Túlságosan új volt az autó, kellett helyette egy régi vacak

2019. január 20. 14:57 - Matenak

20190110_145244.jpg

Nem szoktam gyorsan csereberélni az autóimat. A Cecíliám megvan tíz éve, a Karina öt éve, a kis gagyi AE86-ot pedig örökre megtartom, de legalábbis addig, amíg létezik a világon 13-as és 14-es gumi. Ám úgy éreztem, hogy 37 évesen már ideje felzárkóznom a felnőttekhez, nem lehet örökké boroskólát vedelni és tornacipőben járni, ezért vettem pár hónapja egy 2007-es, frankó állapotú Mazda 6-ot, ami már régóta tetszett. Sokak vágyát váltottam valóra, végre nekem is van egy modern autóm, biztonságot nyújtó karosszériával, makulátlan beltérrel, jó megjelenéssel, ezzel már nemcsak a lángososhoz lehet leparkolni. Még azon is elgondolkodtam, hogy veszek egy fésűt. De pár hónap után rá kellett jönnöm, hogy kudarcot vallottam, elestem a rendes polgárrá vezető úton, pedig még csak épphogy ráléptem… Felvettem a tornacsukám, töltöttem egy jó nagy kugli vadászt, és eladtam a Mazdát.

20181028_132335.jpgTúlságosan autó volt, ez lett a veszte

Érdekes dolog ez, de intő jel volt, hogy egy hónap után már nem úgy néztem a Hatosra, mint azelőtt, elmúlt a varázs. Pedig az elején még lelkesen cseréltem benne olajakat, kijavítottam az összes ismert hibáját, mindez megvolt pár héten belül. Nem volt már más hátra, mint járni vele, meg is tettem 2600 kilométeren át. Elfordítottam a kulcsot, beindult, megnyomtam a féket, megállt, eltekertem a kormányt, elfordult. Tolatáskor nem kellett hátranézni, mert minek, a tolatóradar majd úgyis jelez. A lámpa automatikusan kapcsol. Az ablaktörlő is. Rádöbbentem, hogy manapság ez az autózás, hogy csak beülök és megyek, nagyon durva. Bennem is ez lett az elvárás az autó iránt, hisz még jóhogy menjen, elvégre csak 11 éves, nem tudtam volna neki megbocsátani, ha valami elromlik benne. Úristen, mibe keveredtem… Kínomban már elkezdtem rádiókonzolokat nézni hozzá, de ehhez egyszerűen tényleg mindent kapni. Jó ég, csak beírok bármit a keresőbe és olcsón hozzájutni! A rozsdára is még éveket várhatok. Nem, innen menekülni kell, nem autózás ez, hanem mazochizmus és szadizmus egyszerre, ez az autó túl jó, tehát rossz, meg kell tőle szabadulnom.

Időközben már felkészültem rá lelkileg, hogy kell helyette valami. Lehetne persze a semmi is, mert az eddigi autókészlet is kényszerzubbonyért kiáltott, de a késztetés egy nagyon kemény érzés, én pedig szeretem, ha fáj. Valami őrültségre kellett szert tennem, ami majd kikúrál a modern autó okozta sokkból. Ez a helyzet végképp felszínre hozta azt is, hogy mennyire együgyű, egyszerű, rövidlátó ember vagyok: ódon Toyoták közt keresgéltem. Méghozzá örömmel. Sokat nem is kutakodtam, csakhamar elmentem megnézni egy 30 éves példányt. Amerikából jött, mestersége címere: Fe2O3

20190110_145129.jpgA nyugdíjas énem korai kivetülése

Nézegettem IS200-at is, de amikor az egyik ismerős példányát kipróbáltam és elraktam egy körforgalomban picit, rögtön felmerült két probléma:

  • Egyes fokozatot kellett használni, pedig vizes volt az út
  • Ha egy ilyet veszek, hülyegyerek leszek az utcán, márpedig én továbbra is csak a reptéren akarok az lenni

És picike is belül, pedig nagyon jó autó, csodás hanggal. De nem, őrjöngök én eleget driftelésnél, inkább valami vonulós kell, amiben nyugodtan, dologtalanul lehet pöffeszkedni, és lehessen szeretni. Esetleg szerelni. Ez a régi vacak Toyota, ami mellett álltam, pontosan ezt az ígéretet hordozta. Eleve automata, tehát nem kell dobosként kalimpálni szanaszét a városban, csak gázt és féket kell nyomni a kényelmes fotelben ülve. Automata az öv, ami állandóan megmosolyogtatja az európai embert, csodás részlet. Kétezres, benzines, 121 LE, tehát akár előzni is lehet vele, és fordulaton csodásan szól. Külön mókás, hogy majdnem ugyanez a motor van a Celicámban is, csak abban a sportosabb verzió dolgozik. Ugyanakkor meglepődve vettem észre, hogy ebben a hátsó futómű egy az egyben a Celicáé.

autowp_ru_toyota_camry_sedan_le_us-spec_16.jpegÉrzed?

Megnéztem, 1993 óta csak két tulajdonosa volt, 2018 nyarán vette meg a harmadik, aki most árulta. Törésnyomot nem látni sehol, az összes lámpája is eredeti. Rozsda van, tulajdonképpen az összes íven, főleg a bal első sárvédő haldoklik. Az alja viszont jónak tűnt elsőre, ott nem lehet nagy gond. A tempomat viszont nem működik, az eladó azt sem tudja, hogy kéne használni. A klíma sem jó. A gumik elöl kamaszok, hátul már legálisan nézik az íveken meginduló horrort. Megnéztem előzetesen, sárvédőt nem kapni hozzá Európában, kihívás lesz szerezni. Hátsó ívek viszont vannak itthon is, tök olcsón, ezeket már megrendeltem. Motorolaj ki tudja mikor volt utoljára cserélve, váltóolaj szintén zenész, ez utóbbi ráadásul nagyon túl is van töltve. Kívánna egy alapos TMK-t a jármű, a mostani tulaj semmit nem költött rá, amióta nála van, előtte is ki tudja, mikor bántak ezzel a régi vacakkal úgy, mintha nem egy régi vacak lenne. Igazából valóban az, és sokat kell rá költeni, hogy újra régi fényében tündökölhessen, hülyeség lenne megvenni. Tehát megvettem. Azt is érzem, amit az igazi hülyék szoktak: meg kell mentenem.

20190106_084314.jpg
Makulahegyek

Az asszony először a hátulját látta meg, és rögtön kitört belőle, hogy „Úristen, mintha a Dallasból jött volna!” Így lett a neve Dallas. Nem sokat mentem eddig vele, de Dallas nagyon szerethető egy jószág, brutális fűtéssel. Minden nap felfedezek rajta valami lenyomatot a múltból, és folyamatosan bővül a lista a tennivalókkal. De kétéves, alig használt gumikat már kapott, és amikor fent volt az emelőn, akkor is kiderült rengeteg dolog. Például az, hogy a fékek szinte újak, és pókok laktak a féknyergeken. A kipufogót tuti valami nem túl lelkes honfitársunk alkotta, parádésan őrületes megoldásokkal, hangosan hahotáztunk a műalkotáson a kedvenc gumisommal. Állatbarát az autó, a légszűrőházban nemrég még lakott valaki.
De ami a fő, hogy az alja tényleg frankó, döbbenetesen egyben van, tényleg csak az íveket kell megoldani, meg a sárvédőket. Külön jót mosolyogtam azon alulnézetben, hogy a váltón konkrétan felületi rozsda van, annyira nem szivárog belőle az olaj.

20190110_150802.jpgEmber és természet harmóniája

20190119_140111.jpgPanaszra nem lehet ok, van kupak a szélvédőmosó tartályon

20190110_134008.jpgNem gyári megoldásnak tűnik...

20190110_133854.jpgA legszívmelengetőbb részlet. :) A gáz is nagyot nézhet, amikor koppan a derékszögben

Mindenesetre miközben pöffeszkedve vonulgatok Dallas belterében, melynek színvilága bárkiből stricit csinál, a megoldandó tételek listája magabiztosan hízik. A legjavát el tudnám végezni, de most nem vagyok rá alkalmas, és a garázsban felbakolva áll a Hacsi, ami fejlesztéseken esik majd át tavaszig, úgyhogy Dallast mindenképp el kell vinnem Jóskához, kedvenc elszánt szerelőmhöz február elején, hogy ez a Dallas minél később érjen véget. Majd a lista kipipálása után valamikor a kasztni is kap egy törődést, hogy bírja a napi használatot. Nem is titkolom a listát, mert minek, az alkatrészek szinte mindegyike pedig már beszerezve:

  • Vezérműszíj és görgői + vízpumpa
  • Hajtókarcsapágyak (285000 km után már illik ennél a motornál)
  • Gyújtáselosztó O-gyűrű +elosztófedél + gyertyakábelek + gyertyák + rotor
  • Vízhűtő csere (ereszt) + termosztát + hűtősapka (a Toyota beszünteti a piros hűtővíz gyártását, úgyhogy még szereztem pár kannával, azt fogja megkapni utána)
  • Ékszíjak
  • Benzinszűrő
  • Motorolaj, váltóolaj (szűrő is), diffiolaj, kormányszervóé is
  • Fékfolyadék
  • Jobb féltengelycsukló (a porvédőn szinte körbeér a szakadás, és bár nem kopog, már nyilván keresztet lehet rá vetni)
  • Bal féltengelycsukló porvédő (repedezik az anyag)
  • Hátsó stabilizátor szilentek
  • Hátsó kutyacsontok
  • Hátsó gátló porvédők

 

  • Tempomat szar (gyorsít-lassít,de nem tartja a tempót)
  • Klíma szar
  • A vízhőfok mutatója random felpattan a maxra, aztán egy idő után visszaesik
  • Hátsó lámpák törődést igényelnek villanytanilag, fékezéskor a bal helyzetjelző elalszik
  • Bal első helyzetjelző bepárásodik (lehet újat kapni 3700 ft-ért!)

Tehát megállapítható, hogy nagyjából hibátlan az autó. A helyzet pedig tökéletes, amiben nem kapálózok, hanem lubickolok. Mentőövek dobása tilos!

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csipszer.blog.hu/api/trackback/id/tr9714574272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GregDzsi 2019.01.20. 18:29:55

The proper use of M6 x 50:)
Életemben nem hegesztettem, de ha megpróbálnám, az kb. így nézne ki:))))
Amúgy gratulálok, jó buli lesz, tetszik is járgány - eszembe jutott a régi 86-os kölcsön Civicem róla.

Zozz84 2019.01.20. 23:18:48

Nem kell a szomszédba menned mazochizmusért :D

Ada 2019.01.21. 06:55:42

Nagyon vagány! Nekem ez sokkal jobban tetszik, mint pl. a TC stábja által magasztalt bármelyik Alfa.

bigpond 2019.01.21. 07:47:26

Ez az autó minden szögböl de még belül is jól néz ki, a legszebb Camry amit valaha gyártottak.
Már vagy másfél éve én is szemezek velük, ezért a párom válással fenyegetözik, szerinte az új autó a szép autó. Én meg az újak 90%-ától hányok. Szóval nehéz ez. Pedig én simán tudnék rozsdamenteset venni. Sebaj, most végignézem mit fog Máté szivni vele aztán majd meglátjuk.

zöldi 2019.01.21. 08:32:22

Jujjj, ez de kéne! Jó írás, várom a folytatást!

Fantomász 2019.01.21. 08:47:47

@Ada: Én már hegesztettem. Kb. kétszer. Ahhoz képest ez minőségi szakmunka :D

miegysmàs 2019.01.21. 09:35:28

m.autoscout24.ch/de/d/toyota-camry-limousine-1991-occasion?index=4&make=78&model=537&sort=km_asc&vehid=5870800&vehtyp=10&returnurl=%2fde%2fautos%2falle-marken%3fmake%3d78%26model%3d537%26sort%3dkm_asc%26vehtyp%3d10%26r%3d5

Ezt estleg erdemes megnezni ,nem tudom mennyibe kerult az auto ,nekem ez sem tunik draganak.

A hirdetes szerint minden szerviz el van rajta vegezve.

miegysmàs 2019.01.21. 09:35:29

m.autoscout24.ch/de/d/toyota-camry-limousine-1991-occasion?index=4&make=78&model=537&sort=km_asc&vehid=5870800&vehtyp=10&returnurl=%2fde%2fautos%2falle-marken%3fmake%3d78%26model%3d537%26sort%3dkm_asc%26vehtyp%3d10%26r%3d5

Ezt estleg erdemes megnezni ,nem tudom mennyibe kerult az auto ,nekem ez sem tunik draganak.

A hirdetes szerint minden szerviz el van rajta vegezve.

miegysmàs 2019.01.21. 09:43:38

az autoscout24.ch cimen , 9 talalatot dob ki Toyota Camry -ra ,van koztuk egy ami erdekes lehet.
Toyota Camry 2000 GLI , 1991 , 164.000 km -el .
A leiras szerint minden szerviz el van rajta vegezve ,en a kepek alapjan rozsdat nem nagyon lattam rajta.
( bal elso sarvedoivet kiveve )

Dodge1986 2019.01.21. 09:45:52

Ebben az írásban nekem semmi különös nincs,az én hátrafelé forgó agyam pont ugyanígy járt volna el .
A barátok mikor kérdezték miért vettem 86-os gyártású kocsit én csak nemes egyszerűséggel azt válaszoltam : mert nem volt eladó 84-es...b...ik !!!

erdomester 2019.01.21. 09:47:07

Én értem és megértem a motivációt, lelkemből szól az írás. Jó tudni, hogy vannak még hasonló idióták, mint én. Én halálra unom magam ezekben a modern műanyag dobozokban, eltunyulok, minden életreflexem meghal bennük. És egy decemberben 27 éves múlt japó terepjáró mellett kezdem gyűrögetni az ingujjam, aminek a motorja már kész, a,kipufogót én csináltam meg, és most jön a kaszni... :)
Köszönöm az írásaidat!

Szkotti 2019.01.21. 13:59:49

Muhaha! Már kezdtem elkönyvelni, hogy a Hacsi kb.kész, nincs mit írni róla. Ciliről eddig se sok írásnak kellett születnie megbízhatósága okán, Csipszer beújított egy műanyaghatost, blogroló lehúzva. ÉS NEM! Kiváló!
Nagyon megértem a motivációt, mondjuk én már elértem oda, hogy ki merem mondani hangosan, hogy szeretem ezeket a vén szarokat bütykölni, nem kell más ideológiákat gyártani. Ettől otthon még éppenhogy csak megütik a megtűrt kategóriát a vackaim, de az is valami.
Én is szétrántottam a Swiftet, máshol pöttyölnének rá egy küszöbfoltot, meg bontás nélkül szelepszárszimmeringeznék, de abban mi a buli? :o) Én bezzeg csavarra szétszórtam a motorját, a kasznival kapcsolatban is menetkész a vezérhangya. Kell ez, ha már horgászni és kocsmázni nem szeretek...

gaborbol 2019.01.21. 14:14:06

Munkatarsam kapott egy ilyet valakitol ingyen. 300.000 merfold volt benne, az olaj leereszto csavar feje korbenyalva, es ette az olajat.
Ami olaj kijott cserekor mas kocsikbol, azzal potolta amit megevett minden mindegy alapon...
2 evvel kesobb adta oda valakinek akinek eppen kellett valami, meg minding poccre indult es nem volt hajlando megdogleni.

Youngtimer 2019.01.21. 18:49:56

Ősmagyar autó, igazán örülök hogy nem vagyok egyedül azzal hogy nem hoz lázba csak ami 1991 előtti konstrukció. Én Német vonalon vesztem el. Munkámból adódóan egy modern minden szempontból megbízható, és biztonságos Superb-et használok. De ha eljön a hétvége, vagy szabadság, csakis valamelyik öreg vasat veszem élő. Sosem szeretnék meggyógyulni.

Matenak · http://csipszerelde.hu 2019.01.22. 08:35:12

Köszi mindenki, jó látni, hogy léteznek még bolondok, akiket sosem kapnak el! :)

@miegysmàs: Nagyon szép, bár nekem az USDM verzió jobban bejön, főleg beltérügyileg.

@danihungary: Mind rozsdás és mindegyik fogyasztja az olajat, csak a mérték a kérdés ezek kapcsán. De a két autó tök más, próbáld ki mindegyiket és meglátod, hogy melyikre van szükséged.

@Szkotti: A Hacsi sosincs kész! :) Most is épp épül, bár épp némi kényszerszünet van. De ha minden igaz, tavasszal egy elég hosszú beszámolóra lesz szükség.

ikubetyár 2019.01.22. 15:12:46

Nem rosszindulatból, de szvsz a legutóbbi 2-3 műszaki vizsgát levelezőn tudhatta le a gép.

Mongi 2019.01.24. 11:17:10

Pestlőrinci autó volt, nagymamám szomszédságában. Jó módú idős emberek voltak, nem sajnálták a pénzt semmire. A kendácsolás már a köztes tulajok bűne.
süti beállítások módosítása