csipszerelde

Ilyen autó nincs és mégis van - BMW E38 750iL 5.4 V12 - 1998

2016. október 12. 18:29 - Matenak

21786841_c8cf4c8d93dbb82539ae502737a81b3d_xl.jpgTizenhat évvel ezelőtt a cimbim kispókjában töfögtünk a strand felé, mikor is bevágott elénk egy Bálna, a haver pedig vakmerő módon ráfeküdt a gyárilag beszerelt szilveszteri dudára. Valószínűleg a komikus hang mentette meg életünket, mert düh helyett szánalmat sugárzó mosoly került a kopasz fejekre. Eddig mindössze ennyi közöm volt a 90-es évek luxusautóihoz, és azok tulajdonosaihoz.
Péter nem vállalkozói igazolvánnyal borotválja fejét, ő gyárilag ilyen, és neki barátságos mosoly van arcán, amikor az autós bőrkesztyűben lévő keze leállítja a tizenkét hengert egy tatabányai parkolóban. És bár a hetesről szóló mesém főhőse az előző generációhoz tartozott, mégis kicsit úgy érzem, mintha egy kitalált jármű állna most előttem. Ami, mint kisvártatva kiderült, igaz is, ilyen autó ugyanis gyárilag nem létezik. Két példány legjobb alkatrészeinek felhasználásával lett összerakva, a tulaj így elkészítette magának azt a verziót, olyan felszereltséggel, ami neki a legjobban tetszik. Amely alkatrész egyikben sem ütötte meg a mércét, abból új lett rendelve a BMW-től, és ez meg is látszik, ordít a kocsiról, hogy nem volt sajnálva tőle sem pénz, sem idő, sem energia. A karosszéria a ’98 második felében történt ráncfelvarrás előtti modellé, de itt mégis fel lettek varrva a ráncai. Titok, hogy melyik első sárvédő lett a ráncosból készítve, de mivel úgyis képtelenség észrevenni, neked elmondom, hogy a jobb oldali. A fényezést csak az tudja, hogy milyen, aki élőben látta, a tulaj helyében én ezzel hetente kirabolnék egy bankot, mert egyszeri szemtanú soha nem fogja tudni leírni rendesen a színt.
unnamed.jpgNem Trináttal lett legurítva.

Innentől kezdve biztos vagyok benne, hogy nemcsak a piros hetes visz mindent, fényképezőgépnek is beletörik a lencséje a Sepang Bronze névre hallgató színbe, amit a 2007-től gyártott M5-ösökre fújták csak rá gyárilag. Ára, hogy ezen E38-on szerepelhessen: egy testvéri, és egy baráti kapcsolat. Nem ismerem őket, de szerintem megérte. Ha most ezt olvasva az illetők rám küldenének egy dühös Vlagyimirt, akkor mégiscsak rossz üzlet volt, ejnye.
A 90.000 kilométert futott kasznin további sorsok rosszabbra fordulását kísérhetjük figyelemmel, a felniknél (amik az utód Bangle hetesről való BBS-ek) és a díszléceknél az volt az elvárás, hogy a színük olyan legyen, mint a RADO óra, sötétben fekete, fényben pedig antracit-krómosan csillanjon. Ez nyilván idézet volt egy levélváltásból, ami még a teszt előtt zajlott, nálam a luxus véget ért a számológépes Casio-nál, úgyhogy miközben füstölt ujjaim alatt a gugli, elképzeltem, amint a fényező is ugyanezt tette, hogy kiderüljön, egyáltalán mi is a feladat. Szerintem miközben a szelepfedélen maszkolta az emblémát, és sokadszorra keverte ki a színt, hogy végre megfelelő legyen, megfogadta, hogy több ilyet nem vállal el. A bal hátsó ajtót nyolcadszorra sikerült a tulajdonost kielégítő módon lefújnia, így lefogadom egy kompresszorba, hogy azóta boldogan lóg egy teherhajó oldalán, és vödörből festi a rozsdát pemzlivel. Ződre.
dscn2165.JPGÜzemszerű állapot a pormentesség.

dscn2183.JPGA felnik, amiknek emlékeitől szintén rémálmok gyötrik a fényezőt. A tulaj megbánta a Nexen gumik vásárlását, és nem azért, mert annyira rosszak, hanem mert unja már, hogy mindenki értetlenkedik. Nyugi, a legközelebbi mindenképp Michelin lesz.

Miután elfáradtam az autó többszöri körbejárásától, és Péter is befejezte a láthatatlan koszfoltok és ujjlenyomatok letakarítását egy erre hivatott vegyszerrel, kinyitottam az egyik ajtót, hogy megpihenjek egy 350.000 km-t futott beltérben, az állatvédők kínzókamrájában. Minden bőrrel van bevonva, mármint még az ajtókon a térképzsebek belsejei is. Amin nincs bőr, az fa, a csillapítottan visszacsapódó kapaszkodók is, bőven van itt egy szalonnasütésre való, és még egy Greenpeace-est is könnyedén megríkathatunk. A fabetétek mondjuk belőlem is kicsikarnak egy elkeseredett könnycseppet, mert sosem bírom megérteni, hogy a tervezők miért akarták műanyagnak beállítani fél centi vastag, csillogó lakkréteggel. A rajtuk lévő minta is kicsit túl cirádás nekem, de ez már valószínűleg nem a terméket, hanem engem minősít. A beltér természetesen óriási, az evolúciónak még sok száz évre lesz szüksége, hogy akkora emberpéldányt elkészítsen, amelyik itt nem fér el bármelyik ülésen, a napfénytető pedig csak még nagyobbá teszi a térérzetet. Minden ülés fűthető, elektromosan állítható, a vezetőé memóriás is, jobb hátulról a rádiót és a jobb első ülést is állítgathatjuk, ahogy sofőrös autóknál szokás. Kedvencem a kis párna, amit a lábunk alá tehetünk, miközben nézegethetjük magunkat az első ülések fejtámláiba épített, megvilágított tükrökben, és falatozhatjuk a kaviárt egy lehajtható fatálcán. Háromzónás a klíma, elöl-hátul telefonok, amik persze ma is működnek, ha kerül beléjük Sim-kártya, ajtózsebeken kívül csukható rekeszek is vannak az ajtókon, mindenhol hamutartók, gyári navigáció, gombrengeteg, egy ilyen autóban álló helyben is elvan az ember órákon át. De ez mégiscsak egy mobil dolog, és miközben haladunk vele a fotózás helyszínére, én egyelőre megfigyelőként utazom az anyós helyén, élvezem a tompormasszázst, a kényelmet, a csendet. Az imádott ekhós szekerem után, amivel érkeztem, ez most olyan, mintha egy stúdióban ülnék éjszaka, amikor már a takarítónő fülhallgatójából sem hallatszik a kékaszeme. Ugyanez a nyugalom érződik rossz úton is, úgyhogy a döntéshozók helyében én mindenképpen elmerengenék, szerintem olcsóbb lenne mindenkinek hetest adni a jogsi mellé, mint utakat felújítani. Időközben szabadkozást hallok, hogy ez a tizenhangszórós rendszer nem az, ami az előző szériában és a következőben volt, ez itt bizony gagyi. Nekem nincs valami mélyre vájva a fülem, úgyhogy csak néztem egy döbbentet, és nyugtáztam, hogy a tulaj eltévedt, ez nem az A38, hanem az E38 hajó. De biztos azért ilyen fontos neki a hangminőség, mert a Z1-esében úgysem nagyon lehet zenét hallgatni.
dscn2225.JPGKellemes itt üldögélni.

dscn2231.JPGItt is.

dscn2228.JPGAjtó az eleganciára.

dscn2226.JPGTengerbe vizet, bőrbelsőbe bőrkesztyűt.

Miután végzünk a fényképezéssel, én kerülhetek a kapitányi állásra. Kinyitom az ajtót, a hatalmas kormány ekkor hangtalanul megemelkedik a kényelmesebb beszálláshoz, majd az ajtó becsukásakor visszaáll eredeti helyzetébe. Érdekes kettősség, hogy a nehéz ajtókat sokat próbált szörfösöket megszégyenítő erővel kell becsukni, de a csomagtérfedél villanymotorral csukja be saját magát. Az 5.4 literes motor indításához a kulcs tulajdonképpen egy gomb, elég csak elfordítani egyszer, nem kell tartani addig, amíg nyünnyögtetni akarjuk az önindítót, ez maga a bendix mennyország. Nincs fenyegető hörgés, nincs felmordulás, csak halkan beindul sok henger valahol a távolban. Szerencsére nem árulták ezt kézi váltóval, fura is lenne ehhez a hangulathoz, ide ez az ötsebességes automata az ideális, amit méltatlan kézzel kapcsolgatni, pedig lehetne. Péter szerint hiába a 326 LE, ezzel inkább vonulni lehet csak. Úgyhogy padlóig nyomtam a gázpedált.
Nos, én ugyan nem értek hozzá, de ha mondjuk egy melegfelvonulás ilyen tempóban zajlana, akkor véget érne, még mielőtt az ellentüntetők befejeznék a levegővételt az első artikulálatlan köcsögözéshez. Én ránézésre képtelen vagyok elképzelni, hogy ez az autó az extrákkal és velünk együtt majdnem két és fél tonna, ahhoz valahogy túl lapos, kecses, ezen long verzió 5124 mm-es hossza pedig ha lehet, még filigránabbá teszi, de ahogy megindul, abból még kevésbé lehet következtetni a súlyára. Csak összehasonlításképp, az utód hetes könnyebb ennél, pedig az legalább három tonnának tűnik, mert annak Bangle belefingott a kipufogójába és ettől az autó gömbhalként fújódott fel.

dscn2199.JPGMondjuk 490 Nm már alkalmas a megmoccanásra, és ez megmagyarázza a 6.8 másodperces nullaszázat is. Bár velem ellentétben a tulajnak a szeme sem rebben ettől, hát hiába, akinek van egy 1993-as gyártású, 278 lóerős, összkerékhajtású Swiftje is, annak ez nem egy nagy műsor.
Ilyen köcsögbéemvés ámokfutáskor a váltó felfogja, mire megy ki a játék, és akár egyesbe is visszavált egy határozott rántás kíséretében, miközben a fogyasztásmérő mutatója ingaként jár. Kicsit azért kipróbálom ám a vonulást, felmegyünk autópályára is, ahol a maximális, törvényes sebességhatárnál élvezhető leginkább a csend, amiben a dupla üvegezés is sokat segíthet, a magamfajta nem ehhez van szokva ilyen tempónál. A tulajdonosnak mondjuk nem újdonság ez sem, nyilván az i3-asában még ennél is nagyobb csend honol.
Lejövök a pályáról, és még nem mondtam, de az elejétől fogva könnyfátyolosak szemeim az élvezettől, ami az indexkar löködésével jár. Baszki, innentől kezdve, ha meglátom, hogy egy BMW-s nem használja, elkapom, és félórányi G Astrában történő indexelésre kárhoztatom, abból majd megtanulja a leckét a bitang. A váltó a vezető stílusából tanul, nálam húsz perc alatt rájött, hogy egy bolond ül a volánnál, így a legkisebb gázmozdulatra is már ugrik a jármű. Kanyarban is kipróbálom kicsit a gyorsulást és a futóművet, ettől bekapcsolnak az elektromos ketyerék, hogy mindenképp az úton tartsanak, ekkor Péter rám néz és megkérdi:
- Kikapcsoljam az elektronikát, akarsz vele keresztben menni?
Kérdezte ezt egy olyan ember, aki tapasztalatból tudja, hogy egy ilyen 750iL-re tizenhárom flakon matt fekete festék kell, amit egy kibérelt autómosóban rá is lehet fújni. Úgyhogy rögtön lefordítottam a kérdést a saját életemre: Meg akarok –e dicsőülni Tatabánya random járókelői előtt, ha kiadja? Vagy esetleg el akarom –e adni a lakásom, az autóim, a bal vesém, a lelkem, és mindezek után be akarok -e vonulni két évre az adósok börtönébe, ha összetöröm?
Bekapcsolva hagyattam a villanyőrangyalokat. Nekünk bajunk biztos nem sok esett volna, hisz függönylégzsákok, oldallégzsákok is segítettek volna a túlélésben, és bár nyilván az X5-ösben is megvan a késztetés, a tulaj szerint azzal csak hóban lehet kellemesen driftelgetni.

dscn2181.JPG
dscn2204.JPG
dscn21888_1.jpgHogy vannak –e hibái ennek az iL-nek? Igen, alapjáratkor nagyon enyhe rángatást lehet érezni, még a váltót üresbe téve is, és a bal hátsó ajtónak az ablaka nem gyárilag van lesötétítve, hanem utólag, ezt a tulaj szerint bárki észreveszi, szerintem meg rajta kívül senki. A bal első ajtó környékéről oda nem illő cicergés jön, és lassú kanyarodáskor is megtörik a csend valami által, de ismertek a jelenségek és a megoldásaik természetesen úton vannak. Ahhoz képest, hogy az autó 18 éves, és bár gondosan, 2000 munkaóra alatt, de darabokból lett összelegózva, ez semmiség. A tulajdonos ezt hobbiautónak tartja, amivel mindig van valami apróság, ezt úgy tűnik, hogy el is várja. És igen, a korszak sajátossága, hogy ha a gyorsuláson nem is, a lassuláson lelepleződik az önsúly. Persze meg lehet állni, de nincs ablaklefejelés, és viszonylag erősen kell nyomni a pedált a határozott lassuláshoz.
Visszaérünk a parkolóba, ilyen szűkös helyen lavírozva tűnik fel igazán, mekkora hajó ez, ebben az élményben pedig megerősít a kormány, amit annyit kell forgatni, mint hajdanán a Titanicon, a szervo pedig partner abban, hogy ezt akár egy ujjal tegyük meg. Van parkradar elöl-hátul, de méretei ellenére meglepően jól lehet érezni, melyik része hol ér véget. Kiszállás után még végignézek rajta hosszan, és megállapítom, hogy nekem ez a nadrág ugyan nagyon bő, de megértem, ha szereti hordani az, akire ráillik. A pénzt is lehet otrombán, vagy elegánsan viselni, a tulajdonos egyértelműen az utóbbi táborba tartozik, úgyhogy nagyon jó helyen van ez az autó, szerencsésnek érezheti magát. Meg a 850i is.
Lekopok, mert hosszú még az út haza, Ausztriába, amit az E38 már megannyiszor megtett. Nem kétséges, hogy ha tehetném, jövőre én ezzel mennék Norvégiába, mert pihentebben szállnék ki belőle, mint amikor elindultam. Mivel nyaranta van csak használva, ekkor legalább végre haszna lehetne az állófűtésnek, a zár és kédergumik fűtésének is. Ha nem az alsó polcokon nézelődsz a teszkóban, akkor most vegyél egyet, amíg még nem indult el az áruk felfelé. Ha egy-másfél évtized múlva már kihullott a forgács, és megmaradnak a szép darabok, akkor még nagyobb élvezet lesz ilyennel vonulni.
Csendben, nyugodtan, a 250 km/h-s leszabályzásig.

dscn2200.JPG

17 komment
Címkék: Teszt BMW

A bejegyzés trackback címe:

http://csipszer.blog.hu/api/trackback/id/tr1711795819

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

selgir 2016.10.13. 08:19:25

hát na...:) szép autó ez is!

tükörfúró 2016.10.13. 19:23:37

Longoson ugyanaz a fék van, mint a simán, mai azbesztmentes betétek nem fognak úgy, de azért, hogy ne lehetne kifejelni a szélvédőt akár 60-70ről, az nem igazán helytálló.
Fékasszisztens nincs, mai autóhoz képest tényleg keményebbnek tűnik a pedál, bár én inkább adagolhatónak mondanám,... nem egy USA vas, vagy zsiga, ahol tényleg meg kell _taposni_ azt a pedált.
Ez még egy öszinte autó, nem fékez rá helyetted, neked kell, nem kislányoknak gyártották 34es lábhoz, de azért nem is kap görcsöt a vádlid.

A váltója kicsit keményebb, mint a kor automata mercijeinek észrevehetetlen lágy nyúlós váltásai, szándékosan üsősebb, sportosabb, de ha nagyot ránt, koppanva üt: az hiba.
Minden automatának vissza kell nyomni magát 2-be,(automata szerinti 1be) ha a fordulat megengedi, ott ugyanis nincs '1' a konverter helyettesíti.

A szinen kicsit feleslegesen sokat csepegsz, a legtöbb modern autószín szériában tudja ezt, nézz meg egy dolomit peugeot-ot, ami az arnysárgától a szürke és mélybarna árnyalataiig mindent "tud".
De a szutykos, párszázezeres, mittudomén milyen grün E36om is tudott sötétkétől a csillogó világos halványzöldig mindennek látszani, fényektől, időjásástól, stb függően.

Ez a bronz kicsit gagyihatású gyanus barna júniusi napsütésben, pont mikor egy ilyen cirkálót élvezni lehet a verőfényben, de mindekinek más tetszik, tény ,hogy van azért sok mutatós fényjáték ebben a színben is.

A kormány tényleg többet forog egy fél fordulattal koptól-koppig mindkét irányban(!), mint pl egy E36ban, de inkább a futómű más jellegű.
Ha nem is "borul ki" a kerék, mint nagymerciken, elképesztően szinte "elejével oldalazva" szürreális módon "húzza be" az orrát a legkisebb helyekre, máskülönben városban lehetelen lenne egy pótkocsis teherautó helyénél kisebbre beparkolni vele..
De a lényeg, egy szerpentinen vagy hajtűben ugyanugy átfogásnélkül tekergetem a kormányt a szükséges szögig, mint bármilyen sportkocsiban.

Egy korabeli S vagy akár E merciben ez így nem fog menni, az tényleg a titanik, tekerni kel, át kell fogni, vonulás, elegancia, hajó érzet..ez azért a longos nagyautósága ellenére is rengeteg sportautós vérvonalat hoz még.
Tényleg szépen el lehet rugni keresztben is neki, elég az ASC kis gombját megnyomni. A longosnak azért segít a nagyobb tengelytáv megindítani a seggét, de tény, aki nem kilinccsel keresztben kel és fekszik legalább E30 méretű kocsikon, azt nagyon meg tudja szivatni a hirtelen önálló éltre kelő hatalmas kígyótest, mikor a hátulja ha elveszed, ha nyomod, csak egyre betegebben akar "betekeredni" és megelőzni az orrát..
Sajnos ezekben már sperrdifi sincs, az ASC pedig amit szimulálni tud, az télen legtöbbször elég, kirángatja, kiriszálja elképesztő helyekről is a vadul felvváltva fékezgető hátsó kerék, de ha keresztben kell menni, teljesen kontraprodukív.

Genius2 2016.10.13. 20:45:13

Tatabányaié, de miért osztrák rendszámmal?

KUNTYI 2016.10.14. 07:29:00

kívül szép, belül csúnya

red87 2016.10.14. 14:29:43

Azt a 278 lovas Swiftet is megnézhetéd. Én megnézném. 260 lovas sperres elsőkerekeshez volt már szerencsém, az is borzalom, de sokat kapirgál érthető okokból.

És igen, rohadtul kéne egy ilyen bálna dög is.

Matenak · http://csipszerelde.hu 2016.10.14. 16:32:18

@red87: Tenném, nézném, írnám, de számos okból ez nem lehetséges... Az egyik pl. az, hogy a tulaj Ausztriában él. De ki tudja, hátha összejön egyszer, sosem tudni.
Úgyhogy egyelőre kettőnk közül te vagy a menőbb, hisz egy majdnem ugyanilyen erőset kipróbálhattál, és még túl is élted!

dreamhotep 2016.10.14. 21:33:25

nem ez a kedvenc bömbim, ám ez nagyon szép. belül kicsit bazári, de a színe eladja.

red87 2016.10.14. 23:54:58

@Matenak: Remélem egyszer elhárulnak az akadályok :) Egyáltalán nem vagyok menő, sőt. Amúgy meg meglepő, hogy mennyire nem volt veszedelmes. Tudnék róla mesélni nagyszájúnak hangzó történeteket, amiket úgysem hinne el senki, de tényleg egy teljesen stabil, de fürge járgány volt első kerékkel is, nem volt halálfélelmem. persze ehhez tudni kell, hogy az illető, aki építette magának nem akkor látott motort szétszedve először, illetve volt pénz és kapcsolatrendszer, hogy jó is legyen, ne csak erős. Bár erősen feszegetem a brutális offolás határait, de itt olvashatsz róla, ha érdekel: www.redlinegti.com/forum/viewtopic.php?f=32&t=47142
Várom a további olvasnivalókat, Pista távoztával és Csikós ritkás cikkeit nem számolva te vagy a legjobb, ami mostanában kijött a TC oldalán. :)

Mercel 2016.10.15. 00:31:29

Köszi az írást.
Ez talán a legszebb BMW és biztosan a legszebb 7-es BMW.

Off.
Csikós nagyon hiányozna de a Vályi... pont időszerű volt a távozása.

badmash 2016.10.15. 09:18:25

@Matenak: Én úgy tudom, Péter a Suzukit elajándékozta (de lehet ez egy másik, bár kétlem).
Az E34 Touring M5-ről nem mesélt: :P

supernem 2016.10.15. 11:12:22

Én erőteljesen fontolgatom egy 728-as beszerzését ebből a szériából. A baj csupán annyi, hogy elvből nem veszek itt kétliteresnél nagyobb gépet, mert annyira nem szeretem támogatni anyagilag az államot (buzidrága az útadó), azért venni egyet, hogy letámasszam bő tíz évre meg se helyem se kedvem nincs...

conmorientes 2016.10.15. 13:44:19

Jobbító kritikának szánom és az is lehet hogy én vagyok kissé fáradt, de ez az írás nem volt sem jó, sem pedig szórakoztató, holott bírnám én a dagályos stílust.
A tárgya érdektelen, mert azért valljuk be, itt azon lelkendezik a szerző hogy egy valamikori luxusautót folyamatosan karban tart és ebben a körben modern színre fújatott le a tulajdonos, ráadásul sokszor mert nem tetszett a fényező munkája.
Nekem ez egyáltalán nem jött be, nincs benne semmi ami megfogott volna, az írás tárgya nem gusztusos, hanem semmitmondó, ebben lehet hogy a rosszul beállított képek is segítenek.

scuynat 2016.10.15. 23:21:53

ez a nyolcszori lefújás metálszínnél nem ritka, a mondeon 6x kellett lefújni a sárvédőt, hogy eltaláják az autó színét.

a post király! én majd a bangle hetesre fogok kidobni pénzt, ha kitalálom, hova tegyem.

dds24 2016.10.16. 01:00:45

Én azt mondom, üljön be mindenki, aki megteheti egy E38 7-esbe, és szippantson bele abba a megmagyarázhatatlan bőr illatba, ami odabent van. Eltöltesz itt 5-10 percet, és utána egész nap rajtad marad az autó illata, fenomenális! Ha beülsz más BMW-be, érzed a hasonlóságot az illatában, de a 7-es szaga... Az valahogy csak a 7-esnek van.
Tegye fel a kezét, aki kölyök korában nem vágyott volna egy ilyenre!
Kívánom, hogy igaza legyen a cikk írójának; hogy még a gyerekeink is megnézhessék élőben ezeket a csodákat.

J. Mutzenbacher 2016.10.16. 19:04:27

Ez az igényesgengsztervagyok külső szerintem inkább egy Bangle- heteshez illene. Mondom, szerintem.