Hogyan járjuk be Norvégiát egy öreg autóval?

2019. szeptember 01. 14:02 - Matenak

11713913_680414065422727_8889996511494978887_o.jpg

Vinnyogtam már pár évvel ezelőtt, hogy meg kéne tenni, és akkor sem volt már friss ötlet. Az biztos, hogy nem leszek már fiatalabb, az öregedés pedig nagy lutri, nem tehetek úgy többé, mintha örökké élnék, pláne az idei év eddig eltelt időszaka alapján. Úgyhogy kész, eljött az idő. Pár nappal ezelőtt az évek óta elültetett vágy hirtelen egy több méter vastag fatörzzsé nőtt bennem, melynek a kérge egyben az agyamé is. Én meg állítólag úgyis egy két lábon járó troll vagyok, úgyhogy nincs mit tenni, Norvégiába kell menni, méghozzá jövőre!

Nem a kivándorlás a cél, de egy olyan kirándulás mindenképp, ami minél több látványosságot lefed odafent. Viszonylag könnyű feladat, hisz ott már maga az út is egy látványosság. Nem lesz rövid, sem száraz, sem olcsó, sem vízszintes, legfőképp nem egyszerű. Ez a fajta pihenés embert próbáló feladatnak ígérkezik, ennélfogva örök emléknek is. Egyik tengerparti döglés olyan, mint a másik, ezért azt alapból kerülöm, de a hegyvidék nagyon mást jelent számomra. Ott mindenhol 3D-s festményeket látni, és a természetnél nagyobb művész soha nem fog megszületni. Júliusban remélem elmehetek megnézni a legszebb tárlatot ezen a bolygón. Mutatom a hangulatot:

Aki a hegyeket szereti, annak Norvégia az aranylövés. Ha megvolt, utána már talán pár évig néha egy egyszerű tengerparti dögléssel is beérem nyaranta, netán balatonival, mert el fog tartani egy ideig az élmények feldolgozása. De először ki kell találni, hogy jussunk el erre a csodálatos vidékre. Nem végtelenek a lehetőségek:

  • Repülő + autó
  • Saját autó

Az első lehetőség: Odarepülni mondjuk Oslo-ba, ott kibérelni valami vackot, majd a körút végén visszamenni Oslo-ba, onnan hazaröppenni. Ez volna a logikus, hiszen így sok időt lehetne spórolni, és drága sem lenne, ha az ember már most lefoglalna mindent jövő júliusra. Csakhogy ez így túl egyszerű, ez nem én vagyok. És képbe kerül a repülő, márpedig mikor utoljára tükörbe néztem, nem volt szárnyam. Úgyhogy a rettegést normálisnak tartom, önszántamból nem is tettem még ki magam ilyen őrültségnek. Munkahelyemből kifolyólag régen repültem kábé ötvenszer, volt köztük egészen Amerikáig tartó út is, de már csak a mellettem ülők lelki világa miatt sem repkedhetek. Felszállások során ugyanis vizet fakasztottam a karfákból, a mellettem ülők pedig végig értem aggódtak, amíg vízszintesbe nem került a szerkezet. Nem, a repülőt kerülni kéne.

Ráadásul annyi minden nyomja úgyis szennyes lelkem, hogy a pokolba vezető utat valószínűleg úgyis VW Up-pal kell majd megtennem. Minek siettetnék hát egy ilyen élményt.
Különben is, sok cuccunk lesz, azt pedig nem lehet repülőn hurcolni, egy kisautóba pedig bele sem férne minden, ami egy ilyen többhetes kiruccanáshoz kell. Így jön képbe a saját autó lehetősége, hisz nem mindegy, hogy az autó csak egy steril eszköz, vagy a társunk. Az utóbbi szolgál nagyobb élménnyel, és micsoda szerencse, hogy nem vagyok épelméjű, így több olyan autó közül is lehet válogatni, amikkel minden nap ajándék lehet. Nézzük a lehetőségeket.

AE86

img_3788.jpg

Poén lenne, és az emberek szeretik, ha másnak fáj, vagy benne van a lehetősége annak, hogy fájni fog. Nem véletlenül nincs műsor arról, ahogy valaki a fotelban kötöget. Az autó igazából bírná is, ebben biztos vagyok, de szerintem az asszony még az országhatáron belül kivágná a gumikat egy pisiszünetkor. Pluszban fel is gyújtaná az autót, a gerincem pedig nem tudna neki elég hálás lenni ezért. Dobhártyáinkat is balzsamosan kényeztetné a megkönnyebbülés. Nem, a játékautónak a kijelölt nyomvonal marad a természetes élőhelye, az igazi út az igazi autóké. Különben is, a poént már ellőtte Hadri, aki egy jóval nagyobb túrát nyom le egy ilyen kis gagyi járművel.

Celica

img_3305.jpg

Most van kettő is, de mindegyik túl szép, egy ilyen úton pedig bármi megeshet. Például eső bőven fog esni, az pedig már önmagában probléma. Plusz hátrány, hogy a fékről a nyolcvanas években azt gondolták, hogy komoly dolog, mert viccnek túl rossz, amiket alkottak. Talán elég, ha azt mondom, hogy akkora fékek vannak rajta, mint a Hacsin, és már azt sem képesek megfogni, a Celica pedig 200 kilóval nehezebb. Itt hegyvidéki kacskaringók várhatóak, ahol nem árt, ha az üzemi fék érdemben ki tudja egészíteni a motorféket. Különben is, az egyik példány jövőre már a tiéd lesz. Akkor meg a másikra különösen akarok majd vigyázni, így hát ez a lehetőség kiesett.

Dallas

img_0532_1.JPG

A Camry csodálatos. Az elmúlt két nap alatt kétszer vezette az asszony és ettől már őt is elragadta az élmény, pedig előtte nyolc hónapig utálta utasként. Élmény ezzel a vén szedánnal minden méter, csodás a rugózás, csodás a hang, csodás a beltér. De szedán, tehát nem lehetne benne kinyújtózni, ha netán úgy alakulna az élet. És automata, tehát motorfékkel nem számolhatunk. Fékkel sem, hisz a nyolcvanas évek polgári használatra szánt autója. Ez a kombináció nem a hosszú élet titka, hisz ahova fel kell menni, onnan le is kell majd jönni. Pedig amúgy a technika itt is bírná, nagyon jó kondiban van az ódon tepsi. Csak behorpasztaná a pénztárcát a benzinkúton, és azon is aggódhatnék, hogy ne legyen túl sok esős nap, mert minden záporral egyre kevesebb marad a karosszériából, így megeshet, hogy hazafelé már csak négy kereket gurítanánk fel a kompra. Különben is, komoly esély van rá, hogy hamarosan sajnos ő is nálad lesz, megeszi ez a túra.

Karina

20190708_145223.jpgRá mindig lehet számítani

Nagy, keveset fogyaszt, hibátlan, és nem úgy néz ki, mint egy időgép, hanem mint egy autó. Nem baj, ha meghúzzák a parkolóban, nem fog rajta az eső, csendes, kényelmes, a világítását nem nyomja el pár szentjánosbogár. A fék kicsit jobb annál, mintha kiraknék egy nyitott esernyőt az ablakon, és nagyjából százezerből csinálhatnék rá még fékebb féket, rendes gyártók rendes termékeiből. Légkondija tökéletes, ha az oda és visszaúton meg akarnánk főni. Márpedig a jól működő klíma nemcsak kényelmi, hanem biztonságtechnikai berendezés is. Megfelelően kényelmesek az ülései a napi etapokhoz, és ebben van a legjobb hangrendszer, ha már nem egymást akarnánk hallgatni a bordámmal. Nem tökéletes jármű, hisz már valamennyire vén dög, de pont ettől is lesz megfelelő a célra.

dsc_0249.jpgBiztos megoldja majd a 24 éves vacak

A fegyver tehát kiválasztva. De még sok a megoldandó dolog. Mondjuk olyan is akad, amivel nincs mit kezdeni. Amik hirtelen eszembe jutnak:

Dagadt vagyok

Az aktív pihenés hívei vagyunk, főleg én, aki a vízparton húsz percet bír ki maximum. Menni kell, látni kell, és itt bizony nagy túrák várhatóak, nem feltétlenül könnyű terepen. Az asszonyon egy gramm felesleg nincs, én viszont 15 kiló plusz terhet cipelek magamon folyamatosan, amitől a kezdésig meg kéne szabadulni. Régebben sokat hegyibringáztam, úgyhogy vádli és comb van, de fel kell ébreszteni őket az álmukból. Nincs mese, kell a kondi, úgyhogy addig is sokat kell túráznunk itthon. Nem fog nehezünkre esni, mert az idei szentendrei nyaraláson is volt, hogy tíz kilométert lenyomtunk a Rám-szakadék túráján, eltévedéssel együtt inkább tizenkettőt. Viszont itt lesz olyan kiruccanás, ami oda-vissza 24 kilométer összesen. Nem lehet felkészületlenül menni, különben kínszenvedés lesz, nem móka.

Csóró vagyok

Norvégia előkelő helyen áll a Big Mac-index táblázatán, vagyis kurva drága egy hely. Egy liter benzin most kábé 570 forint, a szállás egy éjszakára 30 000 a putriban, és a kemping sem olcsó. Viszünk sátrat, de itt nem elsősorban ez a forma lesz a megoldás, mert éjszaka nincs túl meleg. A sört el kell felejteni, ott egy szombati bebaszcsi annyiba kerülne, mint itthon egy egész nyári szezon, vidéki rendszerességgel. A kaja is annyiba kerül, hogy egy ottani ebéd árából itthon hízok 4 kilót. Ki kell tehát még találni, hogy miképpen ne kerüljön egy vagyonba a túra, de mégse váljon kiképzőtáborrá, ahol a kaja maximum a babkonzervet jelenti.

Tériszonyos vagyok

A sors a humoránál volt a megalkotásomkor, az már biztos. Utálom a síkságot, a vízpartot, mindenáron a hegyekben akarok lenni, csak épp rettenetesen fosok a magasban. Akkor nem, ha szép nagy körülöttem a terület, de mondjuk egy libegő már halálos ellenség, és alig hiszem, hogy hestegelhetek magamról ilyen fotókat a zinstára:

lvfgrjfkl8e11.jpg

julie-rivenbark-on-trolltunga-1163x775_jpg_optimal.jpg

Na mindegy, majd valami lesz, legalább az asszony nem ilyen csíra. Én pedig ilyen képek nélkül is meg tudom látogatni a helyet. Van benne rutinom, hisz egy olyan ember írja ezt, aki kifizette a belépőt a pisai ferde toronyba, majd nem ment fel a tetejére.

Meztelenek vagyunk

Ez nem olyan nyaralás, ahol vetkőzni kell, hanem pont az ellenkezője. Fel kell készülni rendes öltözettel, hisz ott a gyönyörű vidéken kívül hideg és eső is van. Nem filléres tétel ez sem, pláne két emberre. És még utána kell járni, hogy pontosan mi volna megfelelő, mi éri meg, amiket még utána is tudunk használni. Nem két hetet bírnak ki, de nem is kerülnek annyiba, hogy heti két nyugdíjast kelljen kirabolni júliusig.

Nem tudok fotózni

Egy olyan helyen, ahol bármerre jársz, emléket látsz, muszáj valamennyit megörökíteni belőle. Gagyi módon nem érdemes, jól pedig nem vagyok rá még képes. De már vettem egy viszonylag normálisnak tűnő fényképezőgépet (Canon 2000D), amivel addig van esélyem megtanulni annyira fotózni, hogy ne legyen elmosódott egy mozdulatlan hegy.

Nincs pontos útiterv

Rögtönzésben nem vagyok rossz, de ha megpörgetsz a szobámban, akkor már csak nehezen találok ki belőle, tájékozódás nulla. Jól meg kell tehát tervezni az utat, nehogy kétszer olyan hosszú legyen, mint kellene. Szerencsére van internet, és már megnéztem, hogy nagyjából miket kéne megszemlélni, eddig ezt találtam ki:

Nem mennénk fel nagyon északra, pedig a Lofoten vidéket kár volna kihagyni. De mivel az északi fény bámulása úgyis télen történhet meg igazán, ezért az egy másik kirándulás lesz valamikor, a repkedős, pár napos fajta. Akkor meg már úgyis ott leszünk a környéken. Úgyhogy most Oslo-n át felmennénk a kezdőpontra és onnan gurulnánk hazafelé a látnivalókon át.

Ehhez a mostani kiránduláshoz persze hozzátartozik az is, hogy oda kell jutni valahogy. Kérdés, hogy ez az út hány napig tartson, miképpen nem válik unalmassá, hogy ne az legyen, hogy már akkor elegünk van az egészből, amikor még oda sem értünk. Látnivalókat kell hát közbeiktatni ott is, mégpedig nem túl nagy kitérőkkel, mert már így is 6000 kilométer kábé az út. Az autónak nem feltétlenül sok, de embernek az tud lenni, hisz egyelőre még azt sem tudjuk, hogy hány hetes legyen a dolog. Én három héttel kalkulálok, de ennek még nincs tudományos alapja.

geiranger-skagefl_-med-akreditering.jpg

Még nem kell komolyan elkezdeni a készülődést talán, de az elhatározás fontos dolog, ezért is olvasod most ezt. Ha az ember fejben felkészül, akkor a fizikai megvalósítás már semmiség. Bárhogy is, a felkészülés menetéről tudni fogsz, hátha eszedbe jut valami, amiről én megfeledkezem, a jó tanács mindig jól jön. Van még idő bármire, a hegyek pedig nem mennek addig sem sehová, hisz már a dinoszauruszok is nézegették őket. Most pedig várhatóan én fogom. Ha mi kihalunk, akkor pedig a következő faj is megcsodálja. Norvégia mindig gyönyörű marad, nekem pedig éreznem kell a helyszínen. Mert bár létezik kamera és fényképezőgép, de ezek szánalmasan béna eszközök, hisz csak két érzékszervre hatnak, én pedig az összessel kíváncsi vagyok erre a világra.

atlantic-ocean-road-in-norway-or-atlanterhavsveien-42-.jpg

Mert az élet nem más, mint egy kirakós játék. Elkezded kirakni a készletet születéskor, majd eljutsz valameddig. Legtöbben csak eszetlenül erőltetik egymás mellé a darabkákat sokáig az asztalon, izzadságcseppekkel terítve be a maradékot a dobozban, majd ott hagyják a felét. Jómagam hosszú időn át mindössze néha nyúltam egy-egy értékes darabért, megelégedtem azzal, ha az ablakon befújó szél dobott valahova pár elemet. Már egy ideje viszonylag odafigyelve rakosgatom ki a képet, még ha a tetves sors sokszor ki is vesz a kezemből fontos darabkákat és kikúrja a kukába.

De ezt az elemet már sok éve figyelem, ám eddig bármikor fogtam a kezembe, valami kiütötte belőle. Sok szerencsésnek van ilyen darab a készletében. A legszerencsésebbek pedig a helyükre is tudják rakni. Én végképp eldöntöttem, hogy megragadom, és senki, semmi kedvéért nem eresztem, mert annyira szép. Jövőre pedig odaillesztem a többi mellé, és ékszerként fog tündökölni életem kirakósában, amíg csak élek. Ha addig élek is.

30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csipszer.blog.hu/api/trackback/id/tr2315034336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.09.01. 15:23:37

Mi sok ilyen kisebb nagyobb túrán vagyunk túl, és te már most többet készültél ezzel a poszttal mint mi. :)

Pl most vagyunk túl egy autómúzeumos / romantikus gyekrelekenyerős toszkán túrán, ami megerősített abban hogy 1. az ilyesmi nem a gyerekesek versenyszáma 2. a mai elkényeztetett kölkök ingerküszöbe annyira magasra van téve hogy egy "ódon elavult" toszkán város mint Firenze már nehezen üti meg azt...

Na mindegy azért az Alfa, Bugatti, Ferrari és Lambo múzeumokat értékelték :).

Visszatérve az elvi ötletelésre, a legfontosabb számomra az a pillanat (órák), amikor az asszony keményen ráül a booking.com-ra. Mindig ez adta meg a program gerincét, mert akkor derül ki hogy hol leszünk (attól függően hogy melyik szállás fér bele az árba).

Általában a last minute foglalt szállások beváltak (Mulhouse pl úgy jött össze hogy délután négy körül lett meg jó áron egy korrekt szállás).

De pl az autómúzeum-túladagolásos kör is ilyen last minute folgalásokkal ment, csak az család nélkül sokkal egyszerűbb meg kevesebb a veszteni valóm ha nem jön össze a szállás...

Fülig José 2019.09.01. 20:04:27

@Ződ2000: jóhülye vagy, ha asszed ezeket a formákat az érdekli, ami titeket a zasszonnyal... mi a srácainkkal szlovéniaba mentünk kúszni mászni csúszni, kisebb eszterházy vagyonért mi dögre untuk magunkat, de legalább aszonták: őőő...ez nem volt rossz.
aztán felültünk a motorra KETTEN és irány a balkán. nna AZ k.va jó volt, konkrétan egy beszarás!
szóba került anno norvégia is, de sajna úgy tűnt, hetente kellene kiraboljam a nemzeti bankot, hogy meglegyen a túra...

Sileo 2019.09.01. 20:35:45

Egy jó ideje magam is egy norvégiai túra bekattanásával kelek és fekszem. Bár nem mai születésű a vágy, az idei nyaralás nélkül, inkább munkával töltött nyár hozadéka, hogy mehetnékem van, de nagyon, és akkor már álmodjunk nagyot ugye, meg se álljunk Norvégiáig. Ugyanezen problémakörökön zongorázom végig újra és újra. Inkább repülni kellene és autót bérelni, vagy bírná a 20 éves Audi? Illetve a pénztárcám a 100 literekben mérhető mennyiségű benya elégetését? Nem beszélve a fél olajcsere periódusnyi táv végigseggeléséről, ami - legyen is bármennyire kényelmes a német vas - egyelőre felfoghatatlan mértékű embert-próbálásnak tűnik. Abban bizonyos vagyok viszont, hogy egy életre szóló élmény lenne, és mint ilyen, mennyivel sokkal értékesebb volna, mint bármi, ami pénzen megvehető? A gond csak az, hogy magam is csóró vagyok, és ezen állapot olyan szintű felszámolásához, hogy egyáltalán reálisan felmerüljön jövőre egy norvégiai nyaralás, vagy valami törvénytelent kellene csináljak, vagy az eljövendő 10-12 hónapra be kellene álljak aszkétának.

Saank 2019.09.01. 22:24:16

Mi anno egy szakadt e11-es Corollával tettük meg az utat. 5en. Akkor jó kalandnak tűnt. Vissza gondolva még most is az.
Jövőre tervezünk visszamenni. A Corollához képest igazi luxusban. Egy Hiace-al.
Csak annyit mondhatok, hogy hajrá.
A Fram és a Kon-tiki múzeumot ki ne hagyjátok!

tűzcsucsu 2019.09.01. 22:39:49

Hasonló tervek némi előnnyel, hiszen hetedik éve Norvégiában kelek és fekszem. Most egészen délről tehát az én tervem Norvégia átszelése (szigorúan autós/vadkempingezős) lentről fel a Nordkappig és vissza, csak Norvégián belül néhány ezernyi hihetetlen kilométer.

Ha adhatok némi segítséget az az lenne, hogy júliust válasszátok talán az a legesélyesebb jó időnek, és talán gondoljátok újra a trolltungát és az egyéb felkapott helyeket. Több cikket is olvasni, hová fajult a népszerűsége ezeknek a helyeknek, főleg a külföldi turizmus okán.
Trolltungán van amikor órákat kell sorban állni egy fotóért vagy az út végig szeméttel és ürülékkel van "megjelölve". Nem biztos, hogy akkora élmény így már, hiszen pont a lényegét veszíti el.
Mivel én azon a környéken éltem pár évet tudnék talán egyéb ötletet ami tényleg nem annyira felkapott és nem egymást tapossák a turisták. Legegyszerűbb a felkapott helyek kerülése, és maradandó élmény lesz, nagyjából itt bár merre megy az ember nem hibázhat.
Szóval ha kell némi segítség vagy ötlet, esetleg némi tanács, talán tudok segíteni.
Jó tervezgetést!

Üdv. a fenti délről.

J. Mutzenbacher 2019.09.01. 23:07:12

Az utolsó két bekezdés már szépirodalom.

Kingpingvin 2019.09.01. 23:57:24

Ne gondold túl a dolgot,nem a Holdra készültök. Mindent ki lehet kalkulálni előre,úgy útvonalterv mint anyagiak terén. Az itthoni téli ruháitok is megfelelnek az ottani nyárban,nem kell szkafander a Hardangerviddára sem.
Kb 15 éve egy Skoda Favorittal jártuk körbe Norvégia déli részét,ami ugyan valóságban még nem,de konstrukcióját tekintve simán volt 30 éves. Az egyetlen műszaki probléma az volt hogy egy tankolásnál sikerült elhagyni a tanksapkát...
Azidőtájt még a net sem állt rendelkezésre útközben,mégis mindenhol lett szállás is,hol kemping,hol faház.
Menjetek és egy hatalmas élménnyel gazdagabban tértek majd haza!

szeme közé, laposan! 2019.09.02. 09:37:47

Ó, én most motoroztam le 3000 km-t 1 hét alatt Dolimitokba', és fele ennyit nem aggódtam, vagy készültem, szóval nektek tuti jó lesz! Mondjuk nekem 1 dolog volt 100%-ra kész az indulás előtt: az útiterv. :) Jó utat!

m_and_m 2019.09.02. 09:54:56

Nem kell, azért évekig spórolni.
Mi tavaly ketten, 3 hétre, saját autóval, komppal, többnyire sátras szállással, saját kajával (persze tartós kaja, de okosan, jóval több, mint a csak babkonzerv) félmillióból kihoztuk (tokkal, vonóval, benzinnel, szállással, mindennel): Oslo, Kjerag, Preikestolen, Bergen, fjordok, vízesések, stb. és még Stockholm is belefért.
Ugyanennyi idő egy horvátországi apartmanban se lesz sokkal olcsóbb - és itt az élmény megfizethetetlen

silent man 2019.09.02. 10:35:13

A nyitókép monnyuk a Grossglockner-en készült, viszonyítási alapnak megfelelő, Norvégiában annál csak egyszerűbb emelkedők vannak, mivel a fenti osztrák út azon szakaszán lehet menni 1700 méter szintet, Norvégiában meg nem.
Leginkább jó kerékcsapágy kell, mert annyi kanyar nincs máshol Európában. A három hét gyászosan kevés lesz, mivel a Nordkappra vita nélkül el kell menni, akkor pedig erősen szelektálni kell a látnivalókból. A Trolltunga zsúfolt, a Kjerag kevésbé, a Preikestolenre kora reggel, vagy késő este mennék. Sátrat verni mindenhol lehet, ahol nem kifejezetten tilos, benzinkutaknál zuhanyozó szinte mindenhol van.
Nem az autó,hanem az idő a szűk keresztmetszet...

E9Matyi 2019.09.02. 14:45:30

Jó ember vagy, jó értékrenddel!
Lépj meg mindent, amit csak szeretnél és told ki a "megvalósítható" célok határát. Sok időd LESZ pipálgatni többünk bakancslistáját és a te igazán szórakoztató írásaiddal, illetve immáron jó fotóid segítségével követhetjük az utazásaitokat.

Ha bármiben tudok segíteni, szólj!
Norvégiában ugyan még szűz vagyok, de örömmel segítek kockulásunkban (akár felkészítésében), illetve amatőr szintű fotós ismeretekben, kölcsön objektívekben, állványban...

Sőt.. Hozzá is járulnék egy jelképes összeggel anyagilag. Nincs értelme egy olvasói gyűjtésnek, netán szponzor keresésnek? Sokat segítene...

Szkotti 2019.09.02. 15:23:11

Jó a terv, hajrá!
Nekem pár éve már egy téli Rovaniemi látogatás kattog hasonlóan, és én is ott akadtam el, hogy egyszer összeírtam a kalkulálható költségeket, és...sok, na.

A 2000D-hez csak annyit, hogy vidd magaddal mindenhová, és próbálgasd sokat. Ugyanazt a témát változatos beállításokkal, hogy beidegződjön, mit merre tekerj, ha fejben megvan a kompozíció.
Tényleg a leghétköznapibb dolgokról is lehet érdekes képet készíteni egy ilyennel. Ha tudsz,egy profibb teleobjektívet kérj kölcsön (tudom-tudom: nőt, autót, objektívet nem adunk kölcsönbe), sokszorozódnak a lehetőségek, csak itt is az van, hogy a belépő minőség sem olcsó, hát még a jobbak....
Még valami: fényképezést nálam jóval magasabb szinten űző kollégám mondta mindig: a jó képre kell ég! Mármint az égbolt kékje, lehetőleg minél mélyebb kékben. És igaza van!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.09.02. 16:58:12

Haha, jó lesz ez, így hogy idejében elkezded ha más nem a terv megírását, simán sikerülhet.Norvégia nekünk is a bögyünkben van, jártunk már arra, de nem eleget.
11 éve járjuk a Stockholm-Budapest távot kocsival nyaranta, ami a legnehezebb az a komp vs fizetős híd, illetve a kényelem-pihenés-olcsó utazás háromszög, amiből csak kettőt lehet egyszerre választani.
Nyáron a kompárak horror szinten vannak, hogy rohadnának meg, egy cirka száz km-es út lazán 150-180 euró, egy irányba (autó és három személy).És hiába vennéd meg már novemberber, ha júiusrRA veszed, akkor szopacs van...
Ha meg a hidakat választjátok, nem feltétlen esik útba, és kerülő is lehet, ez plusz idő, benzin, fáradság.
És a norvég részeken is van millió fjord, amit ha lekövetsz, akkor háromszor annyi idő, a komp viszont levágja a kurflit, de pénzes.Szóval csak azt választhatod meg, hogy melyik ujjadat harapod jó erősen.
Vagyis a pénzt kábé nyomtatni kell tudni egy ilyen úthoz.Saccom szerint egy olyan kétezer euró biztos kellhet; ha meg még Nordkapp/Lofoten is bele kell essen, akkor inkább háromezer.És még az is nagyon az alja valszeg.De sok sikert meg hajrá, van még egy év és van még jó pár bankfiók, amit ki lehet rabolni addig...
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.09.02. 17:01:02

@geegee: inkább úgy mondanám, hogy kényelmes-gyors-olcsó utazás, amiből csak kettőt lehet választani...

Matenak · http://csipszerelde.hu 2019.09.02. 17:45:58

@tűzcsucsu: Július lenne mindenképp, az éjszakai nappal is olyankor a legádázabb. Benne van a pakliban, hogy a nagyon felkapott helyeket kihagyjuk, mert én is hallottam hírét, hogy a szelfimesterektől már nem lehet elférni... Úgyhogy biztos akadnak majd kérdéseim, ahogy közeleg az idő, előre is köszönöm a válaszaid!

Matenak · http://csipszerelde.hu 2019.09.02. 17:52:03

@Kingpingvin: Az autóba be, autóból ki rendszerű téli ruháink nem hinném, hogy teljesen jók lesznek oda, úgyhogy muszáj felkészülnünk valamennyire, főleg az esőre. Még ha nem is szkafanderrel, bár megjelent előttem a kép. :)
A Favoritos kiránduláshoz gratula, imádom!

Matenak · http://csipszerelde.hu 2019.09.02. 18:00:08

@szeme közé, laposan!: Nem igazán aggódom, csak szeretnék felkészülni, mert túl régóta vágyom erre ahhoz, hogy valamit kihagyjak! :)

@silent man: Király, hogy észrevetted a képbe bújtatott kérdést! Bírta pár éve a Grossglockner lejtőit az autó, bár nem mondanám, hogy könnyedén... De ezek szerint menni fog neki Norvégia is.
Alapból egy hónap szabadságot megpróbálnék összehozni, hátha tényleg nem lesz elég a három hét. Nordkapp eleinte cél volt, de azon kívül nincs ott semmi, hogy tovább már nincs semmi. Vagy ezen kívül miért volna érdemes odáig elmenni?

Matenak · http://csipszerelde.hu 2019.09.02. 18:06:49

@E9Matyi: Köszi Matyi a biztatást! Igazából anyagiak miatt jól jönne a szponzorálás, de akkor már elvárások is képbe kerülnének, amik kicsit biztos beárnyékolnák a szabadságot.
Tőletek (ismerősöktől, olvasóktól) pedig sokkal többet ér egy kölcsön objektív, tippek, esetleg szállás néhány napra, mint a pénz! :)
Nagyon jólesik, hogy már most többen felajánlották a segítségüket, így még jobb érzés lesz megindulni, ha eljön az ideje!

Matenak · http://csipszerelde.hu 2019.09.02. 18:13:23

@Szkotti: @geegee: Drága lesz, az biztos. De feküdni a sírban majd ingyen fogok, úgyhogy addig élek drágán, amíg tudok! :) Fotózásba majd kicsit belebonyolódom, de azért nem nagyon, nehogy megessen az a csúfság, hogy többet nézem a tájat objektíven keresztül, mint nélküle.
És igen, az út kalkulálása fontos tényező, jól ki kell majd találni, hogy ne túl sokba kerüljön, csak sokba. Persze egyúttal ne legyen túl fárasztó sem. Hogy milyen gyorsan kell letudni, az majd a szabadidő hosszától függ, de remélem össze tudunk hozni egy hónapot.

binux 2019.09.02. 19:58:39

Sziasztok! Többen nagyon jó és pozitív tanácsokkal láttátok el Mátét és Párját - ezekhez szeretnék én is hozzátenni néhány apróságot. Azért gondoltam, hogy hozzászólok, mert idestova nyolcadik éve élek Bergenben és volt szerencsém már néhány dolgot megnézni ebben az országban, de még mindíg az az érzésem, hogy egy teljes élet sem elég, hogy csak ebben az országban minden érdekességet megnézzünk :) Nos, amit hozzátennék az előttem szólókhoz: Jelentős megtakarítás lehet, ha hajlandóak vagytok sátrazni minél több helyen, mert a norvég törvények szerint ahol nincs egyértelműen megtiltva, ott bárki sátorozhat azzal a kitétellel, hogy a szemetet maga után mindenképp el kell takarítania.
Arra is rá fogtok jönni, hogy az útdíjakkal komolyan számolni kell és pár éve külföldön is utolérik a csekkek az autósokat. Vannak útdíj kalkulátorok - érdemes azokat is megnézni, hogy ne érjen kellemetlen meglepetés.
Még egy utolsó gondolat - talán ez a legfontosabb: Vegyétek fel a helyi magyarok csoportjaival a kapcsolatot mindenképp, mert bizony adódhat sok minden, amihez helyi segítségre lehet szükségetek. Legegyszerűbb az útvonalatokon a nagyobb településeken élő Norvégiába szakadt (volt) honfitársakkal felvenni a kapcsolatot az arckönyv csoportokon keresztül. Biztos vagyok benne, hogy így mindíg lesz valaki, aki kisegít, ha valami balul sikeredik útközben - netán szállás is akadhat :)
Részemről Bergenben és környékén tudok Neketek segíteni, ha szükségetek lenne rá :)
Jó utat és sok jó élményt kívánok Nektek! :)

Kingpingvin 2019.09.02. 20:18:52

@Matenak: Csak érzékeltetni kívántam hogy sem a ruhatár,sem az autó nem igényelt semmilyen extra felkészítést.
Ha ezen múlik kölcsönadok egy Sherpa kabátot. :) Ki ne hagyjátok,Norvégia káprázatos! Én is szeretnék újra elmenni...
Következő évben Törökországba,Cappadociába mentünk ,az anyagilag többen volt - bitang drága volt a török benzin akkoriban.
A Favorit meg azóta is köszöni,jól van,bár már nyugdíjaséveit tölti. :)

gvereb1 2019.09.02. 21:56:15

Jövőre gondolkodtam hasonló túrát, repülő + kombi bérlés, kocsiban alvós opciót vadkempingezéssel. Fürdés kb kétnaponta kempingben v valami fürdőben. Izlandot is sokan így tolják végig.

tűzcsucsu 2019.09.02. 23:24:08

@Matenak:
Írták mások is, Norvégiához egy élet sem elég. Annyiból mindenképpen érdemes infókat kint élőktől összeszedni, hogy a környezetüket talán elég jól ismerik és tudnak ajánlani érdekes helyeket.

Magam részéről, mivel a tövében laktam mindenképpen ajánlanám a legendás Måbødalen kaptatót, szerpentint ha már Odda (Låtefossen) és Voss is a tervben van (csak szólok, hogy a Hardangerbrua hídon egy átkelés 150 korona, helyiknek féláras, elektromossal ingyenes).
Oddától egészen Geilo-ig valami elképesztő ez az út a szintén legendás (hírekben gyakran szereplő) szűkös fjord menti úttal, ahol buszost kamionost és így autóst próbáló szakaszok vannak, majd fel a hardangerviddára el Geilo-ig. A trolltungának csak integetsz hiszen úgy sem férsz hozzá. A 13-as és a 7-es út.
Szóval keress rá, hiszen felvisz a Hardangerviddára ami szerintem a világ egyik legjobb útja. 1000 méter feletti nemzeti parkon átmenő pár éve újra aszfaltozott hegyi fennsík csoda út.
A szerpentinen több alagút amiből kettő 360 fokos kör ír le a hegy belsejében, elég fura érzés, főleg lefelé. Az út a Vøringfossen mellett visz el ami igencsak ajánlós hiszen Norvégia egyik leglátogatottabb vízesése (de túrázva le lehet menni a kanyonba és alulról betámadni a vízesést. Na akkor már tényleg kell a vízálló valami).
De a környéken még egyéb pazar helyek is vannak, csak itt egy hetet úgy el lehetne tölteni, hogy csak na.
Sysenvatnet duzzasztó, Hardangerjøkulen gleccser (10km csodás túra a Hardangerviddán), Tveitafossen, Nyastølfossen, Følgefonna gleccser Odda felett, Langfossen Oddatól kicsit délre (az elég drámai)
De a kedvencem majd legközelebb, ha érdekel ez a környék. Szerintem keress rájuk.

Matenak · http://csipszerelde.hu 2019.09.03. 07:48:00

@binux: Meg is vagyok hatva, hogy ennyi segítőkész ember szánta rá az idejét, hogy kommenteljen és felajánlja segítségét, nagy lökést ad az amúgy sem csekély lelkesedésemnek. Neked is köszönöm!
Viszünk sátrat, de fázni nem akarunk, úgyhogy csak akkor tervezzük használni, ha az idő viszonylag kellemesnek mondható. Nem szeretnék emiatt csilliós hálózsákokat venni, amikben jó meleg van, csak ha éjszaka ki kell ugrani pössenni, akkor magamra kell irányítani a témát, nehogy megfagyjak. Öregszem. :)
Az arckönyv eszembe sem jutott, de tényleg nem rossz ötlet. Bár túlságosan nem szeretném bebiztosítani a dolgot, a kockázatban van a vitamin. ;)

@tűzcsucsu: Úristen, tényleg ki kell költözni és beállni hajléktalannak, egy hónap csak ízelítő lesz. Nagyon értékes tippek, köszönöm! Nem szeretném túl töményre csinálni a túrát semmiből sem, értsd úgy, hogy legyen benne vízesés, hegyvidéki túrázás, fjordok, de változatosan, hogy semmi ne váljon unalmassá (már ha ilyen egyáltalán lehetséges, de érted, hogy értem). Úgyhogy ilyen szempontból különösen hálás vagyok a hegyi fennsík javaslatodért, mert eddig ilyen nem is került képbe. Vízesésből is még ki kell választani a legszebbet, ami még útba is esik, mert abból is van ebben az országban választék.
Tehát köszi még egyszer, kielemzem majd alaposan a javaslataid!
Bár nem tudom miért büntetsz engem, meg az összes olvasót is azzal, hogy pont a kedvencedet nem írtad meg. :)))

tűzcsucsu 2019.09.08. 12:00:10

@Matenak:
Újra én...
Pár dolog még, hogy ne legyen egyszerűbb a szelektálás, mikor hova hogyan...
Ami fontos, hogy legyen DAB+ az autóban különben nem fogsz rádiót hallgatni, ami részemről felüdülés, bár itt van két rock rádió is, nem mindegy hogy Ed Sheeran-t vagy a Metallica-t hallod egy nap többször is, ugyanis rájössz majd, hogy mint egy szokásos kereskedelmi rádiónál, ugyanazok a számok mennek vetésforgóban. Szóval jobb zene nélkül, vagy hozott anyagból gazdálkodva.
Téged nem érint azt hiszem, mert Te lehiggadsz a csapatós autóddal, de talán olvassa olyan is akinek szólhat. Itt nagyon nyugis a tempó, tiszta szanatórium Európa és a balkáni utakhoz képest még télen a havas jeges (mennyire királyság) utak ellenére is. Itt NEM előz senki, vagy nagyon ritkán!
Szóval ha konvojt érsz be várhatsz örökkön örökké, nem fog semmi sem történni. Mondjuk én mindig is úgy csináltam, hogy várok picit és ha senki sem hajlandó tenni az előrejutás érdekében akkor azért sorokat kell előzni. De gyakran előfordul, hogy a lassabb jármű félreáll és elenged mindenkit. Hétfőnként olcsóbb szokott lenni a benzin (vicces) de ez nem kőbe vésett szabály.
Az aszfalt böszme hangos tud lenni, vagyis dupla hangos a gördülési zaj, én agyfaszt kapok tőle még mindig, egyből a dízel csattogás és kattogás (ettől konkrétan hányingerem van, nincs is dízel autónk) után majd a szélzaj előtt áll a sorban.

Ruha... szerintem ne vegyél semmit előre. Mert lehet olyan nyár lesz, hogy csak csoda, mint tavaly. Máskülönben pedig, jobban jársz, ha itt költöd el azt a pénzt, mert itt is találsz annyiért mint odahaza (sőt! én vettem convers cipőt 100 koronáért, Gore-tex-es cipőt szintén 100 és 300 koronáért, nyáron kapsz gyapjú pulcsit 300 koronáért amennyiért odahaza soha) ráadásul itt válogathatsz a skandináv dizájnból (az asszonynak ajánlom figyelmébe a Kari Traa cuccokat és ha nem a legújabb kollekciót veszi az ember akkor lehet olcsón is kifogni), szóval szerintem ne vegyél semmit jövő nyárig és inkább innen vásárolj olyan temékeket amiket otthon nem találsz meg. Pár éve megnyílt egy új sportüzlet ami minden nagyobb városban megtalálható szerintem. Egyszerűen Sport Outlet a nevük, de ezen kívül is találni egyéb kisebb outlet üzleteket amik gyakran azt csinálják szerintem, hogy a nagy (G-max, Sport1, XXL, Intersport) áruházláncok kifutott termékeit árulják olcsóbban.Bőven jó, és így Gore-tex -es kabátot 1.000 koronáért is be lehet szerezni, az pedig soha nem hiányozhat az ember kollekciójából (mióta Norvégiában élek tudom), mert akkor már lehet élvezni az esőben sétálást is, ami kifejezetten jó élmény tud lenni a sajátos illatok miatt.
Ha Voss-ba is mész ott van egy egyedi sportbolt a központban, ahol olyan cuccok is vannak amik máshol nem.
Mindenesetre kell nagy levegő bemenni a sportboltokba, mert tud infarktus közeli állapotot okozni a 3.000-5.000 koronás technikai kabát vagy nadrág ár, de ezeket át kell ugrani. A jó ár valahol 1.000-2.000 korona közötti sáv ha jó minőségű technikai (gore-tex pl.) cuccot keres az ember. De ezek a skandináv termékek brutál jó minőségűek és dizájnba köröket vernek a neves gyártókra. De ez az összes egyéb kisebb sportruházat gyártókra is érvényes.
Szóval szerintem gondolkodj el azon, hogy itt nézel körbe inkább ha kell valami.

Vissza az útitervhez. Tudom nem lesz egyszerű megtalálni az egyensúlyt az élmények között. Tudom, hogy csak autóban ülve kiszállás nélkül is az ember sokkot tud kapni a sok látnivalótól (én agyfaszt kaptam, amikor látom az autókban a sok gyereket beletemetkezve a telefonba vagy a tabletbe amikor folyamatosan van mit nézni), ezért is bátorkodtam ajánlani a Hardangerviddát, illetve az utat Oddatól Geiloig. Ez autós kánaán, nem tudom hány ezer kanyarral alig egyenessel. Ami egyébként egész Norvégiára igaz. !!! Az emberfia gondol a horribilis büntetésekre gyorshajtás és egyebek okán. De vallom hogy Európában Norvégia egy autós mennyország, mert itt úgy is lehet jókat autózni ha betartod a sebességet, ha pedig itt élsz megtalálod azokat az utakat, ahol nincs forgalom, nincs semmi, csak kanyar és kanyar, emelkedők és minden. Forgalom nélkül, hiszen nagy ország kevés lakossal.
Folyt.köv...

Matenak · http://csipszerelde.hu 2019.09.10. 12:42:16

@tűzcsucsu: Köszi nagyon az infókat! Zene nem lesz para, mert készülök, nem szoktunk rádiót hallgatni, ami azt illeti, a Carinában szerintem nem is kötöttem be az antennát. Úgyis csak az unalmas autópályához kell, a norvég útszakaszon felesleges lehet bármilyen zaj. Ezek szerint a gördülési zaj úgyis ott lesz háttérnek a festői képekhez. :)
Ruha ügyben megpróbálok még alkotni, az is lehet, hogy nem kerül majd semmibe, vagy mittudomén. Ahogy mondod, lehet az is, hogy háváj lesz ott nyáron. Mindenesetre túl jó szerkó sem kell, hisz itthon nem nagyon van már tél, és most még nem fogok Norvégiában letelepedni. Bár ki tudja! De az biztos, hogy megnyitod a gondolkodást új irányokba, hisz ez eszembe sem jutott, hogy a helyszínen is lehetne venni cuccokat.
Ami látnivalókat ajánlasz, azok eddig mind tetszettek, úgyhogy mindenképp megpróbálom beiktatni majd ezen útszakaszokat a tervbe. A büntetéstől nem tartok, én itthon is nyugodtan közlekedek, elégszer kiélem magam a bóják közt, ahogy írtad.
Norvégiában nézelődni pedig eleve nagyobb élmény lehet, mint Carinát vezetni, így inkább azon drukkolok, hogy a bambulás közben tudjak majd eléggé az útra is figyelni!
Kösz még egyszer, várom a folytatást... Remélem vannak még ilyen őrültségek, mint az olcsóbb benzin hétindítónak. :) Tényleg nem lehet kapni szeszt este 8 után? Akar -e egyáltalán az ember inni helyi piákat, vagy úgyis szar mind, és egy pohár sör eleve háromezer forint?

tűzcsucsu 2019.09.28. 11:10:25

@Matenak:
Nem lehetek elég hálás, hogy Norvégiába készülsz, mert így legalább nosztalgiázom egy kicsit. Mindjárt megérted.
Próbálok némi egyéb infót olyan helyekről amit én ismerek mégis érdekes lehet. Így valamiféle norvég kultúrát (a "híres" ivó szokáson kívül is) belecsempészni, ne csak hegy, vízesés és túra legyen, vagy legyen egy kis csavar is benne.
Még annyit, hogy a Trolltunga hiába hegy és túra, a parkolás egy napra 500 korona, ha a faluban állsz meg akkor még 8-10km plusz túra és akkor csak 300 kr. A Geirangernál is be akarnak vezetni turista díjat, a helyieknek már nagyon kényelmetlen a rengeteg busz és a hajók. Kitalálhatod leginkább kínaiakkal akik kissé másképpen szocializálódtak, nem nagyon ismernek se embert sőt istent se.
Szóval a felkapott és populáris helyeken egyre inkább fizetni kell. Nem csak ezért, de egyre kevésbé élmény.

Látom tervezed Lærdal felé északnak. Pár kilométeres kerülő, de a Borgund-i (norvegeletunk.blogspot.com/2015/08/meg-mindig-csak-kepek.html?zx=3bfcebadd58e0cfe) fatemplomot ki na hagyd. Az egyik legrégebbi és legnagyobb valamint legjobb állapotban fennmaradt ilyen építmény. Majd ezer éves. Csodás, és nem kell megijedni ha éppen kínai turisták futnak be buszos kirándulással. Olyan feszített a tempójuk, hogy csak 5-10 percet töltenek ott, utána csend és béke, és lehet elmélkedni a régmúlton.
Vagy a már említett vízesések Kinsarvik-nál. Ahol pá kilométeres a túra, de olyan kék/zöld színekben pompázik a folyó, hogy csak na, és a vízesés mellett ott a picinyke vízerőmű, érdekes látni mitől zöld itt az áram.
Nagyban pedig Eidfjord/Simadal kraftverk (norvegeletunk.blogspot.com/2014/08/a-hegy-gyomraban.html?zx=3bfcebadd58e0cfe - vicces, hogy ezt a posztot sem fejeztem be soha, mint általában az összeset, de Te is tudod, mennyi idő egy normális írást összehozni, nekem nem sikerült, soha norvegeletunk.blogspot.com/2017/05/gondolkozz.html ), ahol busz visz a hegy gyomrába, majd ott helyben van egy kis mozi ahol a történetét lehet megnézni. Nem tudom hol ha nem itt Norvégiában van ennek értelme, hiszen a ha valamihez akkor az túráshoz, fúráshoz értenek.

De a legtutibb ha nem hallgatsz rám, csak mész amerre látsz, mert nincs mit hibázni idefent. Csak ámulásból bámulásba esés. Viszont a járt (főútvonal) útról azért csak térjetek le olykor, mert úgy még sokkal jobb.
Fotós tudás pedig ide nem kell, hiszen nekem sincs, de annyira adja magát a látvány, visszaadni meg egyébként lehetetlen a látványt.

Most olvastam a Celica-ás friss történetedet. Fantasztikus sztori. Eleve jó olvasni az írásaidat (kíváncsi lennék mennyi idő egy ilyen poszt megírása - talán egy napon én is új életet lehelek a norvégos blogba, most éppen vegetál, van némi ötletem, csak időm nincs), némi közös azért van bennünk. Székesfehérvár, én Manta (most már csak GM - Opel nélkül) rajongó voltam (ha már autóbuzéria) és hogy nem tudunk mit kezdeni egy tengerparti nyaralással, hanem a hegyek!
Elárulom, hogy szerelmes lettem ilyen téren Norvégiába, és mondhatni az itteni életbe társadalomba (persze látom azért a hibáit, naná, hisz magyarnak születtem - semmi sem tökéletes, igaz?), szóval jól gondolod meg a jövő évi norvég túrát, még a végén itt ragadsz, vagy visszavágysz.
További írásokat tőled, meg minden jót, ha majd még segíthetek akkor szívesen teszem.

U.i... a sör kb. 30-32 kr a boltban (étteremben, pubban duplája), este hat után nem tudsz venni, viszont itt is virágzik a kézműves söripar, 50-70kr / kisüveg sör. Ha hozni akarsz akkor fejenként egy tálca sör lehetséges de akkor tömény nélkül hivatalosan, egyébként ha ellenőriznének a határon fizetni kell utána, vagy kidobni. Ne a svédekre hagyd a sör vásárlását, mert hiába olcsóbb és járnak át oda sokan innen, ott sör light-ot árulnak már leginkább, ehát az ismert sörök is lebutított 3,5%-os alkoholtartalommal vannak csak.

zöldi 2019.09.28. 22:03:28

@Fülig José: "óhülye vagy, ha asszed ezeket a formákat az érdekli, ami titeket a zasszonnyal... mi a srácainkkal szlovéniaba mentünk kúszni mászni csúszni, kisebb eszterházy vagyonért mi dögre untuk magunkat, de legalább aszonták: őőő...ez nem volt rossz.
aztán felültünk a motorra KETTEN és irány a balkán. nna AZ k.va jó volt, konkrétan egy beszarás!"

Ez király volt, egyetértek, mi is így szoktuk :D :DDD

Tamás Bagi 2020.06.30. 21:56:43

@tűzcsucsu:
Szerinted mit érdemes megnézi?
Üdv.:Tamás
süti beállítások módosítása