Megéri -e öreg autóval járni?

2016. augusztus 25. 18:58 - Matenak

carina3.jpg
Az összes, tévén és kizárólag elméleteken élő, tisztességesen beidomított fogyasztó kéjesen imádja szajkózni a következő népi rigmusokat: „Az ilyen öreg szarokra állandóan költeni kell!”, „Csak az új autó a jó autó!”. Ezeken kívül is biztos van még rengeteg hasonló mondás, csak én érthető okokból nem ismerem őket. De vajon igazuk van –e a károgóknak?
Persze értem én, hogy ez is valláson alapszik, de mivel én nem elméletekből élek, hanem szeretem akár a magam kárán is mohón falni a tapasztalatokat, most visszakérődzök neked belőle annyit, amennyiből várhatóan kiderülhet a válasz számunkra. Vagy legalább közelebb kerülhetünk hozzá. Végre én is szembenézhetek a valósággal, ráadásul nyilvánosan. Jaj.

Leszögezendő: Hobbiautó nem ér. Az szerelem, ott az ember vak, a rózsaszín felhőbe pedig nem érdemes kívülállónak belefingani, úgysem érzi meg a delikvens, ahogyan a súlyos százezreket, milliókat sem. Ide racionalitás kell, tehát egy öreg, de napi járkálós autó. Méghozzá egy olyan igáslovat érdemes alapul venni, amit nem csak éheztetnek, miközben verik ostorral, hanem rendesen táplálják, patkolják, csutakolják a munkájáért cserébe, ahogy azt illik. Tehát ahogy a lónak is, a számadásunk alapját képező autónak is kell, hogy legyen gazdája, ne csak tulajdonosa. Ez garantálja, hogy valóban költenek rá, nem csak hagyják végelgyengülni, hisz a tönkretétel minden autónál megoldható benzinpénzből.
Mit ad ég, véletlenül pont beleillek a gazdaprofilba, az alany pedig a napi használós lóti-futi, az immáron 21 éves, 1.6-os Toyota Carina. Két és fél év tulajdonlás, 17.000 km megtétele már mérvadó.
Az olyan költségeket hagyjuk, amik minden autónál kötelezőek. Például hogy vásárlás után, miután megszabadultunk a pénzünktől, át kell esnünk a minőségi magyar humor egy kapuján, hisz vettünk egy tárgyat, ami ezután is csak vinni fogja a pénzünket, de mégis be kell fizetni utána a vagyonszerzési illetéket. Plusz az átírás egyéb sallangjait. A biztosítás megkötésének mértékét sem érdemes idesorolni, hisz az függ attól, hogy hány éve vagy közveszélyes, avagy mióta tartod fel a forgalmat, hol tett le a gólya, gyerekkorodban babáztál –e, vagy mecsóztál. Az olajcserék, ablaktörlők cseréjét sem sorolom fel, mert azt is illendő megtenni rendszeresen minden autónál, kortól függetlenül. Kizárólag arra a körülményre szorítkozzunk, hogy egy öreg vacakkal járunk, és annak az életben tartása vajon mennyire költséges dolog. Vágjunk is bele.
A vételár 400.000 Ft volt, amit 2014 februárjában vidáman nyújtottam át egy szomorú, esős napon az eladó kezébe. dscf5397.JPGEgy szép Grossglockner poszter előtt. Ja nem, valóban ott jártunk, és te is tedd ezt meg mindenképp.

Ezek után az ennyi idős autóknál általában illik rögvest megkezdeni a kötelező, alap tatarozást. Nálam ez úgy zajlik, hogy: vezérműszíj és egyéb csetreszeinek cseréje (SKF), vízpumpa (Graf), minden hosszbordásszíj, benzinszűrő, légszűrő, pollenszűrő, gyújtógyertyák, gyújtáselosztó, rotor, hűtővíz, fékfolyadék, váltóolaj, motorolaj cseréje. Az első olajcserét beleszámolom, mert pár éves autóknál nem feltétlenül kötelező, ha ismert, hogy mikor történt utoljára. Ez mindösszesen 85.000 Ft-ba került, a vezérműszíj és vízpumpa cseréjét ráadásul kiadtam bérmunkába, ami 15.000 Ft-ot kóstált. (Mint majd látható, ennél az autónál sok dolgot szerelőre bíztam, legalább ennyivel is közelebb kerülünk az átlagfelhasználóhoz) Cserébe kaptam rögvest egy megnyugtató bókot a szerelőtől, miszerint mennyire szépen szól ez a motor ennyi idősen is, és hogy az egész autóval milyen szerencsés vagyok. Én pedig kiosztottam egy döbbent nézést, amikor a kezemben foghattam a kiszerelt, még gyári Toyota vízpumpát, ami hibátlan állapotban volt 19 év elteltével is. Mint utóbb megtudtam, nincs ebben semmi csoda, ezek bírják 400.000 km-ig is simán, és mivel külön szíj hajtja, nem kötelező cserélni a vezérlés alkalmával. Mindegy, mivel nálam reflexből megy a kukába az autóval vásárolt vízpörgettyű, így nem volt menekvése, de azért elraktam emlékbe. Klímát átnézettem és kitisztíttattam 5000 Ft-ért, szerencsére egyébként nem volt semmi baja, és azóta sincs.
Ezek után rendszerint pár hétnyi használat során derülnek ki a turpisságok, amik egy próbakör alatt úgysem. Nálam ez úgy kezdődött, hogy sokalltam az eladó által olyannyira méltatott benzinfogyasztást, amihez párosult az is, hogy néha rángatott a gép, mintha egy megvadult bakkecske hágta volna meg időnként. Cimbim tippje alapján kiderült, hogy a lambda-szonda (lambdaszonda?, lambda szonda?) lesz a cserés. Amikor megtörtént, akkor derült ki, hogy még az is a gyári volt, riszpekt. Anyagár: 14.000 Ft.
Ekkoriban arra is fény derült, hogy Opeles szinten fogyasztotta a motorolajat. Kicsit olajpárás volt kívül a blokk, szerelő kideriválta, hogy a gyújtáselosztó alól szivárog kissé a nedű. Tömítés cseréje munkadíjjal: 6000Ft. Azóta Toyotás az olajfogyás.
img_1326.JPGA csajom elhasználta a karácsonyi ajándékát december végén. Az oktató közben nem bírt leszállni rólunk, egyszer még a tréning közben is odasietett hozzánk, hogy megérdeklődje, honnan szereztük az autót. Májhízás a köbön.

Habár nem szocialista autó, mégis kicsit balra húzott. Gumik voltak a ludasak, de már úgyis cserére érettek voltak. Vett már valaki a világon úgy öreg használt autót, hogy ne kellett volna rögtön, vagy nem sokkal utána felgumizni? Ha igen, azt biztosan nem kellett 50 méteren belül megtankolni sem, de még vitatkoznak a történészek, hogy ilyen történt -e valaha. Nem sokat használom a gépegységet, meg aztán maga vagyok a megtestesült gonosz, zokszó nélkül hajtok át az évszázadonként esedékes kismama világtalálkozó részvevőin is, tehát új, de négyévszakos Hankook Optimo 4S-t vettem, 60.000 Ft-ért összesen. Tudom-tudom, hidd el, én sem értem, miként lehetséges az, hogy a Föld még mindig ugyanabba az irányba forog, a Carina kerekei pedig ezekkel a felniken két tél után még mindig az aszfalton teszik ugyanezt, én meg miért nem vagyok még börtönben. Vagy elmegyógyintézetben.
Apropó, gumik: A bal első elkezdett ereszteni egy idő után. Rozsdás lett a felni széle, gumisnál a javítása 2000Ft. Két hónap elteltével visszavágyott hozzájuk a rohadék, meg is értem, drótkefés vakarásnál biztos nincs jobb, tiszta wellness. A második környi 2000 Ft után már végre tökéletes lett. Mondjuk egy belevaló kefélésért igazán nem nagy összeg. Ha már itt tartunk, a bal hátsó is nekiállt a légeresztésnek nem is olyan rég, annak a felninek a megkefélése is 2000 Ft-ba került. Várom, hogy mikor kerül sorra a többi.
Te még nem tudod, de engem a kosz nagyon tud zavarni, úgyhogy kapott belül egy teljes kárpittisztítást 15.000 Ft-ért, hogy megszabaduljunk a 19 évnyi portól, zsírtól, izzadtságtól. Az akkut pedig egy szép téli reggelen holtan találtam. Sajnos időhiány miatt a legközelebbi helyre mentem pótolni, így Jász-akku került bele, ami 19.000 Ft volt. Magyar gyártmány, a készítőjének humora is ennek megfelelő. Megmosolyogtat azóta is minden alkalommal, amikor öntöm bele a desztillált vizet az erre a célra kialakított nyílásokon át, miközben néz rám a „Gondozásmentes”felirat. Gondolom ezt úgy értik, hogy esti mesét nem kell neki felolvasni. Imádom, haladjunk.img_1833.JPGEzt a helykínálatot nem tudom megunni. Ha nem én vezetek, szinte mindig hátul pöffeszkedek.

Álló helyzetben, alapjáraton úgy rezonált a kormány, meg az egész autó, mintha Carina egy óriási vibrációs géppel próbálta volna lefogyasztani a nagy seggét. Megkértem a csajom, hogy pattanjon be a pilótafülkébe, szúrjon egy egyest, majd behúzott kézifékkel próbáljon elindulni. Aztán tolatni. Én mindeközben hümmögve fürkésztem a nyitott motorháztető mellett állva a motort. Nos, amaz úgy hajlongott előre-hátra, mint Kim Dzsongun előtt az egyszeri alattvaló. Összes motortartó bak cseréje (SRL): 47.000 Ft. Azóta elképesztő a vibrációmentes csend és nyugalom, minden forintot megért. Bár enélkül meg sárló tinilányok fizettek volna összegeket pár perc ücsörgésért a gigantikus vibrátor belsejében... Ehh, mindig későn jönnek a bomba ötletek. Egyúttal fény derült arra, hogy miért van hegesztés nyoma a kipufogó első harmadán, valami okos illetékes nem járt utána, hogy mitől fáradt el az anyag az idők során, csak nyúlt a pajzsért. Sebaj, a motor kilengései nélkül most újabb évtizedekig nyugi van errefelé, nem fog ismét eltörni, a kipufogórendszer pedig gyárilag saválló anyagból van, még a hátsó dob is a gyári, úgyhogy a többi része miatt sem kell aggódni.
Kuplung is található volt benne. Magasan fogott, zavart. Persze egy sztenderd géprombolónál még használatban lehetett volna 30.000 km-en át, de sajna nálam kötött ki, a gyári kuplung meg a kukában. Komplett szerkezet cseréje (Sachs), munkadíjjal együtt 55.000 Ft.
Ezek után jó ideig nem történt semmi, míg egyszer csak be nem kopogtatott muterék szomszédja az ajtón. Épp iddogáltam békésen, és amikor faterom közölte, hogy állítólag elgörbült az autó, azt hittem csak viccel. De nem, mikor kimentem a kapuhoz és ott állt a szembeszomszéd megtörten, tudtam, hogy az autó is ilyen állapotban vár ránk nem sokkal távolabb. Neki is ugyanilyen autója volt éveken át, úgyhogy különösen röstellte magát, de sajnos valóban beletolatott Carina bal hátsó ajtajába, egy kicsit megbántva a hátsó ívet és az első ajtót is. Én örültem, hogy nem a Cili lett az áldozat, a csajom meg sírt, hogy a Carina lett az. Kicsit ugyan ekkor én is aggódtam, hogy megérkezik majd az öreg autókhoz ilyenkor menetrend szerinti járattal közlekedő mumus, a megrettegett Gazdasági Totálkár. Végül szerencsére fizetett mindent a biztosító, másik ajtó került rá, szépen újra lettek fényezve az érintett elemek, így az összköltség 0 Ft lett. img_0709.JPG:-[

Mínusz a lélekrombolás hosszú időn át át, hisz egy meggyalázott autó látványa fogadott minden beszállás előtt, mert persze pont a sofőr oldalán történt.
Már ez az esemény is feledésbe merült, amikor eljött a műszaki vizsga ideje 2015. szeptemberében. Előtte kicseréltem a hőségben a szakadt hátsó porvédőket (Sachs), 7000 Ft. Ha már ott voltam, akkor a Grossglockneren lefülelt, nullára kopott hátsó fékpofákat is, 15.000 Ft-ért.
Kisvártatva eljött az idő, államunk kíváncsi volt, hogy a húszéves krehács vajon szét akar -e esni, és már csak tyúkólnak jó, vagy alkalmas -e még közlekedésre is. Nem aggódtam, mert ugyebár kicseréltem mindent, amit kellett. Ám miközben kotlottam a váróteremben az autó vallatása közben, hirtelen eszembe jutott, hogy az első lámpák túl magasra világítanak, ilyen, amióta csak én nevelem és ezt azóta sem csináltam meg sajnos. Márpedig ez bukóok. Pánikszerűen átnéztem az üvegfalon át a vizsgatérbe és láttam, hogy pont viszi emberünk a mérőeszközt a fényszórók felé, közeleg a szégyen. Nem az autó fog megbukni, hanem én, hisz másfél éve tudok erről az apró problémáról és most ezen fogok elcsúszni... Kezdetét vette a lebukás, eszköz rögvest elárulta a biztosnak, hogy a lámpák az égen hívják Batmant. Kész, 23.000 Ft most megy a kukába! A vizsgabiztos azonban egy pillanatra elgondolkodott, megigazította szemüvegét, majd elindult az iroda felé. De félúton váratlanul megállt, egy szekrényből kivett egy csavarhúzót, majd elindult vissza a Carinához. He?
És valóban, megbukás helyett az következett, amit nem vártam: Emberünk beállította a lámpákat, megcsinálta a mérést még egyszer és kész. Ingyen. Az autó pedig átment a vizsgán. Ilyenkor bizony nemcsak a bevándorlók, hanem én is elhiszem, hogy ez itt szinte a nyugat, és nem a vad fajta.
Ami viszont gond volt, hogy folyt a kormányműből az olaj. Persze emiatt átment az autó a műszakin, de tök aranyosak voltak az illetékesek, hogy felhívták rá a figyelmem, mintha nem tudtam volna róla már az elejétől fogva, hisz félévente pótolni kellett a tartályban az olajat.img_1175.JPGCsaládi idill a szülőkkel, felújított kormányművel.

Viszont innentől kezdve nagyon is elkezdett zavarni… Úgyhogy szereztem egy bontott kormányművet, szervopumpát, felújíttattam őket, majd beszereltettem egy kiváló októberi napon. A kiszerelt példányokat pedig eladtam. Nem álltam neki a cserének, több okból kifolyólag, pedig a Cilinél már szereltem ki-be ugyanezeket. Így a munkadíjjal több lett a költség, pedig megspórolhattam volna 22.000 Ft-ot. A felújítások pedig 65.000 Ft-ba kerültek, de azóta tényleg porszáraz a mű, és nem úgy néz ki alulról az autó, mintha 21 éves lenne. Viszont ha már szét volt bontva minden, akkor most volt érdemes cserélni az axiálcsuklókat, gömbfejeket is, ami összesen 20.000 Ft volt, hisz úgyis be kell állíttatni a futóművet is (7000 Ft) a kormánymű cseréje miatt, egy füst alatt le van így tudva minden egy jó időre. A nagyok is így csinálják, azt hiszem. Nem sokkal ezután felmondott a bal első ablakemelő, a cseredarab úgy emlékszem 3500Ft volt postával együtt, ki is cseréltem gyorsan.
Ekkor ismét béke honolt egy jó ideig, majd elérkezett 2016 márciusa, és bekopogtatott a bal oldali féltengelycsukló a lehúzott ablakon. Természetesen mivel ez nem WC, sem kukoricás, nem tudtam szarni rá, úgyhogy vásároltam egy új külső csuklót (8500Ft), majd pár órányi szívás közben kicseréltem a garázs magányában. img_0004.JPGJátéksatu, játékkalapáccsal. Utóbbiból kipróbáltam az igazit is, hiába.

img_0024.JPGHa én egy féltengelycsuklót le akarok szedni...

Hihetetlen, hogy mennyi szenvedéssel járt, ugyanis sehogy sem akart lejönni a cserélendő darab, és nem azért, mert amint a képen is látható, helyhiány miatt csak játéksatum van. A végén már a flex segítségét kellett hívnom, hogy sikítsa már le óvatosan a helyéről a csillagot, de ne az égről, hanem a féltengelyről. Sikerrel járt.
Nemrég pedig a motor mögött megbúvó rövid vízcsövet cseréltem ki gyárira, nem mintha eresztett volna, de egy olajcsere alkalmával véletlenül megpillantottam, hogy csak valami ollóval odavágott akármi van ott vízcső gyanánt, és már repedést is láttam a felületén. Gyári cső + gyári tömítés volt kb. 5000 Ft. A cseréje pedig csupa móka és kacagás.
Eddig ennyi, tehát ahogy az elején is említettem, 30 hónap és 17.000 kilométernyi karbantartás-javítás ennyibe került:

480.000 Ft


Vagyis havi átlagban 16.000 Ft volt az eddigi karbantartás. Sok ez? Igen, kurvára sok. Vagy mégsem az. Hisz ha úgy vesszük, akkor a vételárral együtt 876.500 Ft-ért van egy ugyan 21 éves, de nem a "korának megfelelő", 4.5 méteres autóm, ami belül óriási és patyolattiszta, hatalmas csomagtartóval, és képes 5.8 litert is fogyasztani. Nem mellesleg a világ végére is el mernék vele indulni, többször járt külföldön is, jövőre Norvégia a cél.
Viszont nyilván azt is érdemes kiszámolni, hogy ha nem érdekelt volna az, hogy hibátlan autóval járjak, hanem csak egy működővel, akkor vajon mennyibe került volna?
Nos, ha levonok minden olyan tételt, ami csak az én autóbuzi hülyeségem volt, és nem kellett volna a túléléshez - az első szervizelés kivételével, az legyen kötelező mindenképp, plusz akksi, gumik, lambda-szonda, meg ami a műszakira kellett -, akkor a ráköltött összeg 215.000 Ft-ra módosul, ami havi 7166 Ft-ot és 615.000 Ft összköltséget jelentett volna. Meg ha öreganyámnak kereke lett volna.

Az elején azt gondoltam, hogy a végére kiderülhet az egyértelmű válasz… De az a baj, hogy én hiszek ezekben a vén vackokban, úgyhogy vallási okokból nálam a kérdés továbbra is megválaszolatlan maradt.
Most akkor kukába az összes öreg szarral, vagy megéri őket napi használatban tartani?

131 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csipszer.blog.hu/api/trackback/id/tr2211652120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Norbi55 2016.08.25. 19:27:06

Mivel továbbra is úgy gondolom, hogy előlem vetted meg a carinát, érdekes olvasni :) A gti-vel ugyanennyi idő és 40ezer km után kb kétszeres a szorzó.

Burgermeister 2016.08.26. 07:17:09

Sok, nézzük meg 1 év mulva, tippem szerint ráborul még 2017.09-ig 300-500ezer forint!!!

selgir 2016.08.26. 07:44:02

ez ilyen móka:) most vettem egy 88-as ae92-t. mondjuk úgy, 200e ft alatt. 156 ezer volt alá a négy lengéscsillapító, stabpálca, négy új gumi. asszony szívta a fogát, de kibírta :)
kislattyogok vele horvátékhoz, isteni módon kenem neki a tengerpart szerpentinjein, élmény az élet. az eleje még kotyog kicsit, fékezéskor ráz, de majd ezt is megcsinálom! aztán pár napja nem megy az egyes henger... na puff, gyertyacsere. lófaxot! nincs kompresszió (na jó, 5-6 bar azért van benne). mivel pár napos móka lesz szétugrasztani a motort, nézek "csereautót". szerinted az asszony mit fog velem csinálni??? de hát ez egy ilyen móka...

2016.08.26. 16:21:17

@Burgermeister: Nézőpont kérdése. Veszel egy új VW Golfot 5 millióért és két év múlva 3-at ér.
Vagy Skoda Octavia 2.0 - 7 millió - 2 és fél évv 114000 km után 3,8 mio.

Na ez sokba kerül és én is csak azért hajtok ilyent, mert a munkaadóm fizeti. Ha saját kocsit kell vennem nem kltök rá többet 1.5 mio-nál, az tuti. Azoknál már elhanyagolható az értékcsökkenés.

ATS 2016.08.26. 16:32:10

Mi a helyzet a 8-10 éves kocsikkal? Azokra mennyit kell költeni?

Thomas Dantes 2016.08.26. 16:36:26

Nem éri meg. Csak épp csórók vagyunk és újra nem telik( 10 éves a kocsink)

whale 2016.08.26. 16:41:43

Az a baj, hogy az öreg autó szervizköltsége pont ugyanannyi, mint az újé. Csak az öreg értékére vetítve simán gazdasági totálkár egy komolyabb javítás....
Másrészt a poszter futása alapján ez egy hobbiautó, nem napi használós. Napi használatban többszöröződnek a költségek...

muzx 2016.08.26. 16:46:23

Ha korrekt akarnál lenni, beleszámolnád, mennyit töltöttél szervizbe járással, alkatrész beszerzéssel, javítással ezalatt. Mert mondjuk egy új vagy majdnem új autónál (szerencsés esetben) mondjuk évente kétszer elviszi az ember a kötelező átvizsgálásra meg olaj/szűrők stb. cserére és kész.
Ha nekem havonta kéne a szerelőhöz járkálni, elég hamar elegem lenne...
Főleg, ha mondjuk munkaeszköz a kocsi, vagy mindennapi szükséglet. Nem is az összeg a zavaró annyira, hanem hogy mindig jön valami újabb javítanivaló.
Persze sokkal fiatalabb kocsival is belenyúlhat az ember egy ilyen gondba, de kevésbé valószínű.
Nekem is volt 15 éves autóm, imádtam, de mikor már ott tartott, hogy ilyen gyakorisággal kellett javítgatni, elegem lett. Hiába lett motorikusan pöpec, ha a végén már a motortartó bakok rögzítési pontjai annyira korrodálódtak, hogy az már komoly hozzányúlást igényelt volna...

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2016.08.26. 16:50:35

Én inkább kifizetek sok pénzt, de ennyit egy szar autóval nem foglalkozom, inkább a családdal töltöm ezt az időt. Már a cikk közepén elfáradtam a sok szervizeléstől. A legjobban azt utálom, hogy szinte lehetetlen kocsi nélkül megszervezni a napomat. Ha kiesne egy napra, mehetnék BKV-val, meg MÁV-val. Ha hozzáadom a napi 8 óra munkát, akkor a szervizes napokon kb. 11 órát kellene teljesítenem. Na, ehhez semmi kedvem. A kocsi eszköz, nem cél.

2016.08.26. 16:57:43

@whale: "Az a baj, hogy az öreg autó szervizköltsége pont ugyanannyi, mint az újé. Csak az öreg értékére vetítve simán gazdasági totálkár egy komolyabb javítás...."

Ez nem teljesen igaz, mivel az öreghez van bontott és utángyártott alkatrész is. Nyilván féktárcsából nem veszek bontottat, viszont mondjuk ha eltörik az indexkar, akkor irány a bontó.

Az értékvesztése viszont egy 5 milliós új kocsinak a kereskedés kapuján történő kigurulással 500.000, majd az első évben további 500.000, aztán két évig mondjuk 400.000, az ötödikben meg 300.000.... Szóval öt év alatt buksz vagy 2-3 millát, ami 4-600.000 Ft / év és a kocsi még nem ment egy kibaszott métert sem. Új autót venni akkor éri meg, ha tudod, hogy 12-15 évig nálad marad. Ilyen hosszú időre meg ki tud tervezni manapság. Azt sem tudom, mi lesz holnap.

Matenak · http://csipszerelde.hu 2016.08.26. 16:58:32

@whale: Van hobbiautóm, ami öregebb, szebb. Ez tényleg a napi mászkálós, de mivel nem az ország két pontja között ingázom, ezért fut ennyit ennyi idő alatt. Meg nyilván a hobbiautót is meg kell néha sétáltatni.
csipszer.blog.hu/2016/07/09/harom_kirandulo_esete_a_szloven_madarszarral

Burgermeister 2016.08.26. 16:59:19

@ATS: Az attól függ hogy milyenben gondolkozol, mennyi km van benne,,,,,stb. Persze vannak tuti tippek 10 éves autóra.

2016.08.26. 16:59:47

És akkor még nem beszéltem arról a lehetőségről, hogy valami kretén állat összetöri neked a vadiúj kocsidat. Vagy esetleg te magad.... Persze van Casco, de az megint 120.000 évente, ha nem akarsz 300.000-res önrészt.

zdyzs 2016.08.26. 17:01:31

Azt gondolom, nagyon nézőpont kérdése kinek éri meg az öreg autó. Aki ért hozzá és szeret vele foglalkozni, annak esetleg lehet. Annak (mint pl. én) akinek csak arra kell az autó, hogy A-ból B-be eljusson és a háta közepére kívánja az ultradermet, meg sem tudja különböztetni a lengéscsillapítót a lőkésgátlótól, nem akar időt tölteni a kocsi szerelésével - na annak egészen biztosan nem éri meg egy öreg autó. Mert sok vele a macera. Azt hiszem a bejegyzés írója abban téved nagyon, hogy nulla költséggel számolj a saját idejét, amelyet a kocsinak a rendbehozatalára és szervízelésére fordított. Még akkor is, ha az csak annyiból állt, hogy elvitte a szerelőhöz. Ha pedig ezt is belekalkuláljuk, akkor már csak az a kérdés, kinek mennyit ér az ideje. Nekem speciel sokkal többet, mint amennyit nyernék azzal, ha buherálni kellen az öreg kocsit.

Arról meg nem is beszélve, itt most egy hipermegbízható Toyotáról volt szó. Más kocsival tuti nem lenne ilyen fáklyásmenet utazgatni. Minket pl. a csak 12 éves Renault Megane kétszer hagyott ott tavaly nyáron, pedig előtte márkaszervizben (!!!) volt teljes átvizsgáláson és 250ezer forintnyi dolgot cseréltek rajta. Ennek ellenére Nottinghamben elfüstölt a generátor (na jó, talán nem kellett volna Skóciáig elmenni vele), Neuschwansteinben meg teljesen meghalt a komplett elektromos rendszere a kocsinak. Szóval én az új(abb) autóra szavaznék.

(Más kérdés, hogy valójában egyáltalán nem éri meg autót tartani, de ez nem ennek a beszélgetésnek a témája)

Matenak · http://csipszerelde.hu 2016.08.26. 17:06:39

@muzx: Igazad van abszolút, az idő is pénz, de más az értéke akkor, ha az ember nem nyűgnek érzi, ha néha foglalkoznia kell az autóval, mint például a magamfajta. Az ilyenek konkrétan vadásznak valamire, amit kicserélhetnek, ha az autó fél évig ezt nem kéri, ha hobbiautó, ha nem. Más világ.
Addig jó, amíg emiatt még nem zárnak be, ha mégis eljön ez az idő, kénytelen leszek letagadni az élvezeti értékét a dolognak.

Vitalij 2016.08.26. 17:23:13

Nem Toyota, hanem Punto 1!

Az autó 2000körül került a családhoz, 4-5éve már félig meddig nyugdíjazva, kb 16év alatt 190ezer km ment bele.
Saját karbantartás alatt.
-AC pumpa, utángyártott 35 ezer.
-Benzinszűrő 1ezer
-Hátsó ablaktörlő 3szor 7ezer, mostmár nincs, nem bajos volt, csak valami észlények ellopkodták Pesten fényes nappal.
-Hátsó lengéscsillapítók 16ezer.
-2 küszöb 18ezer
-hengerfejes lett 8ezer
-generátor felújítás ingyen, csapágycsere
-4db olcsó akssi 4x10ezer
-AC pumpa idén 15ezer
-kipufogó javítás bontott dob kétszer volt cserélve 20ezer
-kézifék bowden 17ezer
-kuplung csere 60ezer
-gömbfejek 3x6ezer
-ékszíj 2x9ezer
-vezérműszíj 16ezer

16év alatt 323ezer FT lett ráköltve.
Ezen kívül fékbetét lett cserélve elől 6szor tárcsa 4szer.
Hátul a fékdob 2szer szabályozva egyszer cserélve, betét 3szor cserélve.
2használt téli évente.
Kétszer megtörték az elejét, biztosító fizetett.

Mivel minden tételt biztos nem jegyeztünk fel, így olyan durván hitellel 1,1milliós vételár mellé olyan fél millió lett ráköltve vizsgával fékekkel mindennel együtt.

Ha azt vesszük, hogy a megjelenés nem fontos, az ülések szerintem megfelelőek, a raktér, ha lehajtod az üléseket elég tekintélyes, és le tudott vele ruccanni a család külföldre nyaralni másfél heti cuccal, akkor nem értem minek akarna bárki is új autót venni.
Na jó 6-7litert eszik az 1,1L es 55lovas motor. De lehet vele menni 130al simán autópályán, de megy ám 160al is huzamosabban (**németben).

Sajnos lassan a rozsda megeszi a hossztartót, úgyhogy szegénynek már csak 1-2 vizsgája van hátra :(

egysmás 2016.08.26. 17:26:25

Ez hobbiaitó.
Ha lótifuti lenne, háromszor ennyit menne.

Vitalij 2016.08.26. 17:30:47

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft:
Igen, csak egy új autó teli van mocskosul drága alkatrészekkel is :)
Részecskeszűrő 150ezertől 800ezerig. Igaz kb 60ezerért ki is lehet pucoltatni...
Aztán a turbó sem olcsó és már egyre kevesebb autó van nélküle.
Stb...

Semper Fidelis 2016.08.26. 17:35:33

Huszadennyi szerelés is sok lenne nekem. Ez annak való, aki szeret javítani, vagy javíttatni. Én már egy kiégett izzó láttán is rosszul vagyok.

levcike 2016.08.26. 17:37:04

Így könnyű, ha értenek hozzá... Ha egy nő, vagy egy kevésbé szekértő, elmegy egy hasonló korú gépjárművet vásárolni... simán eladnak neki egy felpolírozott, idős-orvos-ügyvéd házaspár által használt, két külön kiváló darabból összehegesztett csodát. Amit aztán, a szomszédjózsi majd jól megszervizel dupla áron, még nagyobb kárt csinálva! Szóval megéri a zsákbamacska? Hát nem! Aztán majd valakit megöl az utakon, egy hibás fék, vagy kormány miatt...

A megvalósult amerikai ólom.. 2016.08.26. 17:37:56

@whale: Viszont nem kellett rá kicsngetni 3-4 misit..

Vitalij 2016.08.26. 17:49:09

@levcike:

Nem kell ahhoz nőnek sem lenni, a használtautóvásárlás mindig lutri lesz.

7éve amikor vettem a sajátomat, akkor az előtte megnézett utolsó nagyon tuti autót, amit én szó nélkül boldogan elhoztam volna, megvétózta a szerelő.
Kívül belül csodaszép volt, aztán beindította a kereskedő, és 2500as fordulat környékén, valami csattogott a motorban, nekem fel sem tűnt, de a szerelő lecsukta a motorháztetőt, és közölte, hogy nézzek egy másikat, mert ez 1-2 éven belül motorgenerálos lesz.
Később találkoztam a tulajával annak a Peugeot-nak, és kiderült, hogy fél évet bírt....

Úgyhogy nekem mákom volt, én a mostani kocsimra évi 30at költök, és azon mérgelődök, hogy faterék putonyába minden alkatrész feleannyiba kerül, de még így is szerencsésnek érezhetem magamat :)

Mr. Fáradtság 2016.08.26. 17:52:38

'94-es Sigma, 2,5 ev alatt 120E km, es 800E rakoltott forint, ebben minden benne van, az uj gumiktol kezdve a szimmeringcsereig. Ket honapja egy fillert nem koltottem ra, es tobben mondtak, hogy olyan, mint az uj;)

Cs 2016.08.26. 17:53:21

@ATS: Egy 8-10 éves autóra kell költeni, nyilván sok mindentől függ, hogy mennyit. Amennyiben rendesen használva volt, akkor 10 +-2 év körül fog tönkremenni sok minden. Vezérműlánc, fékek, trafók, meg a jó ég tudja még mennyi ilyen fogyó dolog van benne.

SQL 2016.08.26. 18:02:03

Ezt a postot nem értem. Ez az autó egy roncshalmaz. Ezzel akarod bizonyítani, hogy micsoda jó vételt csináltál???

Volt nekem is Carinám - igaz, csak 10-16 éves kora között. Hát, arra javításra nem kellett 6 év és kb 60e km alatt 200-nél többet költeni. Vezérléscsere, vízpumpa, gumi fékcsövek, pár szilent. Ennyi.
Hogy mennyi km volt benne, nem tudom. Valahol 300e körül lehetett reálisan.

Amit te itt felsoroltál, az egy tragédia. Hogy a 4A-FE motornak szép a hangja, LOL. holtában is.

HOzzáteszem, én is "öregautó" párti vagyok (6-10 év között érdemes autót venni szerintem), de én számszakilag is tudom ezt igazolni. Ez a post eléggé kontraproduktív.

SQL 2016.08.26. 18:03:14

@SQL: OK, bocsának hogy korrektek legyünk - adjuk a 200-hoz hozzá egy 100-ast gumira és ablaktörlőre. Még csak féktárcsát és fékbetétet sem kellett cserélnem míg nálam volt...

hujegyerek 2016.08.26. 18:07:01

Hiába szervizeled minden héten, ez csak egy szutyok marad. Ameddig bontott alkatrészek után futkosol, más dolgozik vagy gázt szerel felcsúton és új autókkal jár.

Arcade Macho 2016.08.26. 18:09:31

ez az auto kint garazdalkodhatott tobb 10e km -t ugy hogy a szemkozt jovoket elvakitotta, es nem volt semmi zsaru aki megbuntizte volnapar 10e-re...
bezzeg a gyorshajtast a rend eber okrei nagyon kemenyen szankcionaljak...

guy2 2016.08.26. 18:09:32

Az ezzel töltött időt is ki kell számolni, és beszorozni egy 10.000-Ft-os óradíjjal, amit egy sikeres ember amúgy megkeres. Simán kijönne, hogy az új az olcsóbb.

Arcade Macho 2016.08.26. 18:12:23

fenntartassal kapcsolatban...
a poszter megvette az eleve lepukkant verdat es ugy volt evi 200e a javitgatas
azert ha valakinek van egy megfeleloen karbantartott idos autoja akkor meg ennel is kevesebb lesz, de szerintem az evi 120e ala mar csak a nagyon szelsoseges hazudozoknak megy le fenntartasi koltsege

Arcade Macho 2016.08.26. 18:17:13

@SQL: "Volt nekem is Carinám - igaz, csak 10-16 éves kora között. Hát, arra javításra nem kellett 6 év és kb 60e km alatt 200-nél többet költeni. Vezérléscsere, vízpumpa, gumi fékcsövek, pár szilent. Ennyi."

tokeletes hozzaszolas!!!
latod poszterkem te pont az ilyen tulajba nyultal bele...
nem szabad cserelni semmit majd a kovetkezo tulaj egybe mindent...

remelem a 6 ev alatt sikerult legalabb egyszer olajat cserelni...
nekem csak a szuro+olajcsere ~ 15e - 20e, es en evente megejtem...

nyelv-ész 2016.08.26. 18:31:27

Szintén 4A-FE, de már Avensisben. Én is öregen vettem, és ráköltöttem. Most talán milla körül lehet a vételár plusz a költségek. Közben mentem vele 30 ezret. Az autó piaci értéke 700 ezres körül van, ha most eladnám, buknék rajta kb. 300-at.
Ha vettem volna új verdát 5 milláért, akkor két év alatt buktam volna 1,5-2 milliót. Plusz hitel kamatok, Casco, garanciális márkaszerviz, anyámkínja.

Tehát nyilván az újat nagyon megéri megvenni :-) Igaz-e, közgazdász zsenikéim?

Matenak · http://csipszerelde.hu 2016.08.26. 18:45:15

@SQL: Nem értem, hogy minek akarnék bizonyítani bármit, pláne vadidegeneknek. Az olyan szakértőknek, akik látatlanban megmondják egy autóról, hogy roncshalmaz, nem is biztos, hogy lehetne. Ez a poszt arról szól, hogy van egy lény, aki hajlandó a saját, valódi, konkrét példáján keresztül feltenni egy kérdést, ami sokakat foglalkoztat, hátha közösen eljutunk valahova.
Így hát ha tudsz bármit is számszakilag igazolni, akkor a fingfűrészelés helyett igazán megtisztelhetnél konkrétumokkal, erre vágyom! Anélkül bocs, de az efféle hozzászólás az igazi tragédia.

Ispy 2016.08.26. 18:59:51

'99-es Honda Accordot vettem 2.7 misiért 6 évesen, 11 évet volt nálam és olyan 1,5 millát költhettem rá, de a végére esztétikailag már nagyon leromlott az állapota és rá kellett volna még költeni legalább 1 misit, hogy jól is érezzem magam benne. Na ekkor inkább eladtam és vettem egy új autót, igaz a cégemre (a régi nem volt az), tartós bérlet, így nekem nagyon megérte.

Fizetésből, adózott pénzből új autót venni igazán luxus, kivéve, ha meg van rá a keret. Tehát szerintem a megoldás nagyjából az a kérdésedre, ha megengedheted magadnak az új autót, akkor azt érdemes venni :)

Ha meg nem, akkor én 4-5 éves autóban gondolkodnék, de legkésőbb 10 évesen el kell ereszteni, mert utána jön a sz@rlavina...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2016.08.26. 19:00:39

Volt CarinaII SDX -em.
495.000 km-el ment a bontóba. Már nem lehetett a kasznival lépést tartani, oly mértékben kezdett el rohadni. 17 éves korában vettem, 4 évig volt meg. Ezen idő alatt beletettem 230.000 km-t. Két nagyobb kiadás volt, egyik a teljes fékrendszer (bovden, tárcsa, betét, dob, ...), másik a hátsó torony kaszni része.
Simán megérte hajtani, kár, hogy már nincsen meg.
A motor az olajat nem ette még 490-nél sem, eredeti kuplung volt benne.

Ispy 2016.08.26. 19:01:46

@Ispy: Ja és amit kihagytam, az az érzés, hogy bármikor megint beszarhat valami, szerviz, buszozás, nem tudok menni sehova, amikor akarok, fizetés a pénztárnál, aztán pár hét után megint kezdődik a kör. Na nekem ebből lett elegem.

2016.08.26. 19:09:06

@Vitalij: Akkor te most vitatkozol velem, vagy egyetértesz? :-)

SQL 2016.08.26. 19:15:06

@Arcade Macho:
Ez durván mellément :)

"latod poszterkem te pont az ilyen tulajba nyultal bele...
nem szabad cserelni semmit majd a kovetkezo tulaj egybe mindent..."

Komám, 6 évig márkaszervízbe hordtam (!) 10 évesen az autót, és amit cserélni kellett, cseréltem. Az olajcsere nincs benne, a poszt a javítandókról szól, nem a kötelező szervízekről.

Fuss neki mégegyszer, hátha sikerül.

SQL 2016.08.26. 19:18:33

@Matenak:
"Így hát ha tudsz bármit is számszakilag igazolni, akkor a fingfűrészelés helyett igazán megtisztelhetnél konkrétumokkal, erre vágyom!"

Na, majd ha én is blogon osztom az észt, esküszöm bescannelem az összes számlát.

(A fingfűrésznek egyébként egy vagy két nyele van? )

Köksal Baba 2016.08.26. 19:21:53

@Vitalij: Az 55 lovas Punto 1-es az egyik legmegbízhatóbb autó, amit valaha gyártottak a földkeregségen. Nekem 2 is volt korábban, nagyon meg voltam elégedve velük, a szervizigényük a 0-hoz konvergált és vezetni is élvezet.
Ami a fogyasztását illeti a legideálisabb sebesség a 80-90 km/h, olyankor gyakorlatilag alig mozdul el az üzemanyagmérő.

Burgermeister 2016.08.26. 19:36:05

Csak egy példa jön.
Van a családban egy focus ami 2003as. Első tulajdonos, Végig szervizelve, időben minden kopó alkatrész cserélve. Soha de soha nem robbant le, teszi a dolgát. Amugy 1.6 benzin, ghia felszereltség. 420ezer km van benne!!! Nemrég a következő javítások voltak.
-első tárcsafékek és betétek cserélve
-kuplung szerkezet, hidraulika, ami még benne van cserélve (az eredeti gyárival ment ennyit)
-vezérlés, feszítők
-ékszíj, feszítők
-váltóolaj csere

Anyagköltség: 200ezer forint

Egy rendszeresen karbantartott, gondos gazdánál tartott autóról van szó!!!

Az elrejtett kamra 2016.08.26. 19:39:27

Carinám van...jövőre lesz 20 éves,az utolsó Carinám egyike (97-ben jött már az Avensis)....és.....és.....IMÁDOM!!!!!!!!!!!Az enyém szimpla szerdán kivitel,s néha zöld,néha kék

komisz_kölök 2016.08.26. 19:46:00

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: ...És akkor még nem beszéltem arról, hogy egy uj, soklegzsakos, vagy egy 21 eves autoban ülve szeretned megelni, amikor a kreten beledjön...

Arcade Macho 2016.08.26. 19:59:21

@SQL: hat ebbe tenyleg belefutottam :)

akkor is igaztalanul keves amit irtal, ugyanis van nehany alkatresz ami meg elketyeg egy-ket evet es van amit a kovetkezo tulajnak kell megcsinalnia
nekem pl. a dobfekem olyan volt... 1-2 evet meg siman hasznalhattam volna senkit nem izgatott... elindulni elindult az auto, menni meg ment :)))
kuplungot azt meg plusz 2 evet pluszba hasznaltam, na az is 70e-s tetel... ha eppen neked 15 evesen ajanlottak volna a kuplungcseret de kibekkeled azt az egy evet akkor ugye 70e -t sporoltal...

tehat akkor errol ennyit...

mohaa 2016.08.26. 20:10:53

Azt elegánsan elfelejti minden használtautó hívő, hogy amíg javítani kell a gépet, addig sem tudod használni. Egy újat 4-5 éves koráig egy évben egyszer viszel olajcserére. Az idő is pénz. Megértem, ha valakinek nem tellik újra de azért ez, hogy csak a használt a tuti és mindenki hülye, aki újat vesz, enyhén szólva nevetséges.

Zed is not dead yet 2016.08.26. 21:03:28

2005-ben vettem egy Mitsu Space Star-t, 1.6-os, benzines, egyébként meg full extrás (akkoriban ez még nem jelentett sokkcsillió fölösleges elektromos basszantyút a kocsiban). Azóta a szokásos kopó dolgokon kívül (fékbetétek, olaj/levegőszűrő, olaj, stb.) kellett bele 1 pár hátsó lengéscsillapító és egyszer egy garnitúra féktárcsa. 90eKm-nél kötelező cserés a vezérműszíj, meg ami ahhoz tartozik, ez is megvolt. Az autó azóta is ugyanúgy megy mint újkorában (ez a motor kellemesen megy ezzel az autóval fullra felpakolva is, élénken és fürgén, nyomatékra hangolt rugalmas cucc), ugyanúgy fogyaszt is (durván tolva neki akár 8 litert is meg tud enni, egyébként országút 6 liter, város 7 liter, autópálya 7 és 8 között). Frankón el lehet benne férni, praktikus, jól kihasználható autó. Most, 11 évesen sincs rajta semmi rozsda, sehol, pedig utcán állt mindig, járt télen és nyáron. Az autóban talán év végére lesz 130eKm. Az autószerelőm szerint úgy 20-30eKm múlva kelle majd a kuplunggal foglalkozni. Ennyi. Szóval szerintem nincs baj az idős autóval, de az se rossz pálya, ha megveszed újonnan és használod tizenévig. Mondjuk nem vagyok japánautó-buzi, de ügyfelek és ismerősök autóin, autószerelőmtől jövő infókon azt látom, hogy ha nem japán autóm lenne, a _normális_ szervízköltség mindenképp minimum 2x-3x több lenne, mint ezé az autóé. Az a vicces a dologban, hogy ez a Mitsu annyira nem is japán, hiszen a NedCar szerelte össze Hollandiában, ahol korábban a Carismák meg a megfelelő volvo 40-esek is készültek korábban. Emiatt többen is kételkedtek benne hogy "igazi japánautós cucc-e". Hát ... az.

eßemfaßom meg áll 2016.08.26. 21:12:49

1995 rönyó19 van nálunk 2001 óta, 1.1milla volt anno. Azóta 5-600 ezer körül ment bele javítás úgy, hogy volt egy sajáthibás vezérlésszakadás (simán elfelejtettük, hogy az olyan amit időnként cserélni kell) aminek egy százezres motorszerelés lett a hozománya. Egyetlen alkalommal hagyott ott az út szélén, ez az egy ez a szíjszakadás volt. Másfél éve volt műszakin, nem kellett a vizsgáztató jóindulatát megvásárolni, hogy átmenjen.

Zed is not dead yet 2016.08.26. 21:13:19

@mohaa: Én újat vettem és már 11 éve használom, mert annyira nincs vele semmi "dolog", hogy eszem ágában nincs eladni. Szóval hagyjuk már ezt a "vegyél újat és pörögj ezerrel, mer'a'zidő'pénz" dolgot, mert általánosságban semmi értelme, konkrétan meg egészen új friss autókkal is lehet olyan pofonokba belefutni, hogy az csuda. Bevált, megbízható márkát és modellt kell venni és nem a szomszédnak villantani, nem kell a sok fölösleges firlefrancot beikszelni a konfigurátorban és mielőtt az ember autót vesz el kell menni egy megbízható autószerelőhöz, illetve olvasgatni a népítéletet és hasonlókat. Ezek után lehet elég jó döntést hozni. Egyébként amiket mostanában árulnak újautóként, azok közül nagyon nem szeretnék választani, ezért sem vettem azóta sem új autót. Dízelek? Kizárt. Motorikusan alulméretezett kis benzinhajtású varrógépek? Nem! Fölösleges kütyükkel teletömött, közben fontos dolgokban fillérbaszó módon megcsinált autók? Kösz, nem!

VHB 2016.08.26. 21:23:00

Kinek mi éri meg. Én nem értek az autókhoz, ezért a szerelőhöz választottam az autót. Ő nézte meg vétel előtt, adott egy gyors diagnosztikát, ami nem volt tűpontos, de egy nagyszerviz és azóta műszaki meg olajcsere. Vannak apróságok (zörgés, vibráció bizonyos sebességnél), de előbb fog kirohadni alólam. Még két évet várok el tőle. Vételár 500e minden, ami nem üzemanyag és biztosítás kb 600e, használat 2 év és 35ekm.

ati27 2016.08.26. 21:27:14

Nekem egy 16 éves saabom van. 2 lityós turbós. 4 éve vettem 12000 svéd koronáért. Ugye itt az adás-vétel "kissé" eccerübb.. (csak a postabélyeg amivel a "szabvány" nyomtatvány elküldése a transport styrelsennek. Azon is az eladó-vevő neve címe oszt sanyi) Szal 4 éve vettem, tudtam, hogy előtte rendesen szervizelve volt. akkor volt benne 250000 valós kilóméter, kb 3 vagy 4? éve vettem(most 286000): hibalista: bal első lengőkar csere asszem olyan 2000 korona volt munkadijjal ( itt azért elég kemények a szervízdíjak) valamelyik első kerékcsapágy, asszem ez is megvolt 2000. kipufogó, ugye szétrohadt. cserealkatrész 2000 korona munkadíj dettó. generátor behalt, bontóból felújított, garival 850 korona, munkadíj 3500.. No ez utóbbi kicsit fájt... Most a légkondiból ment el a gáz, ami ugye a svéd nyárban annyira nem fájna.. De ma is 30 fok volt. De erre már nem költök.. LAssan csere lesz.. Ennek ellenére meg vagyok vele elégedve. 3 gyerek befér, 5 ajtós ellenére 510 literes csomagtartó, ami roppant jól pakolható. egy ormótlan dromedár babakocsit úgy elnyel mint a pinty, plusz a két gyerekbicót is rádobtam.. Fogyasztás: nyáron 7.5-8 lityi télen 11 ugye néha -16-18.. ÉS a melóhely 4 kilóméter tehát fel sem melegszik a moci. Ezt így kell érteni... Viszont 2 lityós moci, 150 lovacskával, ha menni kell akkor megy...

2016.08.26. 21:48:54

@mohaa: szerintem nem hülye aki újat vesz.. én világéletemben használt kocsikat vettem, de egyszer volt egy vadiúj is. elég király érzés, hogy nem kell állandóan lerohadástól félni és tiszta új minden benne. Ám ennek komoly ára is van sok sok millió forintban mérhető többlet költsége.
Tökéletes feket fehér válasz nem létezik.

zvuf 2016.08.26. 22:03:09

Ülj bele egy új autóba, aztán ülj bele egy huszonévesbe...szerintem tudsz majd választani.

laci_52 2016.08.26. 22:05:45

Két és fél év, mindössze 17 000 km alatt ennyi hiba és költség rengeteg! Persze a Toyotákhoz elég drága az alkatrész. Akár 21 éves, akár nem, egy rendesen széthajtott és elhanyagolt autóba sikerült beleszaladnia a cikkírónak.

Egy jó állapotú autón 60-70 ezer kilométer futásnál sem jön össze ennyi javítási költség.

egysmás 2016.08.26. 22:12:05

@laci_52: attól függ, ki szereli...

igazi hős 2016.08.26. 22:35:05

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: Nem 2-3 évre kell autó venni. Vettem egy Xsara 2002-ben 3,5-ért, idén március 300-ért számították be az új autóba. A szervize km-re vetítve jóval kevesebb volt (13 év és 165000 km alatt mindent beleszámolva 2 milla), mint a posztbeli autónak, ha a poszter saját idejét is hozzá adjuk, mert úgy tűnik pár tucat óra munka benne van, amit azért szervizben százezrekben mérnek.
Persze a Carinának gyakorlatilag nincs értékvesztése, de az olcsó fenntartás itt csak a saját munka lebecsülését jelenti vagy a poszter olyan gyorsan dolgozik, mint egy szerelő és sokkal alacsonyabb az órabére. Az utóbbi elég ritka kombináció.

igazi hős 2016.08.26. 22:47:20

@Matenak: Ebben az esetben a mászkálós autó is hobbiautónak minősül, nem? A mászkálós autó nálam azt jelenti, hogy nem akarok vele többet törődni, mint amit muszáj: 2-3 hetente tankolni, néha kitakarítani, lemosatni, évente szervizbe vinni. Amikor még alig voltam öregebb, mint az akkori autóm, még kihívásnak éreztem, hogy ezt-azt megcsináljak rajta, cseréltem indexkart, műszeregységet, egyéb apróságokat Aztán egyre kevesebb időm lett és egyre bonyolultabb a vas (karburátor vs GDI), nem nyúlok hozzá, ha csak nem muszáj. De nem muszáj, hiszen egész Európában van segélyszolgálat.

2016.08.26. 22:58:09

@guy2: mennyi az új toyota kötelező szervíze? Mennyi a féltengely az audihoz 40 ezrenként? soroljam?

Matenak · http://csipszerelde.hu 2016.08.26. 23:17:37

@igazi hős: Nálam eredendően a hobbiautó az, ami vattával kitömött garázsban áll, és a légy rendszerint elcsúszik a fényezésén, a mászkálós autó pedig az, amit kidobunk az utcára, és nap végére elfelejtjük, hogy hol parkoltunk le vele reggel. De műszakilag attól még képtelen vagyok elhanyagolni, hisz ha nem érek oda vele valahova, arra nálam nem mentség az, hogy öreg.
Egyébként épp most olvastam végig minden hozzászólást és a válasz a saját kérdésemre tényleg az lehet, hogy a magamfajta autóbuzinak semmilyen autót nem éri meg fenntartania. Már ha csak szigorúan az anyagi részét nézzük, és úgy hiszem itt van a buktató... Ha valamit szeretünk csinálni, azt nem érezzük tehernek anyagilag, még ha az is, úgyhogy a többmilliós autón is mindig baszakodnék valamit, ebben biztos vagyok. Úgyhogy ilyen szempontból igazad van, miszerint nálam minden autó ezek szerint hobbiautó is egyben. Akkor meg már inkább ilyeneken éljem ki magam, úgyis a vén krehácsokat szeretem alapból.
Majd később eldöntöm, hogy most akkor áldottnak, vagy átkozottnak kéne -e éreznem magam.

egysmás 2016.08.26. 23:36:06

@igazi hős: A saját munkakád árát akkor van értelme felszámolni, ha lenne más dolgod, amit kifizetnek .Ha nincs, az új autóval összehasonlításban értelmetlen dolog költségként kezelni.

@zvuf: a kettő közötti milliókról pedig szó se essen, hiszen, mint tudjuk, a használt autó választás, nem pedig kényszer.

Willkommenskultur 2016.08.27. 00:06:22

Van amit megéri életben tartani, van amit nem. Öreg japánt a durva rozsdásodásig mindnképp érdemes hajtani....

Ha veszel egy vadiúj 1.2es akármi alapgépet gyári garival (és persze a gariidőben csakis márkaszervizbe viheted, az is jóval többe kerül az értékvesztés miatt ami az első 3 évben a legdurvább...

igazi hős 2016.08.27. 00:53:25

@egysmás: Neked ennyire értéktelen a szabadidőd? Ha csak aközött választhatok, hogy tévét nézek vagy autót bütykölök, akkor a minimálisan, de hasznos szerelést választom. De ha választhatok, hogy bringázok vagy kirándulok egyet a családdal, vagy keresek pár ezer forintot, akkor egyértelműen a családi programot választom, pedig az még pénzbe is kerül. Van amikor olyan órabér jön ki, hogy én is a szerelést választom, pl. amikor a szerviz nem 4 ezerért javít valamit, hanem 57 ezerért cserél, akkor én is beintek, pláne, hogy tudom, hogy képes vagyok az adott műveletre és nekem sem több 1 óránál.
De nem ez a jellemző.

Serivor 2016.08.27. 00:57:29

Ne felejtsük, ez a költség jórészt munkadíj nélkül volt. Az én renault-mra 13 év alatt ennek a negyedét se kellett költeni (az olajcseréket nem számolom). A szerzőnek két és fél évi szívás után lett egy megbízható autója egymillió+munkadíjért.
A kocsi pár hétig még valószínűleg megbízható és vizsgaképes lesz, utána jöhet a hetenkénti szerviz a rozsda miatt...

Én a plusz tizenX évi nyugalmat fizettem meg az új kocsi árában, meg azt, hogy sose kellett szerelnem rajta semmit.

És nem csak napi 20 kilométert megyek...

decens 2016.08.27. 00:58:57

Ennyi kommentet végigolvasni képtelen vagyok, de látom itt minden álláspont megszólalt.
Megpróbálom a történetemet dióhéjban leírni, aztán ki mit szól hozzá, vagy vesz el belőle... :-))
Ellentétben a többséggel én nem 1-2-3 éve használok öreg autót, hanem 11 éve, attól kezdve, hogy nyugdíjba mentem. Előtte 18 évig céges autóim voltak, de azokat se cseréltettem ahogy lehetett volna, hanem 7-9 évig hajtottam.
2005-ben, nyugdíjazásomkor vettem egy akkor 13 éves Opel Astra F Caravánt 2,0-ás motorral. Ára 500 ezer volt és a vétel után 1 hónapon belül még ráköltöttem 700 ezret. Ebben volt komoly karosszéria rohadás javítás, fényezés, kopó alkatrészek cseréje és a szokásos szerviz és admin költségek. Ugyanekkor vettek a gyerekeim (ketten is) 1 millió kürüli fiatalabb, szintén Astra F Caravánokat. Azok már mind az enyészetté lettek, az enyém köszöni jól van, napi használatban, épp most jöttem meg vele Németországból. Igaz az úton egyetlen Astra F-et sem láttam!
A kocsit itt a faluban 2 szerelő javítja, az egyik a karosszériát, a másik a szerkezeti részeket. Magam csak olyat javítok amihez nem kell emelő, és felülről ki tudom cserélni. Szinte semmit... Még olajat is cseréltetek!
A kocsit neppertől vettem, óra szerint 155 ezer km-el, most 329 ezret mutat az óra... (174 ezret futottam.)
A motorja és váltója bontatlan gyári, még a szelepdekli sem volt levéve. (A vezérmű és vízpumpa nem játszik!)
A kocsiról az első pillanattól "szervizfüzetet" vezetek, amiben minden tankolás és minden javítás, de még a kocsimosások ára is benne van. Ezért tudom pontosan, hogy eddigi élete (összesítési dátum 2015 dec. 31) nálam a vételáron felül benzinköltség nélkül 1,925,022 forintomba került.
Azaz, 11 év használat után a 24 éves kocsi - nem lelakottan, hanem fényes, rohadásmentes karosszériával, gyári dísztárcsával :-)) - a teljes költségem 3,125,022 forint.
A 2015-ös évi átlag fogyasztás 7.3 liter volt és 115 lóerős a gép.
Ma 3,1 millióért esetleg kapnék egy új 70 lóerős kisautót aminek minden előzés egy szenvedés.
De a 11 év alatt, ameddig félreteszem ezt a pénzt, mivel jártam volna?
Ha pedig a környezetvédelmet nézem: tudott dolog, hogy a statisztika szerint egy új autó előállítása annyi energiába kerül mint amennyit egy átlag autó élete során elfogyaszt, szorozva 1,5-el!
Rövidesen veterán korba kerül a kocsi, de nem tartok attól, hogy valahol lerohadnék vele. Eddig sose történt meg. Igaz, hogy a legkisebb hibát is azonnal kijavíttatom, illetve a szükséges karbantartási ciklusokat elvégeztetem.
Nekem így jó.

igazi hős 2016.08.27. 01:05:05

@Matenak: "a magamfajta autóbuzinak semmilyen autót nem éri meg fenntartania" Éppen hogy neked éri meg, hiszen ha (többnyire) örömmel állsz neki a szerelésnek, akkor találtál egy olyan hobbit, amiért megfizetnek. Szerencsés eset.
A nagyobb fiam (amúgy villamosmérnök hallgató) szeret kis, általában nem működő dolgokat forrasztgatni. Most már elég ügyes hozzá, hogy amikor elszállt a cirkóban a vezérlés, és mondtam neki, hogy "jobban a szemed, jobb a kezed, mint nekem, szerintem ez a kondi halt meg, cseréld ki", akkor örömmel megcsinálta és spórolt nekünk bő 50 ezret.

igazi hős 2016.08.27. 01:12:30

@decens: Tippeljek? A te Astrád még német gyártmány, a széthullottak meg lengyelek?

Willkommenskultur 2016.08.27. 01:19:18

@Köksal Baba: Kicsi, egyszerü autó mindig olcsó.

Nekem is volt Putnto1 fapad 55 lovas, és semmi baja nem volt 13 évig. De később hallottam h megérte volna a 60as 1,2es egy kis plusz pénzért mert 1 literrel kevesebbet eszik. És sokkal tágasabb mint a Suzuki, persze azt is szuperolcsó fenntartani.

Aztán 1 literes Corsám lett ami eleve öreg volt, 400ezerért vettem, gombokat költöttem csak rá 4 évig haszáltam teljesen megbízható volt, csak rohadni kezdett így eladtam.

Persze ettől aki megteheti vegye újat, pláne ha nem ért a kocsikhoz. A magyar átlagfizetés körül ugyan semmilyen csillivilli hitelkonstrukcióban nem olcsóbb az új, mint a 10-15 éves kocsi, de akinek sokkal magasabb keresete van áldozhat ennyit a nyugalmára. Mert az öreg autó ha megbízható is, de figyelni kell rá, foglalkozni kell vele.

egysmás 2016.08.27. 01:24:49

@igazi hős: Ha lenne fiad, szerelnél vele autót, még akkor is, ha úgy tovább tart, vagy inkább kihagynád és elmennél vele biciklizni?

És most itt nem konkrétan erről az estről van szó, hanem úgy általában.

Mellesleg ennek az autónak igazából nem volt sok baja, csak szófosása van a szerzőnek.

Olaj és vezérléscsere alap, ha az ember használt autót vesz, ez nem megúszható költség.
És a nullakilométeres autóba is belekerül hasonló árú cucc plusz munkadíj, mint ami ebbe belement, csak azért, hogy tartsa a garanciáját.
Csak az új autó az kockázatos vagyontárgy, túl nagy kárt tud benne tenni a közlekedés többi résztvevője.

Willkommenskultur 2016.08.27. 01:41:43

@egysmás: 'És a nullakilométeres autóba is belekerül hasonló árú cucc plusz munkadíj, mint ami ebbe belement, csak azért, hogy tartsa a garanciáját.
Csak az új autó az kockázatos vagyontárgy, túl nagy kárt tud benne tenni a közlekedés többi résztvevője.'

Igy van, de a legdurvább az amortizáció. Az egy 10 évesnél amit 5 évre veszel meg egy újnál amit 5 évre veszel, akkora külöbség h a régi 2x annyit is zabálhatna (ahogy nem teszi) még mindig olcsóbb lenne.

Bambano 2016.08.27. 04:23:40

az öreg autóval járás kérdésnél ne ragadjunk le a szerviz költségeken.
az öreg, pláne 21 éves autónak még nincs rendesen merevített kasztnija, sok esetben nem galvanizált, nem merev, nem bírja a karambolt.

21 év alatt rendes használat mellett minden acél elfárad, elkezd nyekleni-nyaklani a kasztni, a futómű. ettől kezdve már félhetsz, hogy egy kis ütéstől is összegyűrődik az egész és téged feszítővágóval szednek ki az autóból.

szerintem nem érdemes öreg autóval járni, pláne nem ennyivel.

A díjnyertes balfarok 2016.08.27. 04:30:53

két év, 17k km? pff...

'96 Mondeo, 21 hónap alatt 114k km, törés miatt csere.
'94 Accord, 10 hónap alatt 51k km.

nem vicc, hétköznap 4-600 km megvan minden nap országon belül.

Fordon ennyi idő alatt vezérműszíjon és szelepfedél tömítésen kívül semmit sem kellett cserélni, Hondán eddig csak termosztátot (decemberben kellemes volt 0 fűtéssel...) és jobb első csapágyat. keveset használt, jól karbantartott autót kell találni, akkor még kevesebbet kell költeni mint egy új autóra. Mondeo 200, Accord 260 ezer volt, inkább ennyit veszítek totálkár esetén mint több milliót. hitellel pedig még többet..

2016.08.27. 05:44:46

@igazi hős: Hát fentebb én is írtam, hogy 12-15 évre már megéri elgondolkodni, hogy új autót vegyen az ember, mert akkor az a 4,5 milliónyi értékvesztés eloszlik és úgy már esetleg megérheti.

APT 2016.08.27. 07:16:57

Két és fél év alatt 17 ezer - az a mai világban, lássuk be, bőven a hobbiautózás kategória. De szó szerint, ez évi 6800km - évi ötezret én az év felében a garázsban álldogáló veteránommal megyek. Ellenben a "valódi" autóimnál a második "matchboxxal" fut ennyit egy év alatt fut az asszonyka a gyerekekkel, a "munkába járós" elsődleges kocsi(k) meg jóval ennek a duplája felett. És egyébként ebben nincs is semmi rendkívüli, a statisztikák alapján az új autók életük első 3-6 évében futják le a teljes, bezúzásig értendő futásteljesítményük felét, kétharmadát.
A poszttal ezzel együtt semmi gondom sincs, csak helyén kell kezelni. Akinek az autó munkaeszköz, abból él, de legalábbis a megélhetésének alapvető kelléke, elvárás, hogy ott álljon a garázsban, mindig probléma nélkül menjen, a kötelező szervizeken kívül (amelyekre meg egy márkaszerviz ad csereautót !!) ne kelljen vele egyáltalán foglalkozni - annak teljesen nyilvánvaló módon nem alternatíva egy ilyen, alkalmasint életben tartható, de állandó problémaforrást jelentő jármű.
A költség is érdekes kérdés, mert ha valaki azzal kell, hogy kalkuláljon, hogy vesz egy új kocsit, aztán mondjuk 6 éves koráig tolja, addigra beletesz 2-250 ezret (nagyjából ez az az intervallum, ameddig egy mai korszerű, normális autó kis szerencsével akár teljesen problémamentes is lehet, egyetlen meghibásodás-gond nélkül képes ezt kiszolgálni) - akkor neki, akárhogy is számolunk utána, bizony az új autó vásárlása lesz az egyetlen értelmes alternatíva.
Akinek meg hétvégi hobbiautó kell, amelynél azért nem világvége, ha nem lehet rá teljes biztonsággal számítani - az meg úgy jön ki (anyagilag) jobban, ha megveszi az előbbi levetett-lefutott használt kocsiját...
És van persze egy sereg nehezen forintosítható kérdés - én például egy folyton elromló, akár csak egyszer is az út szélén otthagyó kocsit inkább felgyújtanék, teljesen mindegy, mennyire olcsó a használata... Van, aki meg ezt remekül bírja idegekkel.. :-)))
Még egy gondolat: minden használt autó életének kiindulási pontja az, hogy valaki megveszi azt újonnan a szalonban.. Enélkül használt sem lesz. Hozzátéve, hogy a használt autó újhoz képesti ára valahol a használati értéket is hivatva van tükrözni - és ezt azért a fenti poszt is visszaigazolja, ez a kocsi alig-alig mozdul, hétvégi kirándulóautó, mégis állandó vendég a szervizekben - és nincs ebben semmi rendkívüli, sőt, ez a kocsi még jobb is az ilyen korú átlagnál.

Saank 2016.08.27. 07:33:51

a következő 30 hónapban ennek a töredékét fogod rákölteni. És ,ha akkor nézed meg a összköltségeket, akkor már árnyaltabb lesz a kép. Ilyenkor nincs mese, az előző tulaj hanyagsága it is pótolnod kell!

kkkchris 2016.08.27. 08:53:11

nekem egy 2000-es e46-os bmwm van, 9evesen vettem 6 eve es 80e kmt raktam bele ora szerint 146krol 225-re, de ennyi minden baja meg ennek sem volt mint ami itt fel lett sorolva... volt baja, olajszivargas hutocsere de ezekrol olvasni hogy tipushiba es ott nem hagyott sehol soha. lehet uj autot venni de akinek nem ceg fizeti egy uj auto eves szinten millios amortizaciojat annak azert mas sulyu a dolog hogy azt a penzt inkabb valami olyan dologra koltse ami legalabb megtartja az erteket.

bontottcsirke 2016.08.27. 08:56:01

Négyszázért biciklit szoktam venni. Használtan.

Cave Nick 2016.08.27. 09:44:53

A kérdés ott bukik meg, hogy a Carina (minden idők egyik legjobb japán terméke) nem reprezentálja az "átlag" öreg autót és az azzal járó problémákat. 20 éves olasz vagy francia rommal járni, na az már valami.

habodo 2016.08.27. 09:50:32

Az új autókban jellemzően sokkal több extra van. De a lényeg, hogy sokkal biztonságosabbak.
Aki megtehetné, de nem ülteti biztonságos autóba a gyerekeit, az nekem felelőtlennek tűnik...

habodo 2016.08.27. 09:52:13

@kkkchris: Vagy lehet venni 3 éves autót az új árának a 40-50 %-áért...

habodo 2016.08.27. 09:53:20

@decens: egy újabb modell sokkal biztonságosabb, egy baleset során ez élet halál kérdése lehet... és sokszor az is.

egysmás 2016.08.27. 09:56:05

@Bambano: kb a 20 éves lancia kappa az egyetlen galvanizált karosszériájú autó.

@Cave Nick: 20 év alatt a szemét kihullik és az marad meg, amit nagyjából sikerült összerakni. 20 év után nincs igazi különbség az autók között.

@habodo: felülteted-e egy buszra, kiengeded-e biciklizni, gördeszkázhat-e?
ha igen, felelőtlennek tűnsz.

Willkommenskultur 2016.08.27. 09:58:53

@Cave Nick: 'a Carina (minden idők egyik legjobb japán terméke) nem reprezentálja az "átlag" öreg autót és az azzal járó problémákat.'

Hát, valóban nem de ezeket kell venni ha kevés pézed van és menni kell (bár vannak olasz, francia, német, koreai típusok is amik nagyon igénytelen igáslovak).

Fater 5 évesen 150ezerrel vett egy Mazda 323P-t sima 1,5 benzinessel 8 évet hajtotta, a kocsi elérte a 300ezret úgy hogy a kopó dolgokon kívül 1x volt vízpumpa cserélve, hátsó kerékív elkezdett csipásodni, és mivel apám nem bütykölős, eladta szinte vasárba a több mint 300at ment de mindig pöccre induló kocsit. Ez volt 4 éve, a kocsit ma is napi szite használják, össze szoktam vele futni vele a városban (lehet benne már 400 vagy több is).

habodo 2016.08.27. 10:15:08

@egysmás: "felülteted-e egy buszra, kiengeded-e biciklizni, gördeszkázhat-e?
ha igen, felelőtlennek tűnsz."

ha van valaki, aki megengedhetné magának, hogy vegyen egy modernebb, biztonságosabb autót, de úgymond fillérbaszásból nem teszi és emiatt kevésbé biztonságos autóba ülteti a családját, az nekem felelőtlennek tűnik, ámbár anyagias szempontból racionális.

ha a fenti kijelentésemet megérted, akkor beláthatod, hogy az ellenkérdéseid nem relevánsak.

Willkommenskultur 2016.08.27. 10:21:49

@habodo: Egy 10 éves meg a mai autó között a biztonságban nincs mérhető külöbség. Már akkor is minden 4-5 csillagos volt. A 20 éves persze más káposzta.

habodo 2016.08.27. 10:50:05

@Willkommenskultur: 20 évnél ordító a különbség, de a 10 év is nagyon sok az autóiparban. Ez 2 generációt jelent. A G és a J Astra között nincs érdemi különbség biztonság terén?
Egy 3-as és egy 5-ös golf között nincs mérhető különbség?
Ezt nem gondolhatod komolyan. Ráadásul szerintem te csak a passzív biztonságra gondoltál, holott az aktív biztonsági eszközök tárháza rohamtempóban bővül.

Vitalij 2016.08.27. 10:56:37

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft:
Egyetértünk.
Elfelejtik az emberek, hogy mi pénzbe kerül egy új autó, és lehet, két évig a márkaszervíz szervizeli garanciába, de amikor márkaszervíz áron kell nem garis kopó mondjuk féket, vagy olajat cserélni, akkor ott vagyunk, hogy sehol. És aztán lejár a garancia, és az új autó már teli van olyan precíz műszerekkel, ami el fog romlani. Na most amikor hallom az olyan híreket, hogy részecskeszűrőt kell cserélni alsó hangon 60ezer ugye csak a tisztítás, aztán mondasd meg a computernek, hogy újra működik az alkatrész +5ezer...
Akkor ott vagy, hogy egy régi már előző tulaj problémáit megoldott autót két évig szervizelsz. :)

Vitalij 2016.08.27. 10:58:33

@Köksal Baba:
Na-na, azért ismerek én 3 másik Punto 55 tulajt, aki nem így vélekedik :D
Nekünk mákunk volt.
A Seatomra évi 30ezret költök, pedig 5 évvel fiatalabb.

Willkommenskultur 2016.08.27. 10:59:56

@habodo: A legnagyobb biztonsági ugrást még a G Astra-Golf4 korszak hozta(4 csillag), akkor lettek valóban erős karosszériák a megfizethető kategóriákban. Ez 1998 volt. A Laguna 2001ben már 5 csillagos lett, aztán pár éven belül az összes többi....

Azóta csak a parasztvakítás megy, a kasztnik nem erősebbek, de van sávelhagyás figyelmeztető meg 8 helyett 10 légzsák. Persze számítanak ezek a dolgok is, de messze nem annyira hogy ez vásárláskor az átlagosa paranoiás júzernek fő szempont legyen.

A példádnál maradva - a golf3 pont még régi iskola, de a golf6 pl. alig biztonságosabb mint a golf4. A g astra meg az f astra között nagy a külöbség, a g és a j között sokkal kisebb (bár mivel a J Astra sárnehéz, a tömeg maga előnyt jelent bizonyos balesetekben)

'Ráadásul szerintem te csak a passzív biztonságra gondoltál, holott az aktív biztonsági eszközök tárháza rohamtempóban bővül.'

Az a pár magyar aki új autót vesz magánhasználatra 4-6 millióért, hömm....milyen aktív biztonságra gondolsz? ESP óta nincs érdemi újdonság, amit normális árú autóba beraknának.

egysmás 2016.08.27. 11:08:46

@habodo: A biztonság emelésére mindig lehet költeni, a kérdés az, hogy megéri-e.
Meg az, hogy mi éri meg jobban: hat-nyolc millióért venni egy új autót, vagy vezetéstechnikai tréningre beíratni a családot, feleennyiért (amiből kb ralliversenyzővé képeznek egy átlag mosónőt).
Amúgy azért volt releváns a fenti kérdés, mert én a biztonsági szempontból néztem, nem pedig anyagiból.

Willkommenskultur 2016.08.27. 11:28:57

@habodo: Ja és jut eszembe nem a gyártók tehetnek arról h a biztonság nem fejleszthető korlátlaul (legfljebb az aktív - az övezetők elterjedésével). A nagy szilárdságú acél ma is drága, ahogy 15 éve is az volt, karbon bukóketrecet nem fognak midennapi járgányokba tenni soha. A szabályozás sem változott semmit....20 éve is 64 km/h-val mentek az akadálynak a kocsik a teszten.

A zembernek is vannak fizikai korlátai, golf7est 100zal engedtek neki a szokásos euro-ncap akadálynak, még némi túlélőtér is maradt, de a vezető így is meghalt volna azonnal a lassulás miatt. Független tesztelők 80nal csinálták meg a Lagunával az ncap-ot, azt még túl lehet élni, de valszeg súlyos sérülésekkel.

Úgyhogy szvsz a passzív biztonságot már nemigen lehet jelentősen fokozni. Az aktívban még óriási lehetőségek vannak, de a ma szalonban álló kocsikban, amiket de facto meg is vásárolnak mo-n, ezek MÉG nincsenek benne vagy nem alapárasak, az ESP viszont tényleg jó és már nagyon régóta minden EUban forgalmazott kocsiban kötelező azt hiszem.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.08.27. 11:44:57

Jó cikk.
Az egyetlen ordas baromság az opeles olajfogyasztás, olyan nincs, ez ugyanolyan fasság mint az öreg autó viszi a pénzt.
Karbantartás kérdése.
2 opelem van amúgy, a családban meg 4.

Szabványok 2016.08.27. 12:10:47

@whale: Nem, az öreg autó szervizelése sokkal olcsóbb.
Abba olcsó, egyszerű alkatrészek vannak, kevesebb elektronika, jobban értenek hozzá a garázsos szerelők, a piaci igénynek megfelelően van hozzá olcsó utángyártott alkatrész.
A modern autó ott kezdődik, hogy turbó, magas fajlagos teljesítmény, kettőstömegű lendkerék, műanyag fényszóróbúra, drága, nehezen cserélhető xenon izzó, bonyolult elektronikák. Javíthatatlan, csak egyben cserélhető egységek (pl. a hengerfejhez csavarozott műanyag(!) szívócső, belegyógyított befecskendezőszelepek, csak egyben cserélhető. A modern autóhoz spéci elektronikai ismeretek, spéci szoftverek, spéci ismeretek szükségesek.
(És akkor még meg sem említettem azt a konteót, hogy a modern autókat szándékosan rövid élettartamra méretezik.)

Tapasztalom, mert van egy immár 24 éves autóm (amit 20 éve vettem) és van egy, amit 5 éve újonnan.

Arcade Macho 2016.08.27. 12:25:39

@Bambano: "21 év alatt rendes használat mellett minden acél elfárad, elkezd nyekleni-nyaklani a kasztni, "

HAHAHHHA!
30 ev lesz az es METRO, amit napi 10 orat hajtanak

zvuf 2016.08.27. 12:26:12

@egysmás: a közlekedési eszköz, vagy módozat megválasztása a legritkább esetben kényszer.
Inkább kényelmi és financiális szempontok szerint válogat az ember.
A 400e ft-os árkategóriájú járművek között is lehet válogatni, biztosan lehet találni gazdaságosabb közlekedési megoldást.
Van akinek biztosan tök mindegy, hogy mivel közlekedik. Az autó talán a leggazdaságtalanabb közlekedési módozat és teljesen mindegy, hogy új, avagy használt autóról beszélünk.
Valamiért mégis rengeteg új és újszerű autót látni az utakon. Szerinted a tulajdonosaik mind kényszerből vásárolták az új autóikat?

Matenak · http://csipszerelde.hu 2016.08.27. 12:35:02

@enpera: Természetesen Toyotás olajfogyasztás sincs.

habodo 2016.08.27. 12:46:41

@Willkommenskultur:
"A legnagyobb biztonsági ugrást még a G Astra-Golf4 korszak hozta(4 csillag), akkor lettek valóban erős karosszériák a megfizethető kategóriákban. Ez 1998 volt. A Laguna 2001ben már 5 csillagos lett, aztán pár éven belül az összes többi...."

A legnagyobb előrelépés valóban azokban az években volt. De ez nem azt jelenti, hogy azóta nem történt.

"Azóta csak a parasztvakítás megy, a kasztnik nem erősebbek, de van sávelhagyás figyelmeztető meg 8 helyett 10 légzsák. Persze számítanak ezek a dolgok is, de messze nem annyira hogy ez vásárláskor az átlagosa paranoiás júzernek fő szempont legyen."

Konkrét példa: a 2002-es corollámban 4 légzsák van, a mostani Active felszereltségűben pedig 7. Ez egy baleset esetén élet-halál között dönthet. Továbbá egy mostani corollában olyan további extrák vannak, amik akkoriban még rendelhetők sem voltak (pre-crash, vészfékjelzés, sávelhagyásra figyelmeztetés, VSC, EBD). Lehet ezeket parasztvakításnak nevezni... Én azért jó dolgoknak tartom mindegyiket.

"A példádnál maradva - a golf3 pont még régi iskola, de a golf6 pl. alig biztonságosabb mint a golf4. A g astra meg az f astra között nagy a külöbség, a g és a j között sokkal kisebb (bár mivel a J Astra sárnehéz, a tömeg maga előnyt jelent bizonyos balesetekben)"

ESP, légzsákok száma. Ezeket kár elbagatellizálni.

"Az a pár magyar aki új autót vesz magánhasználatra 4-6 millióért, hömm....milyen aktív biztonságra gondolsz? ESP óta nincs érdemi újdonság, amit normális árú autóba beraknának."

Lásd a corollás válaszomat.

habodo 2016.08.27. 12:51:24

@habodo: lehet, hogy félreérthetően fogalmaztam. tehát: van egy 2002-es corollám, de új nincs, azt csak az összehasonlítás miatt fogalmaztam bele.

habodo 2016.08.27. 12:56:30

@Willkommenskultur: "a passzív biztonságot már nemigen lehet jelentősen fokozni."

Ebben is egyetértünk. viszont az aktívon rengeteget lehet és a gyártók teszik is.
Egy mai autóban sokkal több aktív berendezés van, mint egy 10 évesben.
sok baleset megelőzhető lett, illetve a baleset nagysága csökkenthető lett ezek által.
Ha valaki csupán spórolásból nem ülteti a családját egy modern, biztonságos autóba, az szerintem felelőtlen valahol.

Van egy kollégám, egy régi francia kocsival járt, miközben született két gyereke. Kb. az első gyerek születését követően 4-5 évvel vásárolt egy kombi Volvót... Megjött az felelősség-érzete? Vagy láthatott egy balesetet? Vagy egy autóroncsot? Nem tudom... de jól tette.

jürgen baromartz 2016.08.27. 12:57:50

informatív a bejegyzés, ez tetszik. viszont olyan modoroskodóan van megfogalmazva, hogy a közepét kénytelen voltam átugrani...

tesómnak pont ugyanilyen carinája van idén május óta, kíváncsi vagyok, nála mennyinél fog állni a számla egy év múlva.

habodo 2016.08.27. 12:58:03

@Matenak: Vanni van, de az is vitathatatlan, hogy az opel ecotec motorok az átlagtól magasabb mértékben fogyasztják az olajat.

decens 2016.08.27. 13:07:17

@igazi hős: Igen, direkt ezt választottam, de nem a minőség miatt, hanem 2 literest csak Németországban gyártottak. Nekem a biztonságot az erős motor adja.
A gyerekeim Astrája közül az egyik magyar a másik lengyel volt, de nem ez számít. Hanem a gondos gazda. Volt céges szentgotthárdi Astrám is, amit 9 évig gyűrtem 1994-től, azután megvette a cégtől az egyik kolléganőm 250 ezerért. Vigyázott rá, napi munkába járásra használta és tavaly adta el még pénzért. (21 évesen ! - nem a hölgy-. :-)) )

decens 2016.08.27. 13:10:48

@habodo: Igazad van. Már 71 éve felelőtlenül élek, és kockára teszem a magam és családtagjaim életét.

habodo 2016.08.27. 13:18:16

@decens: ha megtehetné, hogy modernebb, biztonságosabb autóban üljön, de garasoskodás miatt nem teszi, akkor bizony így van. és úgy látom, nem is tudatosult önben. én a kisgyerekeimet nem szívesen ültetném egy 24 éves autóba. persze ez legyen az én "bajom"...

egysmás 2016.08.27. 13:20:11

@zvuf: "a közlekedési eszköz, vagy módozat megválasztása a legritkább esetben kényszer." ??

Ezt hogyan érted?
pl. ha valaki azért jár busszal, vonattal, ami kétségkívül a legdrágább közlekedési módszer, mert nincs pénze autóra, akkor ez az ő választása és nem kényszer?
"Inkább kényelmi és financiális szempontok szerint válogat az ember."
A financiális szempontok az emberek túlnyomó többségénél igenis kényszerítő erejűek.
"A 400e ft-os árkategóriájú járművek között is lehet válogatni, biztosan lehet találni gazdaságosabb közlekedési megoldást" minél?

"Van akinek biztosan tök mindegy, hogy mivel közlekedik. Az autó talán a leggazdaságtalanabb közlekedési módozat és teljesen mindegy, hogy új, avagy használt autóról beszélünk."

vettél már buszjegyet, vonatjegyet a családodnak?
Késtél már le csatlakozást, hogy aztán kénytelen legyél megszállni a halál faszán?
Az a fenti kijelentés kizárólag akkor igaz, ha nem megy sehova az ember ÉS egyedül van.

"Valamiért mégis rengeteg új és újszerű autót látni az utakon. Szerinted a tulajdonosaik mind kényszerből vásárolták az új autóikat?"
Nem, az emberek nem kényszerből vásárolnak új autót, ahogy iphont, meg galaxi s6-ot sem.

Willkommenskultur 2016.08.27. 13:30:45

@habodo: A 2002es corolla az már az erős vagy az atommegbízható békalámpa még (ami viszont még elég gyenge töréstesztet csinált)? Most nem vágom, de azért az sem egy mai csirke már.

Willkommenskultur 2016.08.27. 13:34:15

@habodo: Persze, nekem nincs még gyerekem. Ha lesz, biztos változik a gondolkodásom. Ma sem száguldó koporsót hajtok, de nem nem feltétlen törődöm a marketing-ijesztgetésekkel, nem érzem hogy ha 5 évnél régebbi autóban ülök akkor az életemmel játszom...

UdjanMineck 2016.08.27. 13:35:59

@zvuf: Igen, én tudok. Csakis a régit!!! Egy Peugeot 306 pl. egy csoda: plüss mindenütt, finom futómű, ma már elképzelhetetlen komfort. De említhetném a régi (20-30 éves) Volvokat, Saabokat, Rovereket. Ezerszer inkább egy ilyen, mint egy MAI fos!!!

UdjanMineck 2016.08.27. 13:50:37

@enpera: "Az egyetlen ordas baromság az opeles olajfogyasztás, olyan nincs"

Nem a faszt nincs. Csapd fel a gyári Opel Astra G használati utasítást! 1liter olajfogyasztás / 1000 km még normális a gépkönyv szerint!

Nooooooormááliis?!

Willkommenskultur 2016.08.27. 13:56:16

@UdjanMineck: Egen, ez tényleg benne van a gépkönyvben, de a valóságban a mi G Astránk nem ette az olajat (1.4 twinport). Legalábbis eddig nem, 5 évesen vettük most 11.

Arcade Macho 2016.08.27. 13:58:26

@habodo: "ha van valaki, aki megengedhetné magának, hogy vegyen egy modernebb, biztonságosabb autót, de úgymond fillérbaszásból nem teszi és emiatt kevésbé biztonságos autóba ülteti a családját, az nekem felelőtlennek tűnik, ámbár anyagias szempontból racionális. "

szerintem a 25% toresnel az uj autok 90% -a elhasal, azaz 70 km/h -nal gyakorlatilag meg is hal benne valaki...
szoval ha nem S90es Volvot tolsz akkro te is felelotlen vagy :))))

Arcade Macho 2016.08.27. 14:04:29

@enpera: "Az egyetlen ordas baromság az opeles olajfogyasztás, olyan nincs, ez ugyanolyan fasság mint az öreg autó viszi a pénzt."

a 8 es 16 szelepnel volt valami kulonbseg, de valo igaz aljas dolog leirni, megemliteni...
ez olyan lenezo kategoria... a felsobbrendu toyotas lenezi az opeleseket

papugaja 2016.08.27. 14:36:37

Az én kocsim idén töltötte be a 15. évét. Egy biztosítót találtam, aminél az utasbiztosítás ilyen idős autóra is kiterjed, ez az aegon. Jövőre már nála se, pedig azért jó lenne elmenni nyaralni külföldre. Tud erre valaki megoldást?

Willkommenskultur 2016.08.27. 14:38:20

@papugaja: Ja, köss utazási biztosítást, aminek nincs köze a kocsihoz, de kiterjed mindenre.

Arcade Macho 2016.08.27. 16:12:30

@papugaja: 22 eves autoval en is ilyenen morfondirozok....
elmondom az en megoldasomat...
lelkiekben felkeszulok arra hogy 200e -t bukok ha kint rohad le alattam, habar ezt erosen ketlem

patkányarcúáginéni 2016.08.27. 16:26:20

Egy bűzlő-rohadó elavult becsapós vén roncsba beülni igazi szarrágás. Ha nincs pénzed újra, akkor ne erőltesd az autózást, hanem utazz vonatta, busszal, biciklivel.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.08.27. 17:46:50

Hehh, jó kis cikk és érdekes téma lett feldobva.Egy öreg autónál nem az a baj, hogy vén, meg hogy költeni kell rá, hanem elsősorban az, hogy egy kib@szott nagy lutri, az embernek finn gja sincs róla, hogy mennyi is az az összeg, amit rá kell dobnia.Emiatt lehet q rossz, értsd anyagilag vastagon bukó is a dolog; de lehet az is, hogy faxán meg is éri.Lásd pro és kontra a totalcaros rulettkerék témakört.PLusz még árnyalja a kérdéskört az is, hogy valaki tud-e legalább minimálisan is szerelni, értsd van e ideje, tapasztalata, szerszámja, aknája csáBos emelője, alkatrészforrása-e; vagy mindezek teljes hiányától szenved.Ha az utóbbi, akkor garantált, hogy új vagy inkább fiatal autóval jár jobban...És akkor még az autó szerelések alatti nélkülözésest, oda-vissza utakat a szervizbe nem is számoltuk.Vagyis ez lassan olyan mélységekben tartuk, mint hogy benzin vagy dízel; japán vagy német; automata vagy manuális...Mindenki eldönti magának.
Amúgy jó kis gép lehet a Carina, nem nagyon olvastam még talicskányi anyázásokat, ilyen gépet vennék én is ha úgy adná a sors.

martineden 2016.08.27. 19:19:19

@Arcade Macho: A fiam Hollandiaban el 8 eve.Elso evben vett 350 Eur.ert egy Ford Mondeot,kereskedotol uj vizsgaval,pontosan 1 evig jart vele,minden nap 2x60 km es hetvegente atlag meg egy 100as bele ment.Ket olajcsere volt ez alatt az ido alatt es elerkezett az ido a kuplungcserere,de nem lett megjavitatva.Ebben az allapotban 190 Eur-ert vettek meg.Szoval havi 15 euroert volt egy 130 Le.-es autoja. kovetkezo Volvo V 40 volt 550 Eu-ert,oljcseren kivul koltseg semmi,a lokharitoba beletolattak,a biztosito fizetett 650 Eur-ot,150 euroert javitottak.Muszaki elott 350 ert szamitota be a kereskedo akitol megint egy Mondeot hozott 650-ert.Egy evig koltes semmi,kovetkezo evben 400-atadtak erte es jott emgint 650ert egy Volvo v40.Evvel emgint jol jart,megnyomtak az ajtojat,600 eurot fizetett a biztosito.Nem lett kijavitatva,egy ev utan 220 Euroert vittek el.Aztan jott egy Ford focus 1.6-os benzines,semmi baja nem volt de az olajat vedelte szo szerint es csak nem is fustolt.Ez lapatra kerult fel ev utan,es mivel mar komolyabb kocsi kellett jott egy 2007 -es full extras Opel Vectra C.alkalmi aron 2500 Euro.3000-es motorral.Egy honapig maga volt a tokely,szep ,eros ,gyors,aztan elkezdodott a Horror.Ugyanis ami lehett az elromlott rajta masfel ev alatt.Kezdodott a turboval,aztan kuplung,aztan reszecskeszuro,aztan vezermuszij komplett csere gorgok Etc,etc,.Masfel ev alatt ra lett koltve cirka 6000 ezer Euro.Egy honapja kerult lapatra,egy 2011'es 3as Bmw jott helyette,12 ezer Euroert-3000 Euroert szamitotta be a C Vectrat a kereskedo.Szoval csak azt akartam kihozni belole hogy sokat futott hasznalt autot nagyon is erdemes megvenni de belefuthatsz a pofonba is vele,lasd Vectra.

martineden 2016.08.27. 19:19:19

@Arcade Macho: A fiam Hollandiaban el 8 eve.Elso evben vett 350 Eur.ert egy Ford Mondeot,kereskedotol uj vizsgaval,pontosan 1 evig jart vele,minden nap 2x60 km es hetvegente atlag meg egy 100as bele ment.Ket olajcsere volt ez alatt az ido alatt es elerkezett az ido a kuplungcserere,de nem lett megjavitatva.Ebben az allapotban 190 Eur-ert vettek meg.Szoval havi 15 euroert volt egy 130 Le.-es autoja. kovetkezo Volvo V 40 volt 550 Eu-ert,oljcseren kivul koltseg semmi,a lokharitoba beletolattak,a biztosito fizetett 650 Eur-ot,150 euroert javitottak.Muszaki elott 350 ert szamitota be a kereskedo akitol megint egy Mondeot hozott 650-ert.Egy evig koltes semmi,kovetkezo evben 400-atadtak erte es jott emgint 650ert egy Volvo v40.Evvel emgint jol jart,megnyomtak az ajtojat,600 eurot fizetett a biztosito.Nem lett kijavitatva,egy ev utan 220 Euroert vittek el.Aztan jott egy Ford focus 1.6-os benzines,semmi baja nem volt de az olajat vedelte szo szerint es csak nem is fustolt.Ez lapatra kerult fel ev utan,es mivel mar komolyabb kocsi kellett jott egy 2007 -es full extras Opel Vectra C.alkalmi aron 2500 Euro.3000-es motorral.Egy honapig maga volt a tokely,szep ,eros ,gyors,aztan elkezdodott a Horror.Ugyanis ami lehett az elromlott rajta masfel ev alatt.Kezdodott a turboval,aztan kuplung,aztan reszecskeszuro,aztan vezermuszij komplett csere gorgok Etc,etc,.Masfel ev alatt ra lett koltve cirka 6000 ezer Euro.Egy honapja kerult lapatra,egy 2011'es 3as Bmw jott helyette,12 ezer Euroert-3000 Euroert szamitotta be a C Vectrat a kereskedo.Szoval csak azt akartam kihozni belole hogy sokat futott hasznalt autot nagyon is erdemes megvenni de belefuthatsz a pofonba is vele,lasd Vectra.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.08.27. 20:25:02

@UdjanMineck: ez lenne az opeles olajfogyasztás? Nekem nincs is g astrám, mégis opeljeim vannak.
Egyik sem eszi az olajat.
Bizonyos motorok, amik opelben is vannak, és még ezernyi gm kocsiban, párszázezer km után ehetik az olajat. Így korrektebb.
Mint pl a vw is. Meg egy rakat más is.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.08.27. 20:28:07

@Arcade Macho: pontosan. Amúgy nekem 24 és 8 szelepes opeljeim vannak, lenézzem a kis 16 szelepes toyotákat? :) nem teszem, nem nézek le senkit a kocsija miatt.
A carina e meg tetszik amúgy.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.08.27. 20:29:15

@martineden: nincs is olyan hogy vectra c 3000-es motorral, turbóval. Összevissza írsz nagyn

martineden 2016.08.27. 21:00:36

@enpera: N e viccelj baratom
3000-es Isuzu motor van benne
2007es C Vectra

szoval ne beszelj hulyesegeket.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.08.27. 21:35:21

@martineden: jah, akkor hajómotor. Hagyjuk, az autó benzinnel megy.

Faby 2016.08.27. 21:40:03

Nem olvastam végig a kommenteket, szal ha valaki már írta, akkor elnézést.
Két dolog az új vs használttal kapcsolatban:
Ha mindenki csak és kizárólag használtat akar venni és senki nem vesz újat, akkor hogyan lesznek a használt autók? Pl ugye 2007-2008 környékén az újautó eladások beleálltak a földbe, válság,stb, 2012-ben akartunk venni egy 4-5 éves használt vasat, és nem volt. Eleve nagyon keveset vettek újonnan, és akinek volt is, az se akarta eladni. Mostanra azért alakult a helyzet, de a kérdés adott: ha senki nem vesz új autót, honnan lesznek a használtak? Céges flottás vasakat meg senki nem akar venni, ugye? Mert azokat széthajtoták,stb. Pedig lehet, hogy azok jobban voltak szervizelve, mint egynémely magán autó, de ez megint egy jó kis előítélet.

Másik dolog, ez az értékvesztés, írta már valaki, hogy hosszabb időre kell megtartani, és akkor jobban eloszlik. Ez is igaz, mint ahogy az is, hogy az értékvesztés, főleg, amikor valaki azt emlegeti érvként az új ellen, hogy "dehát amikor kihozod a szalonból, máris 20%-kal kevesebbet ér" kicsit olyan virtuális. Mert böngészve a hírdetéseket nem találsz olyat, hogy hello, itt ez az autó, mentem vele 500 métert, eladnám 20%-kal olcsóbban. Tehát az értékvesztést csak akkor realizálod, mikor eladod, és ha azt megfelelően hosszú idő után teszed, akkor nem olyan vészes.

+1, saját példa. Amivel most járok, 2002-es Seat Toledo, 1.9 PDTDI, újonnan került a családba, én három éve hajtom, mostani munkám miatt évi 60 ezret megyek, van benne 350.000 valós km. Költeni kellett rá, persze, kettőstömegű lenkerék kuplunggal együtt, hátsó lengéscsillapítók, valami a változó geometriájú turbo állító mechanikája körül is cserés volt, vezérlés szett asszem 3x, klímacső (nagynyomású alu), fékek (tárcsák, betétek), stb,.nem számoltam. Most 14 évesen kezd egy kicsit elfáradni, beltéri elemek, vezetőülés, stb, de pl a motor maga bontatlan, pd elemek még gyáriak, kasztnin rozsdának nyoma sincs, törve nem volt, igaz, ráférne egy polírozás. Ha vennék helyette valamit, az nagy valószínűséggel új lenne, ilyen futásteljesítmény mellett egyszerűen nem engedhetem meg, hogy sokszor kiessen a használatból. (Esetleg az előbb említet, kihoztam a kapun és eladom -20%-on :-) )

martineden 2016.08.27. 23:18:47

@enpera: Hat a hajomotor az jo ,de az opel egy kalap szar

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.08.28. 11:46:23

@martineden: persze, szar. Gondolom te valami motortervező vagy :)
Amúgy az autó benzinnel megy, szólok.

martineden 2016.08.30. 13:46:17

@enpera: Nekem ne bizonygasd ,hogy az autó benzinnel megy.Én magam benzinessel jártam már akkor mikor te még pisis gyerek voltál.Másrészről jelenleg Európában több a gázolajos autó mint a benzines.Nem vagyok motortervező,tapasztalat alapján kimerem jelenteni , hogy az Opel egy kalap szar egy Ford egy Volvo egy WW es valamennyi japán mellett.Persze attól te még szeretheted az Opelt.Ez csak az én tapasztalaton alapuló véleményem, a tiéd viszont nem meggyőző, mert aki neki áll bizonygatni h 3000- es Opel nincs,nem lehet valami tájékozott versenyző.Sok ember kedveli a spenótot de még több utálja,tudod?

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.08.30. 20:39:12

@martineden: mert nincs olyan motor, a dízel nem személyautóba való :)

2017.05.11. 14:34:11

Neked azért éri meg, mert magad szerelsz és jó eséllyel jó helyen veszed az alkatrészt. Nekem már egy 7 éves autó jó pesti utakon szétbaszódott lengéscsillapítóira is durva árakat mondtak. Egy vezérműszíj és kapcsolódó biszbaszok cseréjére átlagos szerelő ritkán mond száznál kevesebbet.

bmwfan2017 2017.08.03. 13:01:33

Mindenki bizonygatja a kommentelők között milyen jó az autója. Nem évjáratot veszünk, hanem állapotot. Nekem egy 24 éves Bmw is megmentette az életem a szarból ráköltöttem 5 év alatt 2,4 millát patent állapotúra, majd belementek, tot car. És? Nem egy összegben költöttem rá, és addig nyújtózkodtam amíg a takaróm ért, utálom a sárga papiros veszedelmet. Szerencsém volt. A fizikai határokat nem tudja felülírni egyetlen új autó sem. Nem kell hinni a szemfényvesztésnek.Az kellett volna lejönnie mindenki fejében, hogy bizony öreg autóval csak kurva jó állapotú, vállalható és fenntartható állapotúval lehet autózni. A legfőképpen a Biztonság a jelszó. És bele kell nyúlni. És ahhoz, hogy biztonságosan utazzunk nem kell sajnálni rá a pénzt. Az autó mindig is pénznyelő volt és lesz. Soha sem olcsó. Újonnan buksz rajta, használtan apránként beletolod a pénzt, de tudsz autózni. Vállalható jól karbantantartott, jó nemzetközi kommentekkel rendelkező típusok sokáig örömöket okozhatnak, tehát azok amelyek a rostán fennmaradtak. Ha nem rohad és van fantázia benne akkor meg lehet venni egy jó szaki véleménye alapján. Teljesen felesleges azzal kérkedni, hogy az új autó az mennyire kevésbé zabálja le a hajunkat. Egyrészt mert idő pénz és energia a garancia érvényesítése, másrészt ha ki toltad a szalon kapun a kocsit minden extra csak hibaforrás lehet. Ésszerűen kell választani jól átgondoltan lényeg legyen a kocsid után koszt pénz maradjon a zsebben. Ha nem marad a kocsid után el lehet gondolkodni kell -e az a típusú kocsi az embernek. Ha nem foglalkozol a kocsiddal lerohad, lehet félteni, a lényeg használni kell, aminek mindig van költségvonzata. A cikkbeli példa kocsi, a német sajtó szerint a legkevésbé lerohadós fajta, emellett sikerült jól karbantartott példányt kifognia, kevés hibaforrással a szerzőnek, így azért könnyebb az élet. A kocsi veszte a rozsda lesz, de ha fun akkor úgy is életbe fogja tartani. Szerintem a bontóig fogják használni. Nem a szomszédnak veszünk autót, hanem magunknak. Aki kételkedik vegyen kettő használt nem rozsdás öreg kocsit, mint én valamelyik igavonó lovacska csak ellátja a feladatát a háznál. Akinek meg telik rá, vegyen újat főleg ha állambácsi pénzt dob utána. Egy a lényeg jó karbantartás, biztonság, és szerelés, valamint ami a cikkből hiányzik gyári minőségű alkatrészekkel szakszerű szervízelés.
süti beállítások módosítása