Össznépi AE86 mérésláz - Hány lovat sikerült visszaterelni a motorba?

2018. február 04. 18:07 - Matenak

dscn8541.JPG

Végre eljött a visszavágó ideje. A múltkori mérés némileg csalódást okozott, hisz kiderült az igazság, miszerint 108 ló maradt meg a 124-ből. Objektíven nézve persze ez egy nagyon jó eredmény, hiszen egy ki tudja hány tulajt megjárt, ki tudja hány kilométert megtett, harmincnégy éves autó teljesítményéről van szó. De ez szerelem, itt elvérzik az objektivitás, csakis szélsőséges érzelmek jöhetnek szóba. Nem mérés, hanem próbatétel ez, kiderül, hogy meghálálja –e az autó a törődést. Megéri –e vajon kajtatni a lovakat? Vagy hiába költöttem el a lét, szinte semmit nem értem el vele? Nyilvánosan égek szénné, ha csak pár girhes gebét sikerül összeharácsolni a legutóbbi mérés óta. De nincs menekvés, ki kell derülnie mindennek, ráadásul nem egyedül ugrottam neki az igazságnak, hanem sorstársakra is leltem. Bizony, a hazai hacsis társadalom is not dead!

A múltkori mérésemtől fellelkesültek páran, így csakhamar elkezdtem szervezni egy 4A-GE dyno day-t. Nem voltunk sokan, a végére négyen maradtunk, egy kakukkfiókával, de meglepő módon az Autokorbelnél már ez a mennyiség is megnyomta a pánikgombot, mindenképp el akarták oszlatni két napra, merthogy más dolguk is van. Kifejezésre juttattam, hogy de ittennék most esemény vón, bandázás, jókedv, móka, kacagás. Kocsmába sem úgy megy az ember, hogy az egyik nap az egyik cimborájával nézi meg a sárga földet, másnap meg a másikkal, hisz minél többen vagyunk, annál nagyobb a móka. Sikerült átadni az üzenetet, megegyeztünk, hogy már nyitásra, 9:00-re odamegyünk mind, aztán gyorsan mindenki le lesz mérve. Grandmasta Pete beájulna.

Én már 4:30-kor talpon voltam aznap. Nem, ennyire azért nem izgultam, viszont ha már arrafelé jártam, beszerveztem egy futómű állítást Gödöllőre, reggel 7-re oda kellett érnem. Ami tőlem röpke 120 kilométer. Nem feltétlenül kéne persze egy ilyen műveletért elmenni ilyen messzire, de mivel már kétszer sikerült Fehérváron elkefélni a beállítást, biztosra mentem. AE86 Zoli és MárnemAE86 Dani fél éve sulykolja belém, hogy ide hozzam el az autót, mert itt van egy szent őrült, aki odavan a Hacsikért és valószínűleg még az asszonya fülébe is a gyári összetartásról búg szerelmesen. Állítólag az oviban is kormányösszekötő volt a jele, úgyhogy felhívtam. Mikor kimondtam, hogy milyen autóról volna szó, hallottam, amint a könnycseppjei sercegve folynak végig a tűzre lobbant orcáján. Közölte, hogy ő aznap elvileg nyolcra jönne dolgozni, de beszél az egyik kollégájával, hogy cseréljenek, és ő jön be helyette 7:00-re. Mert, idézem: „Egy AE86-ért megéri!” Egyszer majd lefényképezem az asszony tekintetét, amikor az ilyen történeteket elmesélem neki.

20180202_071555_1.jpgMég meg kell szoknom, hogy végre nem húz semerre a jármű. Nem lesz nehéz

5:30-kor már úton voltam, 7:07-re odaértem. Nos, bárkinek futómű állításra van szüksége, és van lehetősége eljutni ide, tegye meg. Élmény volt kívülállóként nézni és hallgatni a melót, bármelyik csapatépítő tréner nézzen el ide öt percre, ennyi megfigyelésből utána évekig tarthat szeánszokat. Nagyjából húsz év volt a Szent Őrült és a kollégája közt, de úgy kommunikáltak és dolgoztak össze, mintha egy ember volna a kettő. Mindenkinek volt ötlete, hogy mit és hogyan kéne, mindenki meghallgatta a másikat, mindenki hallgatott a másikra, a végén pedig biztosították egymást arról, hogy „Ez szép munka volt!”. Most azt talán hagyjuk is, hogy hányszor hallatszott el, hogy mennyire jó kocsi ez, és mennyire kéne mindegyiküknek, a végére a májam már nehezen fért el a testemben. A fehérvári árakhoz képest sokba került a beállítás, de ha úgy nézzük, hogy ott kétszer fizettem a semmiért, míg itt egyszer a valamiért, akkor nem vészes. Az autó azóta csodásan fut, menjünk mérni.

gopr0260.JPGBandázás, mókázás

Én értem a helyszínre elsőként, és én is kerültem sorra elsőként, de a dramaturgia azt kívánja, hogy most utolsó legyek. Mókából odajött a helyszínre Göbölyös Doktor is, mint megfigyelő, hogy megnézze a sánták futóversenyét (idézet), és jelen volt a Becsületesnepper is, mint tulajdonos. A mérések előtt Teljesítménymérő Péter mindenkinek elmondta, hogy vegyük fel a fülvédőt, amit mindenki elutasított, eleinte én is így tettem. Elvégre 4A-GE motorról van szó, ami ha indult volna a Got Talent-en, Susan Boyle-nak be kellett volna érnie a második hellyel. Udvariasságból a szépségversenybe most ne is menjünk bele. Ám amikor az első méréskor a kalibrálás során felment a fordulatszám négyezerig, pengeként hasítottak a hanghullámok az agyamba. Rögvest beugrott, hogy a gégész a múlt héten már eleve fülkürttornát írt elő nekem, mert kezdek nem hallani a jobb fülemre. És ha már a négyezer fáj, akkor a nyolcezer ölni fog, még a végén igaza lesz az asszonynak, aki szerint már most sem hallok meg semmit abból, amit mond. Innentől végig rajtam volt a fülvédő, mert ilyen kis helyen tényleg brutál a hangerő, szólnak a menetszelet imitáló ventilátorok, a pad is őrületesen surrog, egy kanosabb kipufogóról már nem is beszélve, amin keresztül a motor üvölt teli portokból. De kezdjük a méréssorozatot AE86 Zoli Hacsijával.

dscn8535.JPGManapság már ritkán látni az utakon, nagyjából soha

Ezt az autót ő is, és mindenki más is úgy hívja, hogy Az Arany. Leginkább a színe miatt, de nekem ilyenkor beugrik, hogy azért is kincs, mert talán nincs másik olyan AE86 a környéken, amiben volna minden földi jó, klíma és szervokormány is. Mármint ezek nem kendácsolt, hanem gyári alkatrészek. Esküvői autó szerepét is betöltötte már, és bár régebben sok versenypályát látott, mára nyugdíjas éveit éli, többnyire karosszékben pipázgatva, szunyókálva. Van, hogy fél évig egyhuzamban. Átérezhető tehát, mennyire nagy esemény, hogy most eljött egy teljesítménymérésre, ráadásul úgy, hogy még az ablaktörlő sem pihenhetett. Hogy a Blikk és a Fókusz miért nem jött ki a helyszínre, azóta sem értem.

A motorja egy elsőkerekes Corollából származik, elvileg 125 lóerő, de persze ha AE86 Zoli 4A-GE-t lát, azt rögtön szét kell szednie, hogy takarosan összerakhassa, így ez is kapott némi törődést. Átesett némi portoláson, a kompresszió kicsit meg lett emelve, és került rá 4-1 leömlő. Majd miután így erősebb lett a motor, le lett fojtva a kipufogó további részével. Így halk az autó, cserébe Zoli szerint gyengébb is lett. Kívülről az autó persze makulátlan, a porszemek még azelőtt el vannak kapva a levegőben, hogy leesnének a motortérben bárhová, rozsdáról kár is beszélgetni. De vajon hány ló lesz? Teljesítménymérő Péter jelzett, szükség volt ballasztra, és én is talán megfelelő lehettem volna, de felmentett a kezemben lévő kamera, úgyhogy a szeme AE86 Zolira szegeződött, ő lett kinevezve nehezéknek az összes autóhoz. Nem nevettünk, dehogyis!
Minden adott volt hát a méréshez, íme: 

zoli.jpg

Tisztes értékek, de AE86 Zoli autójától nem is vártunk mást, ereje teljében lévő motor, a főtengelyen 129 lóval, amikből a kerékre is eljut 90 lóerő. A 130 Nm-ből 120 már háromezres fordulat alatt rendelkezésre áll, és kitart egészen 7000-ig, bár érdekes, hogy mind a nyomaték, mind a teljesítmény görbéje némi árkot vet 4000-5200 közt. Zoli szerint ez pont a kipufogó miatt lehet, ennek a motornak bőven kéne tudnia a 140 Nm-t. Attól ezek még teljesen jó értékek, én úgy indultam neki a napnak, hogy ha az enyém ezt tudná, mosolyogva aludnék el esténként.

dscn8542.JPGAzt hiszem, ez a kedvenc Hacsim

Jöhetett MárnemAE86 Dani exautója, amiért már a Becsületesnepper izgulhatott. Ennek a kocsinak gyönyörű a hangja, nagyon szép a kasztnija, jó a színe, sokszor láttam már keresztben menni álló napokon át, és soha nem volt vele különösebb műszaki probléma. Ráadásul már a fészliftes, szebb megjelenéssel, Zoli autójához hasonlóan háromajtós karosszériával, aki AE86-ra gondol, szinte biztos, hogy ilyen jelenik meg lelki szemei előtt. Egy tisztességesen felújított gyári motor van benne, fokolókerekekkel a tengelyeken, és direktszűrő gombával a motortérben. Erre cefetül kíváncsi voltam, mert ültem már benne nem egyszer, és nagyon meggyőzően muzsikált mindig. Lássuk:

 dani.jpg

A nyomaték nagyon agresszíven kel életre, mintha dühös álmából ébresztenék fel és kis megpihenés után emelkedik tovább egészen a maximális 141Nm-ig. A 128 lóerő vonala is kicsit megtorpan ugyanitt, majd szépen ível felfelé. Gyárilag 6600-nál adja le a maximális teljesítményét, itt ez majdnem pontosan be is következik, egészen pontosan 6875-nél. Nagyon egészséges motornak tűnik, nem jóval feljebb adja le a teljesítményt, mint a már kicsit kopottabb motorok, lásd az én előző mérésemet. Göbi szerint lehetne kicsit fokolni a tengelyeken, hogy még elő lehessen csalogatni pár lovat, mert most inkább úgy tűnik, hogy nyomatékra van hangolva a motor, de a konklúzió az lett, hogy jóvanazúgy. Szerintem is csodás, pláne, hogy tapasztalatból tudom, mennyire jól megy az autó. Kéne, de hát a Nepper lenyúlta. Itt a bizonyíték, hogy nem mindig csak a Honda, meg a Jazz.

Mielőtt jönne az én autóm, nézzük meg a kakukktojást. Mivel 4A-GE dyno day-nek indult a nap, jöhetett más is, amiben ilyen motor van, úgyhogy Toyotatalálkozószervező Kornél jelentkezett is a nem is olyan rég vásárolt első generációs MR2-jével, szeretettel vártuk. Mondjuk más színűre emlékeztem, és miután felállt a padra, meglepődtem, hogy minden kerék elkezdett forogni, mert nem láttam még élőben összkerekes MR2-t, de vidéken bármit megoldanak. Mondjuk a felnik miatt kicsit gyanús, hogy ez nem teljesen gyári miszter, de annyi baj legyen, ha már ott volt, meg lett mérve. A végén úriemberek módjára szemérmesen hallgattunk Kornél előtt arról, hogy szerintünk átverték, mert az MR2 hátsó lámpája eleve kicsit más formájú, de láthatóan elégedettnek tűnt a 254 lóerővel, és csak ez számít. Mókás volt mindenesetre látni, hogy harmadszorra sikerült csak megmérni, mert mindig le akart mászni a padról. De végül összejött.

(Vicc alert!)

dscn8545.JPGNekem ez az MR2 kicsit gyanús...

kornel.jpgRendes értékek

Jöjjön hát az én vackom. Igazából ugye ezzel kezdtünk, tehát mire az előző mérések lezajlottak, én már csak nyugodtan drukkoltam a többieknek. De mielőtt elkezdtük a napot, izgultam rendesen. Nem három forint dőlt bele, és bár jóval erősebbnek tűnt az autó, mint előtte, mégsem volt mindegy, hogy hány lovat sikerült megszerezni. Úgy voltam vele, hogy bár nevetségesen hangzik, de a gyári érték visszaszerzése már öröm lenne, azaz 124 lóerőre tippeltem. Innen szólnék ki mindenkinek, aki tippelt a fészbúkon, hogy meglepő módon senki nem találta el a végeredményt, pedig elég sokan próbálkoztak. Sok reális tipp érkezett, de pont az az érték nem merült fel. AE86 Zoli amikor kipróbálta a múltkor, 130 lovat mondott, Göbölyös Doktor 122-re taksálta a mérés előtti napon. Én meg ugye 124-et reméltem. Úgy éreztem, hogy ha ez nem jön össze, akkor tán sírni volna muszáj, de minimum elbujdosni valami erdő mélyén pár évre. Szerelem ez, aminek a tüzét táplálni kell, én meg már akkora rönköket dobtam rá az elmúlt évben, hogy majdnem belerokkantam, igazán rárakhatna most ez a kis fémribi legalább egy piszkafát. Izgultam hát gyerekesen, amit persze kiszagoltak a többiek is, Nepperünk és a Doki kellően szívat is a videó elején, én próbáltam pókerarccal visszavágni, de mikor elhangzott a „Minden pénzt megér!”, akkor már belőlem is kitört a kacaj. Ostobaság ez az egész hobbi, hát persze, de ettől jó! És akkor még nem is tudtam, mi vár rám a mérés végén. Ez lett:

enyem.jpg131 ló! Százharmincegy!

enyem2.jpgA múltkori és a mostani mérés egy képen

Bőven felülmúlta várakozásaimat: 131 LE! A múltkori 108-hoz képest ez nem jelentéktelen előrelépés, fel is kértem mindenkit, hogy hagyjanak magamra némi zsebkendő társaságában. Mármint persze csak azért, mert könnyen elcsöppen ilyenkor a könny.

Keréken 91 ló van a múltkori 76 helyett. A maximális teljesítmény leadása még feljebb kúszott a fordulatszám skáláján, a múltkori 7030-ról 7435-re. A maximális 130 Nm-es nyomaték viszont a múltkori 4810-hez képest már 4440-nél jelen van. Ami külön érdekes az az, hogy 3000 környékén van egy kis döglés, ott kum egy kicsit a motor, kakaót iszik és vígjátékokat néz a paplan melege alatt, mielőtt újra nekiállna rendesen dolgozni. Állítólag ez nálam is a kipufogó miatt lehet, én nem tudom, de igazából ezt nem érezni vezetés közben. Pláne azért, mert háromezres fordulat nem sok, amikor ráadom rendesen a tüzet a versenypályán, bőven efölötti fordulatokat lát csak a motor. Ahogy eddig, 4000-7000 között tehát szabadon üvöltethetem továbbra is, csak most 23 lóerővel és 12 Nm-rel több áll rendelkezésre. Tanulság többek közt az, hogy AE86 Zolinak kell kipróbálnia ezentúl az autót, az ő beépített seggdynoja hibátlanul működik.

Bár az enyém lett legerősebb a főtengelyen, könnyen megegyeztünk, hogy mindenkinek a Nepper újdonsült autója kellene. Az volt legerősebb keréken mérve és annak a legkisebb a hajtási vesztesége, talán csak egy jobb állapotú kardáncsapágy, más diffiolaj, és egyéb apróságból kifolyólag. Bárhogy is, még papíron is az tűnik a legélvezetesebben vezethető jószágnak, kéne. De hát nekem már van egy AE86-om, márpedig egy is több tud lenni az elégnél, bár ezt a Becsületesnepper nem feltétlenül érzi át.

Hogy részemről megérte –e a küzdés? Szerintem igen, már csak azért is, mert most már tudom, mit tudhat a motor, ha majd kap egyszer egy tisztességes felújítást, és visszakapja a gyári lovakat. Nem lehetetlen a 140-150 ló sem, ami 1600 köbcentitől nem rossz. Nem kevés, bár sokat röhögtünk magunkon a mérések során, hogy mennyire vicces, ahogy örülünk ezeknek a szánalmas értékeknek, de hát van élet a több száz lóerőn innen is. Biztos létezik olyan verseny valahol a világon, ahol azon versengenek, hogy ki a legmagasabb törpe.

És bár 130 ló lehet, hogy csak annyi, amennyivel manapság a nagyi megy el bevásárolni, de a lóerő nem minden. Ott van például a súly. Ha csak az asszonyt kell átemelnem a küszöbön, akkor marha erősnek érzem magam, de ha vasággyal együtt kéri, akkor már kicsusszan a puki. Nem mindegy, mit kell megmozgatni az adott erővel. Írtam is Karottának pár nappal a mérés előtt, hogy a tudomány sajnos nem állhat meg a teljesítménymérésnél, és mivel tudom, hogy neki van autómérlege, szánjon meg egy súlymérés erejéig. Tudni szerettem volna, tényleg annyira könnyű -e az autó, mint amilyennek érződik.

dscn8555.JPGMindig csak a mérés

gopr0277_1.JPGEgy hangyás autójának találkozása egy Hangyásszal

Mivel őt sem bunkóból faragták, hanem olyan rendes ember, amilyennek mindenki képzeli, rögvest beleegyezett a dologba, azonban a mérleg sajnos nem volt nála, de megírta, hogy merre található. Így hát az Autokorbel után a Kari-műveknél találtam magam, ahol szintén nagyon csodálatos emberekkel találkoztam, ezúton is köszönöm nekik, hogy rászánták erre a hülyeségre az idejüket! Egyébként ezen a helyszínen vették fel a Heroikus Hangyász Henkölést a Totalcar tévéműsorához, hisz itt készül a járgány. Apropó, mivel mindig mindenki a Hangyász iránt érdeklődik Karottánál, bevállalom a kém szerepét és jelentem, a Hangyász megvan. Van motorja is, meg négy bazi kereke. Eleje a szó hagyományos értelmében véve nincs. Egyebet nem tudok mondani. Még szerencse, hogy nem állítottam soha, hogy jó kém vagyok... Viszont ugyanott van ám ilyen is:

dscn8565.JPG

20180202_112259.jpg

Bele is rimánkodtam magam, de zavaromban elfelejtettem csinálni képet a beltérről, pedig ott sem hasonlít kevésbé egy faszállítóra. Ami épp az emelőn volt, és egy kipufogót próbáltak fel rá, az sem akármilyen minőségben létezik. De inkább térjünk vissza az én valóságomba, egy ütött-kopott, zajos, büdös, éppen nagyon koszos vakarcshoz, és annak tömegéhez. Mire körülnéztem a műhelyben, a kocsi már fel is került a mérlegekre, és az alábbi értékek derültek ki:

dscn8557.JPG

dscn8558.JPG

A kerekenkénti eloszlás most nem teljesen pontos, mert ahhoz vízszintes talajt kellett volna keresni, és ott kalibrálgatni, de mivel nincs állítható futómű, így teljesen feleslegesnek éreztem, nekem elég volt most az összsúly is. És a 997 kiló nagyon jó érték! Pláne úgy, hogy benne maradt a csomagtartóban a pótkerék, és a túlélőládikám, amiket itthon lemértem, mindez összesen 26 kg. Ezt vonjuk le, de adjunk még hozzá 12 liternyi benzint, ami hiányzott a teli tankhoz, tehát kijelenthetem, hogy a játékautóm menetkész tömege kétcentis alvázvédővel a padlón és teli tankkal együtt 983 kg! Ehhez jár 131 lóerő. Konkrétan a boldogság egyik titka ez.

Most bármennyire is ellenkezem, eszembe jutnak üvegszálas elemek. Polikarbonát ablakok. Karbon ajtók. Csillió forint elköltése után le lehetne mérni ezt az autót úgy is, hogy egyik kézzel megemeljük az adott keréknél, a másikkal pedig berakjuk alá a mérleget. Valószínűleg ide soha nem fogok eljutni, de álmodozni azért szabad.

Van még az autóban bőven potenciál, de most egy ideig jó lesz így. Bár ha úgy vesszük, ezekben a percekben is épp a teljesítmény fokozása zajlik, ugyanis január elseje óta én már -4 kilónál járok. Még tíz van hátra, és bizony a súly-lóerő arány elég jó motiváció. Az üres pirítós mellé pedig eztán még nagyobbat tudok harapni a rózsaszín felhőből, ami körülvesz.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://csipszer.blog.hu/api/trackback/id/tr4913631302

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akos27 2018.02.04. 23:47:31

Rátetted a főtengelyt a hátsó kerékre súly/tömeg mérésnél... :-o

sure_shot 2018.02.05. 08:55:41

Pászki van élet a gépekben, jó a hang. Mer ugye mit ér a menés, ha nincs hang....;) lásd euro1000 turbós lopakodók, úgy kell műhangot csinálni beléjük, pedig mennek mint a rosseb.

Érdekes 2018.02.05. 12:24:02

@sure_shot: jó, de a másik véglet se jó, az 1.4-es hondás "rombolóknál", nyitott rendszer ordít mint egy sakál, aztán lassabb, mint nagyanyám a campinggel

J. Mutzenbacher 2018.02.05. 14:21:12

Esküszöm lassan megkívánom ezt az autót.

selgir 2018.02.05. 17:36:14

"Ehhez jár 131 lóerő a hátsó kerekeken."
nana! :)

O.Endre 2018.02.05. 21:46:51

Nagyon fasza írás és tele valodi tartalommal es technikai magyarazattal!

Gratulálok!!!

(Ez nem bulvár ez érték!)

akos27 2018.02.06. 00:22:53

Ugyanazt próbáltam jelezni mint selgir csak "elgondolkodtatóan..."

Matenak · http://csipszerelde.hu 2018.02.06. 07:17:44

@akos27: Túl is gondoltam, nem értettem, hogy jön a főtengely a súlyméréshez, de így már világos, és kösz! :)

NBE 2018.02.06. 18:18:58

Na,ez azert most igy adta. :)

(Nekem persze a GTV6 kellene (zold-feher-piros gyujtokabelek - besirsz!)- de el kell ismernem a japan technikat - es persze szeretni is jobban tudnam, mint azt,amelyikkel a mai napig sokan ossze akarjak keverni.)
süti beállítások módosítása