Luxusautóhoz luxusszívások - Egy vagyont költöttem rá, de még mindig nem teljesen jó

2020. augusztus 16. 18:04 - Matenak

img_2814.JPG

Nem sok dolog kell az ilyen régi vackok fenntartásához. Fontossági sorrendben a következők: Szerencse, pénz, idő.  Az első faktorra nincs ráhatásunk, ezért annak a jelenlétét kell megbecsülni a legjobban. És el kell fogadni, hogy nem mindig van ideje ránk, akkor helyettesíti a balszerencse. Szép kis páros, de ahogy az éjszaka után a nappal következik, úgy biztosak lehetünk benne, hogy ha elkezdett taposni az élet, utána fel is fog segíteni. Lehet, hogy még a ruhánkat is leporolja, mielőtt újra elgáncsol. Egy idő után az ember már élvezi is ezt a hullámvasutat, mert az ember bolond. Szerencsére!

Ott hagytuk abba, hogy ez a tehén elvesztette az első kerekeit és bakokra került. Azért volt erre szükség, mert a kormány rongálta az adózó polgár lelkét. Amikor elfordítottam a kormány kerekét, pulzált a kezemben nagyon enyhén jobbra-balra, mintha nem tudná, hogy mit is akarok, ezért azt csinálja, amit szerinte akarok. Nem jó ez így, a kormánynak az a dolga, hogy elősegítse a polgár boldogulását, ne pedig visszaéljen a jóindulatával. Így hát a kormány szerkezetét alapjaiban kellett felfrissítenem, mert szerencsére megtehettem. De egy kormányváltás sosem könnyű, még úgy sem, ha szerencse kíséri. Mert bizony megesik, hogy szorosan követi a balszerencse.

Amikor megvettem az autót, az előző tulaj a gépparkjának egyik példánya, egy viszonylag új hetes BMW mellett állt és panaszkodott, hogy majdnem egymillióért kellett benne kormányművet cserélni 90E kilométer után, bezzeg az LS400-ban soha nem kellett hozzányúlni! De, kellett volna.
Rettenetesen lógott már a fogasléc, ha az egyik axiálcsuklót megrángatta az ember, a másik oldalon lévő is mozgott. Ehhez járult hozzá az olaj szivárgása, plusz az említett pulzálás, ami a kormány kismértékű eltekerésekor is érződött. Muszáj volt felújítani, így hát lekaptam a helyéről.

107012901_2008184072645713_2291382904788397635_o.jpgItt még nagy volt az öröm, hogy gyorsan sikerült leszedni

A kormánymű nagyon fontos alkatrész. Megfigyeléseim szerint a kritikus fontosságú elemek mindig egyszerűek is, gondoljunk csak a fékre. Alapvetően azt sem bonyolítják túl, mert így lesz megbízható. A kormánymű is olyan, mint gyerekkoromban a legóautókban. Épp az egyszerűsége miatt tud olyan lenni, hogy még holtában is működik, mint esetünkben. De míg a fékhez hozzá merek nyúlni, úgy a kormányműhöz soha nem tenném. Elküldtem hát felújításra.

Mikor levettem a szerkezetet, rögtön kiderülhetett, hogy mi okozta a pulzáló érzést. Van a kormányművön egy lengéscsillapítóra emlékeztető alkatrész, ami a bölcső és a fogasléc vége között van rögzítve. Nem minden autóban van ez jelen, de jellemzően a komoly terepjárókban és a prémium szegmensben igen. Az offroad gépeknél kötelezőnek is tűnik, ott rögtön kettő is szokott lenni azt hiszem, mert ezek akadályozzák meg valamennyire, hogy a kormányt a terepviszonyok rángassák jobbra-balra. Az LS-ben is ezért van, csak dedósabb mértékű szolgálatban, az épített út hibái is hajlamosak kivenni a kormányt a kezünkből, nyilván nem úgy, mint komoly terepen, de ez még ezt a pici mértéket is tompítja. Ahogy levettem a helyéről a gyárit és széthúztam kézzel, rögtön érezni lehetett, hogy akadozva mozog. Ezt lehetett a kormányon is érezni. Kellett helyette egy másik. De aki azt gondolja, hogy ilyet lehet kapni, az vagy sokat ivott, vagy keveset. Én keveset, úgyhogy töltöttem egy sört és meg is lett a megoldás.

20200718_135414.jpgHelyén a kormánymű lökésgátló, vagy mifene a neve

Azért jó, ha legendás autónk van, mert körülveszi a gondoskodás. Ugyanígy van ez az AE86-nál, ahogy az LS400-nál is. A legtöbb út már ki van taposva előttünk, csak meg kell keresni őket az interneten. Itt meglepő helyre vezetett az út, azóta is vigyorgok ezen egy kicsit mindig. Gyárit lehetett volna még venni az araboktól, de hetvenezer forint egy kicsit sok. Fel is lehetett volna újíttatni, de milyen erősségre állítsák be? Jobb lett volna egy új utángyártott, de LS-hez nincs. Viszont valaki Amerikában vette a fáradtságot a múltban és méregetett, számolgatott, majd rájött, hogy a W140-es Mercié tökéletes az LS-be. Igen, a Bálnamercié. És ahhoz lehet kapni számos fajta utángyártottat.
Ugyanolyan átmérőjű csavarok rögzítik, ugyanolyan a hossza, egyedül az egyik oldalon kell kicsit megfaragni a rögzítést, de az 5 perc egy vasfűrésszel. Az autó mérete, súlya nagyjából azonos, úgyhogy simán megvettem az elméletet. Meg egy új Bilstein példányt 10E forintért, úgysem rendeltem még soha Mercialkatrészt. Keblemre, szerencse!

20200712_170424.jpgCsak a jobbos felfogatásról kellett levágni a kilógó fémperselyt és tökéletes lett

Még épp csak leporolt az élet, mikor két kézzel a földre vetett, hívtak a felújító műhelyből, hogy ez a kormánymű annyira szar már, hogy nem tudnak mit kezdeni vele. Ha akarom, utánanéznek, hogy mennyiért tudnak szerezni másikat. Itt felkacagtam, majd később ők is beszálltak a térdcsapkodásba, amikor rájöttek, hogy nem tudnak ilyet szerezni. Nekem kell.

Nagy szerencse, hogy tudok egy donorautóról, ami ráadásul nincs is tőlem messze. Mindez lehetne balszerencse is, ha a tulajdonosa nem adna nekem el belőle alkatrészt, de szerencsére nagyon rendes csávóról van szó. Így másnap már a tetem alatt fetrengtem, és a szememre rakódott centi vastag rozsdaporon át szemléltem a kormányművet. Nem nézett ki túl jól, és leszedni sem volt különösebben könnyű, mivel minden össze volt már rohadva mindennel, a balos kormányösszekötőt el is kellett fűrészelnem. Ezekben a gyári elemekben még vót anyag, úgyhogy két fűrészlapot is megevett, de még akkor sem tudtam teljesen átvágni. De nem adhattam fel, úgyhogy csak azért is kivágtam az erdő legvastagabb fáját heringgel.

20200707_190456.jpgKibontott mű

Elküldtem ezt a másikat. Ha ez sem lesz jó, akkor tettek helyett egy ideig csak a nézés marad, mert nincs C-terv. Amíg ment a dobpergés, nekiestem a futóműnek. Mert ott is volt mit tenni,  úgy kopogott, mint a lelkiismeretem, csak itt hiába fogom be a fülem, mert a kasztnin át is érzem. Elővettem a kotyogó jobb felső lengőkar helyett az újat, meg az új kutyacsontokat. Mókás, hogy bal felső lengőkart lehet itthon kapni olcsón, de jobbost muszáj Amerikából szerezni. Talpasokból is szereztem ugyaninnen újakat, úgyhogy csapkodhattam a kiszedővillát.

img_2809.JPGLengőkarok, stabilizátor összekötők

20200701_185057.jpgTalpas gömbfej kicsapva a helyéről

Viszont amikor megpörgettem a kerékagyakat, rettenetes fémes hangon szóltak. Isteni, akkor kerékcsapágyakat is lehet cserélni... Nem teljesen ingyen adják a készletet, 53E forint volt a kettő Koyo. Én nem tudom kicserélni, el kell vinnem Jóskához a tengelycsonkokat. Úgyhogy kivettem őket, és ehhez az ABS jeladót is ki kellett kapni. Az egyik oldalnál a szerencse segített, a msáiknál meg a balszerencse. Egy héten belül másodszorra is a donorautó mellett találtam magam.
Igen, egy rutinosabb emberpéldány neki sem állt volna a jeladó kiszedésének, hanem egyből lehúzta volna a jeladó csatlakozóját a dobbetét mögött, ahogy én is tettem már eztán. De nemcsak emiatt kellett a másik tengelycsonk, hanem azért is, mert egy másnapos reggelen szedtem ki az enyémet. Ekkor törtem el a jeladót, és ekkor jöttem rá arra is az egyik csavarnál (ami a talpashoz rögzíti a tengelycsonkot), hogy a menetirány nem fakultatív. Reccs!

20200718_151457.jpgEgy ABS jeladó kivégezve, élt 29 évet

20200708_092830.jpgNem gyerekjáték méretű csapágy, az autót már kiszolgálja egy életre

Így hát két különböző futásteljesítményű tengelycsonkkal állítottam be Jóskához a csapágycserére. Ha már itt voltam, rendeltem egy bal felső lengőkart is Amerikából, hisz akkor már legyen az is új. Közben hívtak a kormányműfelújító brigádtól, hogy ez a kormánymű fasza, felújítják és küldik. 65E forint lesz. Na végre, megy rendesen a hullámvasút, ezt már szeretem!

Ha már ott jártam a kerékdoboknál, akkor megnéztem, mitől folyt ki alul az összes ablakmosó, amit betöltöttem. Féltem, hogy elrepedt a tartály, de mint kiderült, csak egy összekötő cső volt szanaszét repedve, azt pótoltam egy másikkal és azóta tökéletes. Az első kutyacsontok négy csavarjából csak egy engedett, hármat úgy kellett lehegedülnöm a helyükről. A végén már egy kicsit fájt a művelet testnek és léleknek egyaránt.

img_2810.JPGEnnyit összesen nem fűrészeltem életemben, mint ezen az autón

Bár az egy kicsit jobban megérintett, amikor megérkezett a bal felső lengőkar. Pedig említettem már, hogy azt feleennyiért megvehettem volna itthon, miért nem mondtad? Ejnye. De megjött a felújított kormánymű! Beszereltem. Aztán kiszereltem.

Eddigre már összeraktam az új cuccokkal a futóművet, új féktárcsákkal, új betétekkel, úgyhogy mikor beépítettem a kormányművet, már láttam a lelki szemeimmel, amint kisvártatva megyek egy lájtos próbakörre. Végre zajtalan lesz az első futómű, minden olyan feszes benne, mint zuhanó repülő utasában a hit. De sajnos nem a lelki szemeim által látottak váltak valóra, hanem a fejemen lévőké. Azokkal ugyanis azt láttam, hogy amikor feltöltöttem a rendszert olajjal, dőlt a kormányműből. A frissen felújítottból. Bús lettem. Írtam egy paprikaízű levelet, majd másnap telefonáltam is, hogy ilyenkor mi a terv. Hásemmi, dobáltassam még egy kört a futárral, ők pedig visszadobáltatják. Azaz újabb egy hét kuka. És mi garantálja, hogy utána jó lesz? Az élet. Inkább én magam vittem el hozzájuk a kormányművet, ne csak halljanak, lássanak is egy szomorú embert.

20200720_093926.jpgÖmlött belőle az olaj

Állítólag másnap elkészülnek vele és postára adják. Nem adták postára. Elhagyott a hit, személyesen mentem el inkább a cuccért, ekkor már abban sem hittem, hogy egyáltalán ott van még náluk és nem hagyták el, esetleg már megette a kutya, mint a leckét. Abban meg pláne nem tudtam hinni, hogy jó is lesz, úgyhogy megpróbáltam volna még a beépítés előtt lenyomáspróbázni valahol máshol, mert egyértelmű, hogy itt ez nem történt meg az első alkalommal. Sajnos ez nem jött össze, csak abban reménykedhettem, hogy szerencsém lesz és másodszorra már nem fog belőle ömleni a nedű.
Ha már ott jártam, kitértem arra, hogy mivel garanciális javítás, ezért gondolom jár a 20E forint bánatpénz, amivel reklámozzák magukat. Nos, sajnos azt elfelejtik említeni a honlapon, hogy az csak számlaképes embereknek jár vissza, tehát ha te olyan hülye vagy, hogy magadnak meg tudod oldani a szerelést, akkor megszívtad. Sunyin meg nem akartam számlákkal szarakodni. Az élet mindenesetre nagy mókamester. Mondjuk középre legalább beállíthanák a kormányművet, amikor végeznek, máshol ez alap.

Izgatottan estem neki az újbóli beszerelésnek, ha most is ereszteni fog, akkor már nemcsak füst fog feltörni a fejem búbjából, hanem az egész agyam robban egy bejrútit. Feltöltöttem olajjal, vártam, alámásztam. Majd kisvártatva megint. Beindítottam a motort, tekergettem a kormányt a végpontok közt, hogy lelégtelenítsem. Fent hagytam a bakokon az autót és másnap megint alámásztam. Nem ereszt! Azóta sem merem elhinni. Rámfért már a szerencse.

Azt nem mondtam, de ha már lent volt a kormánymű, akkor ez a legjobb alkalom az első lambda-szondákat is kicserélni. Rendeltem amerikából cikkszám alapján új Denso példányokat. Mikor megjöttek, akkor derült ki, hogy azok persze nem olyan talpas verziók, mint a gyári Denso-k. Olyanokat nem találtam sehol sem, így rögtönözni kellett. Elvittem hát kedvenc esztergályosomhoz, hogy a talpasokból meg a nem talpasokból legyen szíves csinálni két új talpast. Esztergályos Miklós semmitől sem ijedt még meg, miért tette volna most? Másnapra kész is volt, kétezer forintot sosem költöttem még el szívesebben.
A két hátsó szonda hibakódot sem ad, meg azokhoz könnyű hozzáférni, így azok ráérnek.

20200716_105022.jpgA felsők voltak a gyáriak, azoknak a talpai lettek levágva és megcsinálva menetesre, így tökéletesek lettek az alsó új Denso-k

Leengedtem az autót és mielőtt visszaálltam volna a garázsba, hogy nekiálljak a hátsó futóműnek is, mentem egy rövid próbakört, hogy élvezhessem a kopogásmentes első futóműv... Mi ez a kopogás elölről??? A stabilizátor szilentjeit nem cseréltem csak ki, jelezték is ezt a körülményt. Mentségemre legyen mondva, hogy én meg akartam ejteni a cserét, de cikkszám alapján is rossz méretű a Febest példánya. Egyértelműen azok a szilentek kopognak, mert ha oldalról billegtetem az autót, hallani lehet őket elölről. Gyárit lehet kapni 16E forintért két darabot, úgyhogy rendeltem inkább Febi-t. Azok olcsók, mondjuk ha nem méretpontosak, akkor drágák. Olcsóknak bizonyultak.

20200813_102948.jpgSzinte minden új, a féknyergekhez olcsón kaptam új csúszkákat és porvédőket, úgyhogy azokat is kicseréltem

Megemeltem a hátulját, és lementem az aknába, hogy kicseréljem a benzinszűrőt. A gyári benzinszűrőt. Nem értem az ilyen embereket, ez a fogyasztásban is sokat számít, meg egyáltalán, ezt egyszerűen cserélni kell bizonyos időközönként. Most meg 30 év elteltével összegyógyult minden mindennel, szívhatok vele. Végül hosszas csiszatolás, WD40 kúra után sikerült a jobbos csavart meglazítanom, amin érződött, hogy le is tudom tekerni. A bal csavart csak meglazítani tudtam, de látszott, hogy össze van gyógyulva a csővel, ezért az nem tekerhető. A szűrőt kell letekernem a csavarról. De hát ez már semmiség! Tíz perc múlva, benzingőztől szédelegve, benzinben zuhanyozva már másképp láttam mindezt.

20200519_152351.jpgA gyári szűrő még a helyén, látszott, hogy kihívás lesz

20200724_113632.jpgÚj szűrő a helyén, engem már a képtől megtámad a benzinszag

A gond az, hogy a szűrőt jóval lejjebb tették, mint a tankot, vagyis a benzin folyamatosan ömlik a csere közben. Egy litert fel tudtam fogni edényben, egy litert felitattam bőrrel, a harmadik litert meg talán lenyeltem. Később utánanéztem, nemcsak én jártam így a világon, sokakat oldalba hugyozott az LS400-uk. Cseréltem én már néhány benzinszűrőt életemben, de ilyet még nem tapasztaltam. Minden eleme nagyon átgondolt ennek az autónak, de itt valamiért elfogyott a lendület. Azt meg nem is említettem a múltkor, hogy a diffiből a T1000-est engedtem le, mielőtt feltöltöttem olajjal. Nem ártott volna azt is időnként cserélni az évtizedek során, ehh.

Közben elkészült a lökhárító és a bontott bal első kilincs fényezése. Elhozni ezeket a fényezőtől már kevésbé kalandos módon sikerült, mint odavinni, ugyanis a Karina pontosan akkora belül lehajtott ülésekkel, mint egy LS lökhárító. Fel is raktam hát, meg új díszcsíkot is raktam rá, ahogyan egyébként az elsőre is. A kilincsnél meg kíváncsian vártam, hogy kiderüljön, mitől olyan szar érzés nyitni. A bontott pont olyan feszes, mint amilyennek lennie kell, de az autó sajátja nagyon kelletlenül mozgott. Mikor kivettem, láthatóvá is vált az ok, meg volt repedve több helyen, mintha mindig csak elengedték volna a kilincset, az pedig a sok visszacsapódástól eltörte saját magát. Nem láttam még ilyet, mindenesetre a másik kilinccsel végre olyan érzés nyitni az ajtót, mintha egy páncélszekrényt nyitnék. Ilyennek kell lennie, imádom a tömbszerű érzést, ami körüllengi az egész autót.

img_2822.JPG

20200724_103701.jpgPont befért

20200726_075103.jpg

20200726_075111.jpgTöbb helyen el volt törve az autó sajátja, ezért volt gagyi a nyitás érzete

Kicseréltem még hátul a kutyacsontokat, itt szerencsére seperc alatt megoldható volt. Vannak új szilentjeim a lengőkarokhoz, kicsit lóg már mindkét hátsó kerék, jó lenne ezeket is cserélni, bár a futóműves a múltkor azt mondta, hogy ő nem szarakodna vele még egy jó ideig. De hát az már semmiség, és akkor végre van egy szinte tökéletes autóm! Nekiestem a csavaroknak, de végül azok győztek. Valószínűleg mindenhova újakat kell vennem, de még szerencsére az excenteres példányokat is meg lehet venni. Már készültem megrendelni őket, hogy...

ELÉG!

Hirtelen megálljt parancsolt az agyam, miközben az aknában álltam. Két hónapja volt meg az autó ekkor és a belterében még szinte semmi időt nem töltöttem, de ráköltöttem 800E forintot. Ebből elég, nem kell tökéletes autó, hogy használhassam végre. Úgyhogy visszaraktam a szilenteket a polcra, felraktam hátra a kerekeket és elmentem beállíttatni a futóművet. Azóta pedig mindenhova ezzel megyek. És már végre neve is van: Tank Aranka, de én csak Tanknak szólítom.

20200729_173847.jpgRögtönzött találkozó

Tankozni nagyon jó. Nem tökéletes, mert két hibakód még van: A TPS szenzorokat be kell állítani (ehhez úton van egy csatlakozó), és a bal kopogásszenzor jelez hibát. A kopogásszenzorok már várják a beépítést, csak ahhoz le kell bontani a fél motort. Minden tömítés megvan hozzá, de ha az ember belevág egy ilyenbe, akkor már a szelepfedelek tömítéseit is kicseréli, azok is ott vannak a polcon. És ha már odáig leások egyszer, akkor az önindítót is érdemes leszedni, mert idióta helyen, a V közepén van, ilyenkor pont ott lesz előttem. Úgyhogy ez egy külön prodzsekt. Eddig szigetelőszalag tartotta távol ezeket a problémákat az előző tulajnál a műszerfalon, nálam nem fog ez így maradni sokáig. De most egyelőre élvezni szeretném az autó társaságát, eddig csak ő élvezhette az enyémet.

20200729_174532.jpgKopogásszenzorokat csakis fészek alól!

Mivel ez a világ egyik legjobb autója és 1991-ben készült, megvettem hozzá vadi új, bontatlan példányban a világ egyik legjobb albumát 1991-ből. Behajítom a hatlemezes CD-váltóba a csomagtartóban, úgysem tettem még ilyet! Élvezem a csendes suhanást az országúton, vagy ha olyan kedvem van, akkor vagy V8-at, vagy zenét hallgatok. Ezt csinálom már hetek óta, és nincs okom panaszra.

20200816_171717.jpg

Bakker, nem szól a bal hátsó hangszóró.

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csipszer.blog.hu/api/trackback/id/tr9716165680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AlexAston 2020.08.17. 09:43:48

Ilyen ez a felső prémium kategória. Megvenni olcsó, fenntartani drága.
Hátsó hangszóró meg úgy sem kell a zene hallgatás hoz, csak elrontja a színpadképet :)

Mooc 2020.08.17. 14:26:44

A Csikos irasait is szeretem, de ez. Tudom nem szep dolog mas karan nevetni, de ha igy adjak elo akkor mast nemigen lehet :DD

Hajra es kitartas!

a távoli rokon 2020.08.17. 16:47:36

Jólvan, akkor nem vagyok egyedül;) Szuper írás, bajtársi üdvözlettel: Ödön

Seca81 2020.08.17. 17:29:55

Minden elismeresem! Ezzel a projekttel semmi gond nincs.
Barmilyen regebbi autora -foleg a premiumkategoriaban- ra lehet kolteni a vilag osszes penzet, foleg, ha az adott autohoz egyre nehezkesebb az alkatresz hozzaferes.
Apam ezer eves kocka Micrajahoz sem talalunk mar karbi alkatreszeket, annyit pedig nem er a kocsi, hogy vegyunk egy donort, sajnos nincs OT allapotban.
Szoval, ilyen ez...
Kitartas!

gondrom 2020.08.17. 20:56:47

LS400 forever, de komolyan...egy W140-re költöttem hasonló összegeket.
Soha nem bántam meg.

has 2020.08.17. 21:11:34

Ez a hosszú boldog házasság titka.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.08.19. 00:27:10

Bróhaha, a madárfészek kegyetlen.A Nevermind pedig zenetörténeti darab!

\m/ :D
süti beállítások módosítása