A stréber ismét kitűnőre vizsgázott

2017. március 05. 18:44 - Matenak

20170302_093422.jpg

Immáron nyolcadik éve van meg ez a vén dög, azaz nálam már a negyedik műszaki vizsgáján vallatták nemrég. Mivel ez inkább a gyerekem, semmint az autóm, izgulok érte ilyenkor egy kicsit. Felkészítettem hát rendesen a nagy napra: lemostam, kiporszívóztam. Más nem kellett, mert mostanra már eljutottam arra a szintre, hogy a Cilit nagyjából bármelyik napon górcső alá veheti a legkielégületlenebb vizsgabiztos is. Erről eszembe jutott, hogy nem mindig volt ez így, mielőtt csavarkulcsot vettem a kezembe, sokkal izgalmasabb volt ez az időszak. Meg idegesítőbb is. Legalábbis az elején.

Pár héttel azután, hogy 2009 március 15-én egymásra találtunk, járt le először a műszakija, így egyik reggel elvittem egy kis műhelybe, nézzék át, vizsgáztassák le. Bár még csak az ismerkedős fázis volt, de így is rossz volt átadni a kulcsot egy vadidegennek, kicsit úgy éreztem magam, mintha Kovira bíztam volna a barátnőmet, hogy vigye el őt templomba. Hívtam őket délután, hogy mi a helyzet, de közölték, hogy csak holnapra lesz kész. És addig hol fog állni? „Egy telepen, esetleg betakargassuk?” Haha, anyád.

kep033.jpgÍgy nézett ki 2009-ben a vásárláskor. Még sok részlet hibádzott.

Csak nem hagytak nyugodni a gondolatok, ami új érzés volt, eddigi autóim sosem izgattak ennyire. Azelőtt leadtam a Megane-t, aztán mentem érte, közben egy percig sem gondoltam rá. Most pedig lelki szemeim előtt megjelent, ahogy üveghangon mennek a Celicával kétszázzal, verejtékben fürödve képzeltem el, ahogyan nem nyomják be rendesen a kuplungot váltásnál, hadd reccsenjen. Másnapra gyűlöltem a világ összes autószerelőjét, de végül kiderült, hogy csak két fékcsőre kellett várni egy napot, az elsők ugyanis repedezettek voltak, ki kellett cserélni őket a vizsgára. Mondjuk a csavarokat nem kellett volna ehhez elnyalni szerintem. Meg az ülést sem összekoszolni. Miután megmutatták, hogy a féltengely olajos, fel kell újítani, elkértek hatvanezer forintot a fékcsövek kicseréléséért, az átnézésért, a vizsgáért, a csavarok elnyalásáért és a beltér összekoszolásáért. Ekkor fogadtam meg, hogy ha nem kell a motort és a váltót megbontani, soha többé nem viszem szerelőhöz, inkább kiismerem teljesen a kocsit és én magam fogom berhelni.

Voltak már előtte hobbiautóim, két Lada, de innentől kezdve kezdtem el elmélyülni az autodidakta szerelés rejtelmeiben, akkoriban a Cili volt a napi használós és a hobbiautó egyben. Kisvártatva rájöttem, hogy a féltengelynek semmi baja, a kormányszervóból folyt rá az olaj, ennél ez típushiba. Ekkor kezdődött el az a folyamat, hogy az idő múlásával párhuzamosan lesz egyre szebb és jobb az autó. A második vizsgára már én magam vittem el, méghozzá egyből a (leánykori nevén) KPM-hez. Ott roppant szakértelemmel megállapították, hogy az autó nem öt, hanem négyszemélyes. Mehettem az okmányirodába új forgalmiért, befizettették velem az összeget, majd még ott helyben kitalálták, hogy visszafizetik, merthogy nem rajtam múlt, hogy eddig ötszemélyesként létezett. Jól elvoltunk, na. Mi mást is lehetne kezdeni az élettel?

De még jobban elvolt az a barom a KPM-nél, aki a vizsga során felugratott az autómmal a fékpadra, majd utána le is ugratott róla, a kézifék tesztjének címén. A küszöb olyan hangokat adott ki ekkor fájdalmában, amint fém a fémet érte, mint én, amikor ezt meghallottam. Ezt a másik fószer - a jó zsaru - legalább észrevette rajtam és szólt a hülyébbiknek, hogy óvatosabban kezelje már a járművet, nem tank ez. Ezt követően a rossz zsaru úgy megrángatott minden összekötőt a futóműben, hogy majdnem belerúgtam az emberbe. Ide sem jövök többet.

11745768_676731462457654_1550929071630391426_n.jpg2012 nyarán egy 3047 kilométeres túrán, itt éppen Monte-Carloban.

Így kötöttem ki a Toyotánál. Sok apróságot szereztem be tőlük már eddigre, úgyhogy a szokott alkatrészbeszerzőmnél érdeklődtem, amikor eljött az idő, hogy mennyibe kerül náluk egy műszaki vizsga. Alig kétezerrel volt drágább, mint máshol, és ezért cserébe kétszer vizsgáztatják le az autót. Egyszer játszásiból, hogy kiderüljön, van –e valami bibi, majd csak ezt követően teszik meg ezt élesben. A váróteremben dől az ölünkbe az ingyéwifi, és egy üvegfalon át követhetjük is a soron zajló eseményeket. Kérdésemre, hogy mi van, ha találnak valamit, azt a választ kaptam, hogy semmi. Adnak egy ajánlatot a javításra, amit természetesen úgysem fogadok el, majd mehetek isten hírével. Pénzt nem bukok, csak kimaradok egy dobásból. Csodálatos.

Amikor először vittem ide 2013-ban, körülvették többen is a szerelők körül, elismerően nézegették. Egyszer észrevettem azt is, hogy valamit tekergetnek a motortérben. Mikor a végén megkaptam a papírokat, megkérdezte az ügyintéző, hogy nem eladó –e véletlenül a jármű. Ezen jól elkacarásztunk. Miután távoztam, megálltam, megnéztem a motorteret, mégis mit matattak ott? És akkor vettem észre a leömlő hővédőjében csillogni az új csavart. Az egyik kicsit rozsdás volt, hát kicserélték. Eldőlt, hogy máshova nem viszem többé ezt az autót vizsgázni, hisz egyértelmű, hogy itt megbecsülik. Két év múlva ugyanez a műsor, többen nézegették hümmögve, főleg, amikor az alját lehetett szemügyre venni. Ekkorra már sokat szépült az autó, pedig agyon lett használva közben. Közölték, hogy kőkemény 6000 kilométer belekerült a legutóbbi vizsga óta, azóta sem értem, hova mentem ennyit.

20170302_082452.jpgMotortér mustrája három ember által. Májhízás folyamatban.

Most pedig szintén köhintés nélkül vizsgázott le az öreglány. Mióta idehordom, most a legszebb. A legutóbbi vizsga óta újra lett fényezve, és a futómű is megújult teljesen. A fékekről nem is beszélve. A beltér és kormánymű sem lett elhanyagolva.

Érdekes, hogy az emberben mégis benne van egy kis para. Mikor 2005-ben az orosz vízumhoz elvégezték rajtam a HIV-tesztet, akkor is bennem volt ez a na-jó-de-mi-van-ha-mégis-találnak-valamit érzés. Később 2007-ben az amerikai vízumnál ugyanez az aggodalom. Szerencsére az összes ilyen stressz feleslegesnek bizonyult, ahogyan a mostani vizsgapara is. Most is többek megcsodálták a szerelők közül, és bár nincs gyerekem, mégis úgy éreztem magam, mint a büszkén feszítő apuka a nézők közt, miközben a gyermekének tapsol a közönség. De semmi gond nem volt, kedvenc alkatrészbeszerzőmmel kicsit elviccelődtünk, hogy ez egy rakás szar és hogy levették róla a rendszámot, majd elrendeztem a pénzügyeket. Kint pedig megtaláltam a rokiparkolóban, ahova lerakták.

20170302_093254.jpg

Legközelebb is ugyanezen a helyen fog fellépni, én pedig egy kicsit bajban vagyok… Fogalmam sincs, hogy mit tudnék még rajta felújítani. De úgy érzem kár ezen aggódnom, a sors biztosan ki fog osztani addig valami apróbb-nagyobb feladatot. Még van rá két éve, drukkolok neki. Addig is élvezem a hivatalos bizalmat 2019. március 23-ig.

20170302_075939.jpg

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csipszer.blog.hu/api/trackback/id/tr1412315219

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wankel · http://wankel.blog.hu 2017.03.05. 19:45:14

Basszus, remélem nem mindenhol ilyen barmok a KPM-nél. Alapból görcsben van a gyomrom, hogy a bejáratós autómat bárkinek is a kezébe adjam, és már most is a vizsgaállomáson, hidegen, üveghangon szétpörgetett motorral rémálmodok, de ma éjszakától emellé társulni fog az ugratás és a futómű szétcincálás is.

Matenak · http://csipszerelde.hu 2017.03.05. 20:23:31

@wankel: Elsőszülött gyermekek ezek, nem autók... Mondjuk egy wankelt én is meghuttyogtatnék, na. :-] Mármint őőő, ne aggódj, nem lesz gond!

Amúgy nincs baj a futómű cincálással, de az ott konkrétan a tönkretételről szólt, alig akartam hinni a szememnek. A Toyotánál is rángatnak, de csak annyira, amennyire kell. Az ugratás para, hisz az RX sem egy terepjáró, de biztos megúszod, nekem is csak egyszer volt ilyen állathoz balszerencsém.

Körömcsiga 2017.03.05. 20:56:38

Nem február 23-ig? Kereken 2 évre szokták adni.

EqueS 2017.03.05. 20:57:01

@Matenak:
Dolgoztam anno egy autó gyárban, ott a két henger között volt egy kiemelő, tehát nem kuplunggal rúgatták, ugratták át a hengereket, hanem fölé álltak gomb megnyom és az autó szépen besüllyedt a hengerek közé, a végén meg szépen kiemelte és tova gördült.(ez volt 17 éve azóta nem érték fel ezt a szintet)

A cincálást csak annyira kellene csinálnia, hogy lássa mi kottyan, minek mekkora holtjátéka van, ha van.
Én is futottam már bele trollba azt hittem kiakarja törni a kereket szegényből.

hdnctrl 2017.03.06. 07:35:06

Ez egy szép és jó autó. A hacsi roku minek kellett mellé? ;)

balambher 2017.03.06. 08:15:30

Ha már ennyit dicséred, nem árulnád el, melyik Toyota-szervizről van szó?

Laccee2107 · vaz2107.blog.hu 2017.03.06. 09:08:32

@balambher:
Szia!
Mivel Székesfehérváron már csak egy Toyota szerviz van, ha nem tévedek ez lesz az:
www.toyotamayer.hu/kapcsolat-szekesfehervar/

Spanos 2017.03.06. 09:26:20

Miért? Ez Székesfehérváron van?! :o

Matenak · http://csipszerelde.hu 2017.03.06. 09:52:47

@Körömcsiga: Ha a lejárat előtt egy hónapon belül viszed, akkor nem.

@scuynat: Azzal meg tudom tenni, amit ezzel nem merek, vagy nem lehet. :)

decens 2017.03.06. 09:59:16

Azért én nem ájultam el ettől a cikktől! Két év alatt 6000 kilométer és ebből cikk születik?
Az én 25 éves Astrám 12 éve az enyém és 2 évente 26 ezret fut. De vizsgán még nem bukott meg, pedig elővizsgát se csináltam soha és ameddig lehetett (tavaly már nem) az NKH szigetszentmiklósi telepén vizsgázott. Ez olyan nagy ügy?

igazi hős 2017.03.06. 10:09:33

"Ekkorra már sokat szépült az autó, pedig agyon lett használva közben. Közölték, hogy kőkemény 6000 kilométer belekerült a legutóbbi vizsga óta, azóta sem értem, hova mentem ennyit." Nem hagytál ki egy 0-t? Évi 3 ezer km, az nem tűnik agyonhasználtnak, annyit még egy hasonló korú Alfa (azaz lényegében bármi) is elmegy.

Serivor 2017.03.06. 10:22:53

@EqueS: Az Autóklub vizsgaállomásával remek tapasztalataim vannak, rutinos, öreg szakik, jól bánnak az autóval, és még értenek is hozzá. Ott állhatok a kapu túloldalán, és nézhetem, mit csinálnak.

Disneylandkurvakkal 2017.03.06. 10:49:46

@decens: Azért az NKH Szigetszentmiklósi telephelyén sok putris rettenet fordult meg, illetve a baráti körömből is rengetegen mentek oda ilyen-olyan átalakításokat csúszópénzzel együtt ott beíratni vagy csak szimplán vizsgáztatni és némelyik kocsi olyan állapotban volt, hogy a parkolóból nem mertem volna kiállni nem, hogy közlekedni vele. Természetesen vannak országszerte hasonló vizsga álomások nem csak ezek.

@Matenak: Nekem a kedvenc NKH-s sztorim Kispestről ered mivel az első generációs Audi A6-hoz szereztem Usa lámpa szettet , rendszámtábla tartóval és be slattyogtam hozzájuk, hogy szeretnék B típusú rendszámot a kocsimhoz elsőre egy iszonyat paraszt ügyintézőt fogtam ki aki annyit mondott " nem kap maga" majd második nekifutásra egy kedvesebb hölgy mondta, hogy kiküld egy vizsgáztató úriembert aki majd elmondja ennek a menetét. Meg is jött az úriember aki ránézett az autóra 10 méter távolságból majd kijelentette, hogy nem volt ebből európai kivitel nem kapok B típusú kis rendszámot. Mondtam neki már más autót is láttam ilyennel és az is ezen a vizsgaállomáson vizsgázott. Válasza erre az volt, hogy ne próbálkozzak és ha rajta múlik ez az autó itt nem, hogy B típusú rendszámot nem kapok hanem még vizsgát sem, majd lelépett köszönés nélkül. Hónapok fáradhatatlan útánajárásának az lett az eredménye, hogy annak az intézménynek a vezetőjével sikerült beszélnem és elintéznem, hogy meglegyen a rendszám hátra és szemlézhessen az autó. A körbefotózásnál pedig az az úriember jött oda fotózni lehajtott fejjel, aki előtte kedves kijelntéseket tette. :)

decens 2017.03.06. 11:07:09

Ez a cikk nem az NKH szigetszentmiklósi állomásáról szólt, kár köpködni, és azért mert valaki hallott ezt azt még az én autóm nem egy rettenet és én még csúszópénzt nemhogy vizsgáztatónak, de orvosnak se adtam soha, pedig 72 éves vagyok...
A tapasztalatom az NKH-val csak annyi, hogy fair módon a vizsga alatt végig az autóm mellett lehettem, addig az igen tisztelt magán szervizben (ahová sajnos az állam kikényszerített tavaly már) még a vizsgaterembe se volt szabad belépnem! Csak azt láttam kívülről, hogy az emberem állandóan matat a komputerén, ki-be kapcsolgatja hátul, vár, elmegy 10 percre másokkal dumálni, aztán kávéért, aztán visszajön, dirr-durr nyom kettőt a gázon és letelt a fél óra vizsgaidő és a kocsimat átengedi. Pedig itt sem volt elővizsga. Ennyit a 25 éves romhalmazomról. Ők se tudtak belekötni.

J. Mutzenbacher 2017.03.06. 17:06:43

1. Egyszer én is vizsgáztattam a Mozaik utcában egy ótésat...hát, basszus, tudom, hogy közhely de ezeknél tényleg megállt az idő. Annyi, hogy a vizsgabiztosok nem barna köpenyben járnak, de az egész létesítmény bűzlik a cuculizmustól. Senki nem köszön, semmi szemkontaktus, kérem- köszönöm nuku, 5 centi vastag papírhalmok egy szaros műszaki vizsga kapcsán, előresunnyogó és az 50 éves Julikákkal cimbiző nepperek, dzsízösz. Kb. 3 órát b@sztam el ott az életemből. (időpontra mentem, he- he)
2. Pár hete vittem az asszony autóját vizsgáztatni. Délelőtt felhívtam a legközelebbi maszek állomást, megkérdezték aznap jó lesz- e és hányra szeretnék menni. Odamentem, leültem, ittam egy kávét és olvasgattam, aztán a fickó szólt, hogy kész és elnézést kért, hogy fél óra volt a vizsga, mivel aznap egyedül dolgozott. Fizettem és kigurultam. No stressz.
3. Szép az autód, irigy vagyok. :)

NBE 2017.03.06. 21:01:23

"Auzoszerelo" miatt magadnak szerelni kezdes? O igen,sztem sokan kezdtuk igy. (Megnyugtatnalak ugyanakkor, hogy igen olcson megusztad :).)

Róóóbi 2017.03.07. 20:41:26

Májusban műszakis a szutykom. Két dolog okozhat fejfájást: a vonóhorog-visszajelző és némi felületi oxidáció. De a legrosszabb, hogy nem én viszem... :,-(
süti beállítások módosítása