Szétfűrészeltem egy Porsche alkatrészt, hogy neked ne kelljen - De mi az az AOS?

2022. december 10. 15:28 - Matenak

20221210_125324.jpg

Ez itt egy ötvenezer forintos műanyag, aminek bár nem volt baja, de kicseréltem, mert hetvenezrenként kötelező, ez egy kopóalkatrész. Egy AOS-nek nevezett dolog, aminek fontos szerepe van minden Porschéban, de az is lehet, hogy minden boxermotoros autóban. De mi a rossebet csinál ez, és hogy? Sehol nem találtam erről részletes leírást, pláne nem képeket. Úgyhogy ha téged is érdekelnek hülye technikai részletek, akkor herdálj el most velem együtt pár percet az életedből. Engem ugyanis annyira érdekel az ilyesmi, hogy hiába nem vagyok Jeffrey Dahmer, mégis fűrészt ragadtam.

A Porsche emissziós szempontokat figyelembe véve teszi ezt a cuccot az autóiba, ez tulajdonképpen a kartergáz-visszavezető, ami bármilyen autóban megtalálható. Normál motoroknál fent a szelepfedélből már úgyis csak a gáznemű olajat szippantod ki, ezért ott nem kell nagy varázslat. Viszont boxermotornál tök más a helyzet, ott a szelepfedél síkban van a forgattyúsházzal, a motort egy fektetett téglaként kell elképzelni, nem pedig állítottként.

1403030_747916605236137_1907799557_o.jpg

Ez tehát a konkrét Porsche motor lecsupaszítva, bekarikáztam az AOS helyét. Az AOS jelentése Air-Oil Separator, vagyis levegő-olaj szétválasztó. Amint látható, ha vissza akarjuk vezetni a kartergázt, akkor okosnak kell lenni, nem lehet itt felül csak úgy lecsapolni. Itt ugyanis még őrületes olajvihar tombol, ha direktben kiszipkáznánk innen porszívóként mindent, akkor tömény olajat juttatnánk vissza a szívósorokba. Vagyis többet ártanánk, mint használnánk, az ebben a motorban lévő 7,5 liternyi olaj nagyon gyorsan füstté válna. Szükség van tehát egy ilyen szétválasztó egységre, hogy a motor már csak a kartegázzal szennyezett levegőt szívja vissza a zárt rendszerben, a tömény olaj pedig jusson vissza a forgattyúsházba. Márpedig el tud romlani az AOS, olyankor pedig valóban olajat szippant be a motor, ekkor beindításkor a motor olyan füstöt képes tolni, hogy bármikor előbújhat belőle Kozsó. Lássuk beépítve a kész motortérben. Mármint az AOS-t.

20221107_175606.jpg

Most a hátsó csomagtartóból (Caymanban ott is van, imádom <3)  nézzük a motort, a bel felső sarokban található. Tök egyszerűen hozzáférhető, legalábbis egy fél fokkal jobban, mintha seggen át végeznénk mandulaműtétet. Egyetlen cső van rácsatlakoztatva, az ágazik el kétfelé, ahogy halad a szívócsonk irányába. Végül rácsatlakozik a szívőcsőre, ezeken a csöveken keresztül szippantja a levegőt a motor az AOS-ből. Vagyis azt kell elérni, hogy ezeken a csöveken már csak a gáznemű olaj áramoljon, ne a folyékony olaj. De hogy a brébe valósítják ezt meg ezzel az órmótlan darab műanyaggal?

20221210_102444.jpg

Így néz ki egyben, most pedig csapjuk szét.

20221210_125035.jpg

A fűrész kiváló eszköz élettelen dolgok kihallgatására, hátha így elárulja majd minden titkát ez a vacak. Jobb oldalt látható az eszköz alja, az a két tömtésekkel megtűzdelt cső megy bele a motorba, az előző képen bekarikázott furatokba, amik direkt ehhez vannak kialakítva. Különböző átmérőjűek, innen nézve a felső a nagyobb, az alsó a kisebb. Megfigyelendő, hogy a kisebb felé lejt az alja az AOS-nek, ennek még később lehet jelentősége. De kezdjük felülről a boncolást.

20221210_124523.jpg

Ezt a részt megbontva látható egy membrán egy rugóval. A jobb oldalán látható vastagabb csonkra van rácsatlakoztatva az a cső, amit az előbb láthattunk, ami elágazva megy bele a szívótérbe. A felette lévő kis kivezetés szerintem csak valami túlnyomás elleni szelep. Ebben a kerek térben keletkezhet a vákuum, a rugó pedig azért kell a membránra, hogy ezzel szabályozhassa a vákuum mértékét attól függően, hogy mennyire kanosan nyomom a gázt. No, de lessünk bele ebbe a jobb oldali műanyagba, amire a szívócső csatlakozik.

20221210_124652.jpg

Középen zárt, de a négy sarokban van négy furat, logika mentén úgy sejtem, hogy ezeken keresztül szívja a levegőt a motorból, elvégre a levegőnek nincs más választása, nincs más út. Nézzük meg alulról is ezt az egységet.

20221210_124735.jpg

Négy kis cső mered lefelé, ezeken át szippanthatja a mindent a motorból. Középen zárt a felület, ahogyan az előbb felölről is megállapíthattuk. Nézzük, hogy ez a négy cső mégis hova tart.

20221210_124853.jpg

Ne zavarjon meg, hogy itt már csak három kis cső látható, valójában oda kell képzelni a negyediket is, csak azt béna módon letörtem. Már az előző képre is csak úgy visszaraktam provizor. De a lényeg, hogy láthatjuk, hogy másik négy, nagyobb átmérőjű csőbe vezetnek. Jóval nagyobbak az átmérők, és nincs semmi tömítve. Lefelé sem érnek hozzá semmihez, a négy cső csak úgy szabadon lóg a térben. Középen viszont már látható, hogy van egy ötödik furat is. Nézzük meg közelebbről ezt a jobb oldalon látható részét az AOS-nek, mert nekem gyanús, hogy itt már történnek izgalmas dolgok.

20221210_124934.jpg

Ami feltűnő, hogy nem sík a felület, hanem egyfajta gúlát formázva, a középső rész magasabbra nyúlik, mint a szélek. És ami még észrevehető, az a nyíllal jelölt kimetszés, melyből négy darab van, és bevezetnek a középen lévő furatba. Úgy hiszem, hogy itt az örvénylő levegő által óriási varázslatok történhetnek, mely talán az értelmét jelentheti ennek ehhez az egész ostoba posztnak. Fordítsuk is el ezt az egységet, nézzük meg az alját.

20221210_125035.jpg

Hmmm, tehát a négy cső immár formát is kapott, beszűkülnek, a középen lévő cső pedig hirtelen nagyobb átmérőre tett szert, és ovális lett. Itt semmi sem lehet véletlen. Nézzünk bele a legalsó részbe. Továbbra se feledjük, hogy amint látjuk, lejt az alja az AOS-nek a kiebb átmérőjű cső felé.

20221210_125255.jpg

Látható, hogy azért lett az előbb ovális a középső cső, hogy belecuppanjon a legalsó részben látható helyére, az AOS alján lévő nagy átmérőjű csőbe. Ez itt tömítve is van egyébként körbe az ovál mentén. A négy beszűkített cső pedig nem éri el az alját ennek az egységnek, azok üres térben lógnak, ahogyan történt ez már az eggyel feljebb lévő emeleten is, és az AOS alján lévő kisebb átmérőjű kivezetésbe torkollnak mind a négyen. Amely kivezetés pont a lejtés legalsó pontján található.

Szóval most akkor mi a rosseb is történik?

 Előadom az elméletem. Lássuk újra ezt a vacakot:

20221210_125410.jpg

Mivel a középső cső nem vezet végig az egészen, ezért szerintem nem azon keresztül szippantja ki a dzsuvát a motorból, hanem a négy csövön át. Ezek sosem vezetnek át az emeleteken át egymásba tömített módon, hanem mindig van köztük légüres tér. Azonban tudományosan megformázott elemekkel van megvezetve a levegő, úgyhogy szerintem a négy csövön át szívja a redvát a motorból a vákuum segítségével az AOS, ilyenkor még tele van tömény olajjal is ez az elegy. Az AOS belsejében mindenféle turbulencia, levegő gyorsítása, lassítása, varázslat, és szemüveges, látszólag unalmas, de minden bizonnyal perverz tudósok agyszüleményeinek eredményeképpen maga az olaj visszafolyik a motor forgattyúsházába a középső, alul tömített csövön át.

Így a szívócsőbe már csak a tömény olaj nélküli levegő jut, ami már normál kartergáznak mondható, amit nem eresztünk ki a vakvilágba, hanem újra elégetünk, és csillámpónik hátán mosolyoghat a Greenpeace. És hogy akkor miért lejt az AOS alja azon cső felé, amelyen keresztül az olaj-levegő keveréket szívja?

Szerintem arra is gondoltak a szemüveges őrültek, hogy maradhat az AOS-ben pár csepp olaj, ami a kartergázból összeállhat. Ha leállítjuk az autót, akkor ez a néhány csepp visszafolyhat a motorba ezen a legalsó ponton lévő likon át.

Köszönöm, hogy velem tartottál ezen a felesleges utazáson. Néha vannak hülyeségek, amiket az embernek ki kell adnia magából. Még az is lehet, hogy teljesen hibás az elméletem, ha igen, akkor közösen megfejthetjük akár a rejtélyt. Addig is legyen az a tanulság, hogy még egy olyan dolog is elbaszódhat ezen a világon, amiben az összes mozduló alkatrész mindössze egy rugó, meg egy membrán.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csipszer.blog.hu/api/trackback/id/tr4017999058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása