A képzetlen fotelfizikus féknyeregbe pattan

2016. január 02. 15:20 - Matenak

8d112931f8508d2ded88e53ec578ef59f9f87bb5c33375b95705375be01a8a5f.jpg
„Féket nem piszkálunk” ugyebár, ha megtesszük, akkor a pokol legmélyebb bugyrába kerülünk, ahol maga Sáti fogja fékfolyadékkal átitatott törölközővel elverni a seggünket naphosszat. Nekem már mindegy, hisz a férfilélek eleve olyan mocskos lesz már kamaszkorban, hogy azt tisztára mosni a maradék emberöltő reménytelenül kevés, így hát ismét féknyeregbe pattantam. Három évvel ezelőtt ugyanis már megtettem ezt, akkor az összes féknyerget egyesével felújítottam gyári felújítókészlettel, és a két hátsó, még gyári (!) fékcsövet kicseréltem. Olyan erősen lélegeztek – asszem így hívják menő módon a jelenséget, amikor már túlzottan tágul az anyaga fékezéskor -, hogy Luke apja is elbújhatott volna, ráadásul már repedezni is elkezdett az anyaga, ha még sokat várok a cserével, akkor vér és könnyek. Mivel az utángyártott példányok nem méretpontosak - konkrétan beleértek a felnibe -, még a legdrágább sem (vagy csak én voltam balszerencsés mindegyikkel), így a visszacseréléseket követően inkább legyártattam a Héfal Kft-vel a csöveket, azóta is prímák, ráadásul olcsó is volt a buli. 533669_544266138919597_282594816_n.jpgHárom évvel ezelőtti látvány.

Most viszont már egy ideje feltűnt, hogy a jobb hátsó fék enyhén befog, ha visszanyomtam a dugattyút, akkor utána frankón meg tudtam forgatni a kereket a megemelt autón, de ha eztán megpumpáltam párszor a féket, akkor már egy fél fordulat után megállt a kerék, ha kézzel megforgattam. A csúszkák szépen tették dolgukat, vagyis a dugattyú lehetett a ludas, de én még egyszer nem állok neki felújítani, nem érzem az erőt. Így inkább a nagyon kényelmes, fúdejólmegyvalakinek megoldást választottam, rendeltem ebay-ről egy komplett, teljesen felújított féknyerget. Meg is jött pár hét alatt, szépen ledugózva, ahogy az már képről is látszott, úgyhogy nagy volt a bizodalmam. Élőben is nagyon étvágygerjesztő volt a látványa, úgyhogy jöhet a csere. Vagyis persze én ezt nem ajánlom senkinek, hiszen féket nem piszkálunk, pláne nem valami garázsban, különben vér és könnyek. dscf6038.JPGCsini

Január másodikán gondoltam is egyet, felpattantam nem sokkal ébredés után, két nadrággal és három pulóverrel felvértezve pedig hamarosan a garázs 1.6 Celsius melegében találtam magam, a jobb hátsóját megemelt, fát oldalba hugyozó kutyapózt felvett Cili mellett. Szakemberek ilyenkor előkapják a tömlőelszorító alkalmatosságukat és rárakják a fékcsőre, hogy minél kevesebb levegő kerüljön a rendszerbe, és minél kevesebb lőre csöpögjön ki, de mivel nekem ilyen nincs, enélkül álltam neki a műveletnek. Ész híján az idő is megoldás lehet, maximum tovább tart majd a légtelenítés. Víz viszont legyen nálunk egy palackban, mert ha bárhova ráfolyik véletlenül akár egy csepp is ebből a kiváló folyadékból, amit fékezéskor összenyomkodunk, lemarja a festéket onnan. Rongyokkal érdemes megteríteni útjának, de ha mégis bárhova odacsöppen, vízzel öblítsük le a felületet, az frankón semlegesíti.dscf6044.JPGRonggyal érdemes védekezni, majd a bekarikázott fékcsövet fel lehet szabadítani

Csavarok oldása következik, kezdve rögtön a fékcsövet a féknyereghez fogó üreges csavarral, alias „Banjo bolt”-tal. Ha le van szedve a féknyereg a helyéről, akkor már nehéz lenne ezt a csavart lelazítani, ezért érdemes ezzel kezdeni a bontást, úgyhogy meglazítottam, majd rögvest visszatekertem, de ezúttal kislányos erővel, hogy később majd könnyű legyen kitekerni. Már ilyenkor érdemes sok rongyot alátenni, hogy oda folyjon majd az a kevés fékfolyadék, ami kijön később. Emiatt nem érdemes előkapni a nagymama vájlingját, vékony a cső, sok anyag az egész rendszerben sincs! Viszont nálam újra van festve a futómű minden eleme, tehát embriópózban sírnék, ha netán ráfolyna bárhova és megmarná. Bár tavasszal úgyis újra kell festenem, mert a fényező jól ráfújt itt-ott még nyáron, de ha valamit megelőzhetünk, előzzük meg… Tuti ez a jelmondatuk a KöcsögBMW-seknek, KöcsögWolksvageneseknek, KöcsögSuzukisoknak, KöcsögToyotásoknak is az utakon, úgyhogy nagyot nem tévedhetünk! Apropó, köcsögösködni nem szabad, mert vér és könnyek.
Ezen a ponton döbbenek rá, hogy magam pedig KöcsögFéknyeregcserélő vagyok, hisz a sebességben hiszek, az a tervem, hogy ha gyorsan rakom át a fékcsövet az új féknyeregre, akkor nem sok folyadékot vesztek. Bekészítem a két új rézkarikát – amit az okosok újra fel szoktak használni felmelegítés után tömítésként, de mi inkább legyünk hülyék -, hisz fontos a hibátlan tömítés az üreges csavar és a féknyereg között. Leoldom a régi féknyerget, leveszem a fékbetéteket tartó konzolt is, mert úgy könnyebb lecuppantani a féknyerget a felső csúszkáról.dscf6052.JPGCsodálatos új nyereg a helyén, a régi pedig szintén a helyén, a padlón

Most jön a gyorsaságot igénylő megoldás, amit már előre éreztem, hogy börleszkfilmbe illő jelenet lesz. A réz tömítőgyűrű Stan, én vagyok Pan, pláne a karácsonyi hízókúrát követően egyértelmű a szereposztás. Csavar leszed, fékcsőből elkezd lassan csöpögni a matéria. Régi féknyereg odébb rak, új a kézben, tömítőgyűrű leesik az akna mélyébe. Három káromkodás elteltével ismét a kezemben van, de kisvártatva újra máshol van, és nem a helyén. Visszaszerzés, leporolás, szerencsétlenkedés, majd végre be lehet tekerni a csavart a helyére. Fékcső végén lévő pecket persze közben beirányítani a helyére a féknyeregben, különben ellentartás híján az életben nem húzzuk meg rendesen a csavart és ereszteni a fog a rendszer, vér és könnyek. Eztán már csak fel kell helyezni mindent újra a helyére, fékbetéteket visszarakni, majd rájönni, hogy az új nyeregben a dugattyút vissza kell kicsit nyomni. Szerencsére ehhez van valamiféle szerszámom, egy kezdetleges szorító, de ide tökéletes lesz, már sokszor használtam erre. Eztán már szépen rámegy a nyereg a helyére, letörölgetem mindenhonnan gondosan a kicsöpögött matériát a féknyeregről, a futóművet megmentette az előzőleg leterített pólóm, ami annyira régi, hogy mikor megvettem, sosem gondoltam volna, hogy ez lesz a sorsa. Bezzeg ami ruhát az utóbbi 8-9 évben szereztem, azoknak mind ismert a végzete már a vételkor…
Ha minden a helyén, akkor válik a művelet csapatmunkává, hacsak nincs négyméteres karunk, vagy Hangyászunk, amiben egyemberes a légtelenítés. Én ezek híján telefont ragadtam és szóltam a csajomnak, aki már ezt méltatlanul sokszor volt kénytelen csinálni, most sem rebbent meg a szeme. Úgyhogy miután beült a kormány mögé, a jobb oldali ajtót kitámasztottam, hogy nyitva legyen, ezáltal a vezényszavak tuti célba érjenek. Nem sok van belőlük: „Nyomd”, „Pumpáld”, „Föl”. Az évek során magunk közt már úgy is nevezzük nemes egyszerűséggel a légtelenítés számunkra már rutinszerűen végzendő műveletét, hogy „Nyomdfő”.
Az elv egyszerű és nagyszerű, bárki elvégezheti otthon családi programként, ezt kell alkalmazni akkor is, ha nem cserélünk alkatrészt, csak a folyadékot szeretnénk lecserélni, ami egyébként kétévente egyébként is ajánlott megtenni. Ez az anyag ugyanis elég sunyi, nagyon szereti a vizet, amit az idők során a levegő páratartalmából magához vesz, ezért az évek során gyakorlatilag víz kerül a fékrendszerbe. A víz egyrészt elkezdi belülről rohasztani a rendszert - én is ezért iszok inkább sört, bort - ,másrészt a víz forráspontja pedig jóval alacsonyabb, mint a fékfolyadéké. Tehát öreg folyadékkal teli rendszerben a víz felforr, buborék lesz belőle, a buborék pedig összenyomható, fékhatás gyengül, vér és könnyek. Persze a teszkóba menet ilyen nem eshet meg, de hegyvidéken autózva, esetleg többször egymás után történő vészfékezésnél nagy a para. Ez ugyanolyan karbantartás, mint a motorban történő olajcsere, és ha csak előnye van, miért ne tennénk meg rendszeresen?dscf6079.JPGRongyfészek a motortérben a fékfolyadék tartálya körül. Tölcsérnek kiváló egy flakon felső része, így még biztosabb, hogy nem locsoljuk szanaszét a cuccot

A légtelenítés/folyadékcsere menete: Motortérben megkeressük a fékfolyadékot tartalmazó küblit, ronggyal gondosan fészket formálunk körülötte, hogy még véletlenül se menjen semerre a lőre, csak a tartályba előre. Leszedjük a fedelét, (komplett cserekor először érdemes fecskendővel kiszívni a minimum jelzésig a cuccot, gyorsabbá válik a folyamat), és bekészítjük a környékre az új folyadék flakonját, mert majd újra kell tölteni a tartályt. Mipolán cső rá a féknyergen a légtelenítő csavarra, ezen keresztül majd frankón mozizhatunk, hogy jön –e buborék, vagyis levegő a rendszerből, másrészt az is követhető, hogy mikor távozott az összes régi fékfolyadék, az ugyanis mindig sötétebb színű, mint az új. Legrosszabb esetben már fekete, akkor már sok éve aktuális lett volna a csere, és jöhet a lelkiismeret-furdalás… De legalább megelőztük a vért, meg a könnyeket.
Tehát, nyolcas kulcs a légtelenítő csavaron, annak végén a cső, én meg kiadom a vezényszót, „Pumpáld”. Ekkor a mátka elkezdi pumpálni a fékpedált, majd három-négy pumpa után jöhet a „Nyomd”. Nyomja is, mintha fizetnének érte, ekkor lazítjuk meg a légtelenítő csavart, és miközben távozik a Tarlósmentes bubi a csövön át, a fékpedál szépen megy lefelé a csajunk talpa alatt.dscf6064.JPGLégtelenítőcsavar esete a mipoláncsővel

dscf6075.JPGBuborékok távozóban, szevasztok!

Mikor elérte a padlót, jelzi nekünk, mi megszorítjuk a légtelenítő csavart, majd kiadjuk a „Föl” vezényszót. Ekkor ugye jobb híján a rendszer a motortérben lévő fékfolyadék tartályából fogja felszippantani az újabb adagot. Majd ismét pumpálás, fékpedál nyomása, csavar meglazítása, buborékok nézegetése, csavar meghúzása, pedál felengedése és így tovább. Kvázi kipumpáljuk a régi folyadékot a buborékokkal együtt, a helyét új és bubimentes folyadékkal töltjük fel, logikus és csodálatos művelet. Néhány kör után megnézzük a motortérben, hogyan állunk szintügyileg, fontos, hogy sose kerüljön a minimum alá, de mikor végeztünk (nem jön már több buborék, vagy megláttuk az új folyadékot a csőben), töltsük fel a maximum jelzésig a tartályt. Ha megbontunk valamit a rendszerben, akkor érdemes elvégezni a légtelenítést abban a fékkörben, nemcsak az érintett féknyeregnél. Vagyis esetemben nemcsak a jobb hátsó keréknél, hanem a bal elsőnél is. Úgy hiszem, hogy leginkább így keresztben vannak a fékkörök az autóknál, de annyira nem értek a lovakhoz, hogy ezt általános rendszernek mondjam ki, hisz még a végén vér és könnyek. Eleve ne hallgass rám, minek, én mondjuk az összes keréknél megcsinálom, az a biztos, meg úgyis itt az ideje a teljes folyadékcserének is.dscf6081.JPGA fullos tartály

Viszont az biztos, hogy ha megvagyunk, és ellenőriztük pár pedálletörős tiprás után, hogy nem ereszt –e sehol semmi, felvehetjük az elégedett mosolyt, megveregethetjük vállunkat, a csajunkat meg hagyhatjuk elmenekülni, mert ez nem lesz soha a kedvenc elfoglaltsága. Négy keréknél pláne nem, amikor ott ülhet fél órát és pumpálhat szinte megállás nélkül, mint háromgyerekes apuka a strandon.
Végezetül pedig ismét elmondanám, hogy féket nem piszkálunk, ott csak varázsolni szabad, de leginkább autószerelőhöz ferdülni. Különben vér és könnyek!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csipszer.blog.hu/api/trackback/id/tr348226488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása