetvenezer kilométerét. Emlékeztem, hogy már a vásárlás után nem sokkal rendeltem hozzá gyertyákat, úgyhogy mikor eljött a csere ideje tavaly ősszel, lebattyogtam a garázsba megkeresni őket. Nem találtam sehol a dobozt, úgyhogy mivel már vénülök, megeshetett, hogy összekevertem más gyertyákkal az emlékeim közt. Na sebaj, rendeltem hat új gyertyát, a Szakálban 2500 Ft volt darabjuk azoknak, amiket a gyárban is beletekertek. Így már semmi sem állhatta útját a cserének, felkészültem rá lélekben, és úgyis időszerű volt megannyi más dolog cseréje is, tervszerű megelőzés címén. Ezért mikor az LS400 eltakarodott a garázsból egy időre motorkivétel miatt a Toyoteamgarage-hoz, elérkezettnek láttam az időt, hogy helyére rakjam Sárit, mert ebben a garázsban van csak akna, és most égető lesz rá a szükség. Mikor elkezdtem összeszedni a polcokról a cuccokat a műveletekhez, megláttam egy dobozt, benne hat gyertyával… Picsába, nem indul ez jól, de most legalább van tizenkettő. Csak minek. A tiszta tizenkettő.

20210820_173609.jpgPollenszűrő csere sem vész

Nem gond, sokkal több pénzt is elkúrtam én már életemben, meg ezek jól jönnek hetvenezer kilométer múlva, akkor még alig lesz az autóban 340E km. Mókás fordulat, hogy a gyertyacsere a kerekek levételével kezdődik, a boxermotor már csak ilyen, pláne ha a megfelelő helyen van, középen. Lekaptam a dobbetéteket, és máris feltárult két hővédő, amik a trafókat védik a katalizátortól. A kati maradhat a helyén, így is leszerelhető a hővédelem, néhány torx csavar tartja, mint ebben az autóban nagyjából mindent, hisz német.  És persze magyar is, mert elég sok alkatrészen látni Made in Hungary feliratokat, ezt külön érdekes volt észrevenni, nem ehhez szoktam a japán autóknál. A rozsdához annál inkább szokott a szemem, úgyhogy nem lepődtem meg, mikor láttam, hogy az alsó hővédő elrohadt teljesen. Ami azért is baj, mert ahhoz kell csavarozni a felsőt.

20221102_171114.jpgItt már láttam, hogy a felső csavar kivételekor jönni fog vele a hővédő megmaradt anyaga is...

20221103_174426.jpgÚgy is lett, az idő és a katalizátor hője megzabálta a lemezt rendesen. De feltárultak a trafók

Félretettem ezt a problémát, kirángattam a helyükről a hővédőket, amik ugyan még egyben voltak, de a csavarok kitekerése során szétesett az alsó, mert már nem igazán volt homogén a fémtartalma. Feltárultak a trafók, ezeket könnyen ki lehetett venni a helyükről, és meglepődve nyugtáztam, hogy még a gyáriak. BERU a gyártmány, meg lehet kapni őket bárhol, de ezekben bele van fröccsöntve a gyári Porsche cikkszám is. Mivel a Porsche nem adta ki nekem az autó teljes szerviztörténetét, a szervizkönyvben pedig nem szerepel minden tételesen, ezért nem tudom, hogy valaha voltak -e már cserélve, pedig úgy tudom, hogy idővel ezek hajlamosak meghalni. Na mindegy, most még tökéletesek, lássuk a gyertyákat. Jó hosszú toldókat kellett használnom, csuklóval együtt, de végül mindet szépen ki tudtam tekerni gond nélkül. Teljesen szépek, úgyhogy nagy baj nem lehet a motorral sem. Van nyomatékkulcsom, ami direkt ezekben a tartományokban üzemel megbízhatóan, úgyhogy a gyári nyomatékra húztam az újakat. Merthogy vettem Amerikából gyári szerelési útmutatót is, CD-n, laza 6000 oldalas pdf, de tök hasznos olvasmány. Már csak új hővédőt kellett valahonnan szereznem.

20221103_185722.jpgA bal oldalon lévő hővédők jó állapotban voltak, lehet, hogy azokat már cserélték?

20221102_183416.jpgTök jól néztek ki a kivett gyertyák

Nyilván ilyesmit csakis gyáriként lehet megkapni, de egyszeri halandó nem hiszem, hogy besétálhat az egyetlen hivatalos magyar szervizbe, hogy akkor én most jöttem cuccért. Úgyhogy az internethez kellett fordulnom, és elég sok guglizás után ráleltem a tökéletes megoldásra. Sok helyen lehet kapni amerikából alkatrészeket, de én az EU-ból szerettem volna, hogy csak egy vagyonba kerüljenek a cuccok, ne kettőbe, és hogy ne peregjen le előttem az egész életem, mire ideérnek a vackok. A megoldás pedig a Rosepassion.com, egy francia weboldal, akik Porsche mértékkel nagyon jó áron adják a cuccokat, és akár már másnapra ide tudják küldeni. Ez annyira nem tréfa, hogy én a 2-3 napos megoldással rendeltem innen később is mindig a cuccokat, ennek ellenére megesett, hogy már másnap csöngetett a futár. Őrület. Első rendelésem innen tehát ez a hővédő volt, két nap múlva pedig már a kezemben is foghattam kevesebb, mint húszezer forint elköltése után, DHL-lel együtt. Fogadjunk, hogy többre tippeltél, ahogyan én is tettem.

20221113_104033.jpgVan némi különbség. Ha nekem kéne a katalizátor mellett élnem, szarabbul néznék ki ennél is

Persze nem minden került ennyibe, amikre szükség volt. Később szóba fog kerülni itt vízpumpa, termosztát, szervocsövek, és akkor még korántsem teljes a lista. Legközelebb ezekkel folytatjuk, és már előre elárulhatom, hogy mindent sikerült megoldani. Csak épp nem egyszerűen, még gyári szerszámot is be kellett szereznem. Képbe fog kerülni Önindítós Pisti is, mert ha már nekiálltam szétbombázni a motor környékét, akkor nem végezhettem félmunkát. Aki pedig azt mondja, hogy ez egy drága Volkswagen, annak már tudom, hogy annyira van igaza, amennyire nincs. Főleg, hogy valamennyire még japán is ez a Porsche. De ezt a poént hagyjuk meg legközelebbre. Addig is, a torx csavar legyen veled!
Meg a 23 liter hűtővíz.

20221107_185931.jpg

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csipszer.blog.hu/api/trackback/id/tr10018058668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lámai Dala 2023.02.26. 23:41:19

Lenne pár észrevételem.

1. A nyomatékváltóba nem megy bele 4l olaj, csak 3.
Gépkönyv szerint 3.2 liter, de mindig marad benne 2-2.5 deci, ami nem folyik ki.

2. A gyertyákat drágán vetted 3 rugó felett, gyári minőségű Bosch bele 2.1 rugó.
Filterek:

Lég 10.4 rugó Hengst, 10.6 Bosch
Olaj 6.25 rugó Hengst, 6.3 Bosch
Pollen 5.2 rugó Filtron aktívszén

SKF vízpumpa 22 rugó

3. A Mann--filtert én a helyedben elengedném, a sznob pénzes majmok ragaszkodnak hozzá.
Aranyáron van és nem jobb annyival, mint amennyivel drágább a többinél.
Hengst, Bosch, Filtron, Champion
Sok primitív leszólja a Filtront, pedig 2016 óta alulról nyalja a prémium szintet.
Mivel azóta a Mann csoport tagja a cég.
Szval a Filtron közel prémium minőség, baráti áron.

Ha olaj, akkor Eneos, Mobil, Total, Mannol

Matenak · http://csipszerelde.hu 2023.02.27. 06:57:24

@Lámai Dala: Csáó! Nem kell bele 4 liter, de nem tudsz venni 3,2 litert, három litert venni meg balgaság lenne. Én is jól tettem, hogy négyet vettem, mert a gyakorlatban több kellett, mint három.

Fejből írtam az összegeket, és a gyertyánál valóban tévedtem, 2500 ft volt darabja a Boschnak. Ha kerekítjük, akkor végülis háromezer. :D De mindenképp tévedtem, átírom.

Vízpumpából sosem veszek SKF-et, mert már csalódtam egyszer, és mivel kritikus alkatrész, itt utánajártam a nagyvilági tapasztalatoknak is (a 987 problémái miatt, bár itt már van vízpumpa ház), és próbálok ragaszkodni olyan márkákhoz, amit a gyár is használt. Úgyhogy Pierburg lett, ami kényelmes, mert szíjtárcsa is van rajta, de ez egy későbbi sztori lesz.

Nem ragaszkodom én a Mannhoz, de ez a képeken is látszik szerintem. Három autónál komoly veszteség is lenne ilyesmihez ragaszkodni. :) A pollenszűrő mindössze elfogadható árban volt ebben a márkában is, 5000 Ft. Szóval nem vagyok vallásos, pláne szűrők terén nem, most is Filtron olajszűrő vár a polcon a Focusra és az LS-re. (legutóbb meg Hengst volt)

zöldi 2023.02.27. 11:40:50

Nemá' ,hogy ez ilyen rövid lett, épp kezdtem belemelegni az olvasásba.
A 11 es csillagvillást nekem a hasonló korú BMW motorkám mutatta meg fék-kuplung
folyadékcserekor :D

Make Valamit · http://make.blog.hu 2023.03.02. 12:37:50

Azért a BMW-nek a nénikéjét, a 2008-as Z4 difijén már csak beöntő van, vagy fél órát keresgéltem a leeresztőt de elspórolták a smucig bajorok :(
süti beállítások módosítása