Nyolc mondat, amiktől megőrül az, aki öreg autóval jár

2016. szeptember 18. 20:24 - Matenak

model_t_1.jpg
Mert minden hozzám hasonló átéli ezt családi ebédek, kocsmázások alkalmával. Akinek még nincs autója, nem tudja, hogy mit gondoljon erről. Ő most talán közelebb kerülhet az igazsághoz. Vagy mégsem?

1. Sokat kell rá költeni!

Új autókból lesznek a használt autók, remélem eddig mindenki tud követni, aki ezt a mondatot gondolkodás nélkül használja. Mire az új autó eléri a tíz-húsz évet, kiderül, hogy melyik szar és melyik jó. Amelyikből viszonylag sok szaladgál az utakon öregen is, abból vagy csilliót gyártottak, vagy jó autó. Bármelyik is igaz a kettő közül, ezekből kell kiválasztani egy jól karbantartott példányt, ez garantálja az olcsó fenntarthatóságot. Ha a tucatság érvényes rá, akkor minden bokorban van fillérekért alkatrész és minden szerelő ért hozzá, ha pedig azért maradtak fent, mert jók, akkor pedig csak arra kell vigyázni, hogy az ember ne törje össze, mert az valóban sokba kerülhet. Van ezekhez is alkatrész, csak drágábban, cserébe ritkábban romlanak el.
A vételárat muszáj belekalkulálni a költségekbe, tehát ha valaki nem taxizik, akkor nem tud elég sokáig élni, hogy anyagilag megtérüljön az új jármű. Az új autóra drágább a biztosítás, és még Casco-t is fogsz kötni rá. Ráadásul évekig hordani kell kötelező szervizre, vagyis akkor is, amikor nincs semmi baja. Mivel nem Kalkuttai Szent Teréz forgatja a villáskulcsot, ez is pénzbe kerül. Ha a semmire kell költeni, vagy a valamire, akkor nekem feltétlenül az előbbi tűnik soknak és az utóbbi kevésnek.

2. Ezeken mindig elromlik valami!

Itt most nincs jelentősége az anyagiaknak, úgyhogy azt hagyjuk is. Nagyobb eséllyel romlik el valami egy öreg autón, mint az újon, ez kétségtelen. Nagyobb lutri is, hiszen ritkán tudjuk, inkább csak sejtjük, hogy előtte ki és hogyan tartotta karban. Itt a lényeg inkább a „mindig” szócska, hisz van, akinél már az is sok, ha évente ki kell cserélni egy izzót, míg a magamfajta egyenesen igényli, hogy háromhavonta valamit piszkálhasson. Tehát igen, az öreg autón valószínűleg gyakrabban romlik el valami, de azért kell jó használt autót venni, nem egy fost, hogy megérje karbantartani, ezáltal minimumra szorítsuk a meghibásodások számát.
Úgyhogy ha a távirányítóban történő elemcsere is felidegesít, és van lóvéd, akkor neked mindenképp új autót kell venned. És miközben épp beleszólsz a gondtalan életből az olajsárral összekent sorsokba, ne használd a „mindig” szót, mert nagyon idegesítő. Mondd azt, hogy ezeken az öreg szarokon időnként gyakrabban elromlik valami. Így is éreztetheted az érintettekkel, hogy mekkora balfaszok, hidd el, az már a sors humora, hogy ők is ugyanezt gondolják rólad.

3. Az öreg autóra ráköltheted még egyszer az árát!

Ez a személyes kedvencem, lenyűgöz, bármikor meghallom. Elsősorban azért, mert nem is értem, hogy mit akar jelenteni. Igen, én például ráköltöttem már az árát az egyik vén krehácsomra, de nem értem pontosan, hogy az összegnek mi köze a vételárhoz. Eleve, az efféle öreg autó nem húszmillióba kerül, tehát nem is húszmillió lett ráköltve, hanem csak százezrekről beszélünk.
Nem nagyon tudok olyan dolgot mondani, amire ne kéne költeni, hisz még egy tányért is el kell mosogatni, ha egynél többször szeretnéd használni. Valószínűleg bármelyik edényedre ráköltötted már a vételárának többszörösét mosogatószerben, szivacsban mérve. A szőnyegre is megy a tisztítószer, a porszívó sem levegővel működik, de valahogy nem hallottam még, hogy ezeken bárki ki lenne akadva. Nem értem, miért elvárás az emberek részéről, hogy az autóra ne kelljen költeni, mindegyikre kell, vételártól teljesen független mértékben, hisz különbözőek az alkatrészárak is. Ami németnél ennyi, japánnál annyi. Új autónak az értékvesztését, a kötelező szervizeket, ne adj isten a meghibásodásokból eredő költségeket is figyelembe véve valószínűleg ugyanúgy elmondható, hogy akár többszörösen is rá fogja költeni a tulaj az árát. Öreg autónál is ez a helyzet, csak ott kisebb pénzekről beszélünk, ráadásul az értékvesztés egy idő után megáll, sőt, meg is fordulhat az irány. És akkor olyan magasztos gondolatokkal hímzett vörös posztót még nem is lengetek be komoly mértékben, hogy az autó ára nem feltétlenül az értékét tükrözi, ha például hobbiautóról van szó.

 4. A gatyádat is leeszi!

Igen, nagy általánosságban kijelenthető, hogy többet fogyasztanak az öreg vackok. Viszont én még olyat nem láttam, hogy valaki a benzinspórolásból lett gazdag, pláne, ha maximum 15.000 km-t megy évente. Sokan még ennyit sem, úgyhogy egy új és egy régi autó közötti mondjuk négymillió forintos árkülönbözet a fogyasztás miatt nagyjából akkorra térülne meg, amikor a Jetson család játszódik. Meg aztán látott már valaki gatya nélkül tankoló öregautóst?

 5. Nem lehet vele elindulni külföldre, mi van, ha lerobban?

Ugyanaz van, mintha a határon innen történne, meg kell javítani, vagy trélert kell hívni. Ja, hogy ez megtörténhet? Igen, az esély megvan rá, de csak szólok, hogy ez ugyanúgy megeshet a pár éves autóval is, amin már szintén nincs garancia, vagy akár az újjal is. Meg az is lehet, hogy a járdán sétálva a fejedre esik egy cserépdarab, vagy épp kiesik a kereke az elhaladó teherautónak, és pont átmegy rajtad. Az élet néha kiadja, néha nem, de rettegve nem lehet élni. Én négy éve mentem egy 3047km-es túrát az akkor 26 éves autómmal, utána egy hét múlva lenyomtam vele egy másik 1500 km-es menetet, miközben abban az évben kétszer jártam a Slovakiaringen is. Idén pedig megjártam vele Szlovéniát, miután már elmúlt májusban harminc. Mármint az autó. A Carinával is megfordultam már Horvátországban, tavaly pedig Ausztria hegyei lettek vele meghódítva. Jövőre egy 8000 km-es túra vele a terv, és nem reszketek, hogy jajmilesz. Az autót karban kell tartani, a problémákat pedig meg kell oldani, akár az út szélén, akár egy szerelőt meglátogatva, hidd el, nemcsak nálunk futnak autók a világban, és nemcsak nálunk élnek szerelők. Az igazi öregautós problémamegoldó képességét nem szabad alábecsülni, csak az képes rá, aki egy elsötétített szoba magányának biztonságában érzi jól magát.

6. Nem biztonságos!

Sajnos az új hetes BMW-ben is meg lehet halni, nemrég láthattunk is rá példát. Akkor már az sem biztonságos? Az autóknak nem a másik autóval kell megküzdeniük, hanem az idiotizmussal és a figyelmetlenséggel, tehát egy ideális világban, ahol mindenki vigyáz magára és másokra, papírból hajtogatott autókkal is járhatnánk. Na de kihúzom a kezem a biliből, az ember úgy ahogy van, hülye, ezzel kalkulálnunk kell. De az autózás sokaknak nemcsak arról szól, hogy élve odaérjünk valahova. Ezért hadd járjon mindenki azzal, amivel tud, vagy amivel akar, te pedig vigyázz rá, ahogyan magadra is.
Az más, ha családi autóról van szó. Nekem ugyan egyelőre egynél kevesebb gyerekem van, de azzal egyetértek, hogy ha valaki megtehetné anyagilag, hogy fenntartson egy bunker jellegű újabb autót a családja számára, de nem teszi, mert ő maga nem olyanban akar ülni, az felelőtlen önzőség. Hisz akkor tartson fent magának egy második hobbiautót és kész. Ha nem teheti meg ezt valaki, akkor pedig hagyd békén. És irigyeld, hogy ő még kilát az ablakokon, a tolatás közben is a tájat 3D-ben nézi, nem egy monitoron át.

7. Az új autóba én fingok bele először...

Amikor faterom '99-ben megvett egy új autót, 8 km volt benne. Nyilván leálltak vele a sorról, felálltak a trélerre, aztán le, fel egy másikra, satöbbi. Ez feltételezi, hogy akár több ember is belefingott már az új autóba, mielőtt te kerülsz sorra. Ha jól tudom, akkor ráadásul vannak típusok, ahol még egy ideig gyárilag le is lehet nullázni a km órát a gyártás után, ha esetleg lábon kéne átvinni egyik helyről a másikra eladás előtt. Akkor meg még kisebb az esélye annak, hogy fingmentes autót kapj. Egy mexikói gyártású autóban fél kilométer alatt is gázkamra alakulhat ki. Sajnálom.

8. Kényelmetlen, büdös, zajos.

A mai húszéves autók 1996-ban készültek. Akkor már bőven érzékenyek voltak az emberek a zajra és a kényelemre, természetesen nem szoci autókról beszélgetünk. Akkor is két kezünk és két lábunk volt, egy fejjel a nyakunkon, tehát az ergonómia ugyanolyan elvárás volt, mint manapság, úgyhogy nem a fejünk felett van a gázpedál. Az ülések a mai autókban úgy veszem észre, hogy egyre kisebbek, az én húszéves Toyotámban akkora foteleken lehet pöffeszkedni, amiket ma már nem gyártanak. Pedig ez egy kényelmetlen japán fos, próbálj ki egy Citroen-t ugyanebből az időből, vagy inkább egy még öregebbet. Büdösnek sem büdösek, kivéve a dízelek, és azok bizony hangosak is, a környéken van egy 1-es dízel Golf, minden nap az ébreszt 5:30-kor, pedig csak beindítják, nem túráztatják. Úgyhogy a dízelek valóban tudnak bűzölögni és zajongani, de ha már itt tartunk, abban lehet valami, hogy állítólag kevésbé környezetszennyező ilyenekkel járni, mint ezeket bezúzni és új autókat legyártani. Én nem szeretem a dízeleket, így ennyit tudok felhozni a mentségükre.
Egy jó benzines öreg járgány ezekben a szempontokban felveheti a versenyt a mai járművekkel, még ha teljesen nem is érheti őket utol. Na jó, a zajszigetelés egészen biztosan jobb a mai autókban. Ami nem is baj, tekintve, hogy sokszor tényleg zajról beszélhetünk.


Kihagytam volna valamit?

89 komment
Címkék: vélemény firka

A bejegyzés trackback címe:

https://csipszer.blog.hu/api/trackback/id/tr8311721691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bacsi 2016.09.18. 21:25:34

Ezekből már én is hallottam néhányat.
Van itthon egy 98-as Mercedes W210 2,9TD és egy 91-es Peugeot 205 1,8D Inkább vennék mégegy öregebb autót tartaléknak, mint egy újat. Ez utóbbit megtehetném, de csak hitellel (amit azért tudnék törleszteni is :-D) Illetve már volt új autóm (2005-ös busz-Civic) és egy pár céges autóm is.
Mégegyszer nem tenném. Jobban szeretem a régebbi dolgokat. Pedig munkábajárásra használom (2x75km) és -talán- ésszerűbb lenne egy új autó sokak szerint.

Zolus84 2016.09.19. 11:47:17

A német autókhoz még 20 éves korukban is szinte bármit megkapsz, és az új autókhoz képest filléres árakon vannak alkatrészek. Sokan nem értik, hogy miért hordják be az öreg BMW-ket és Passatokat ezrével az országba. Többek közt ezért, mert megkímélt állapotban ma is jó autónak számítanak, és fillérekből fenntarthatóak.
Nekem ezek közül E36 van, Passat TDI-t most keresek. Ha kell a BMW-hez egy kárpitpatent, kikeresem az ETK-ból, és megrendelem. Mechanikailag ezek elég elpusztíthatatlan darabok, elektronikai bánat sem túl jellemző rájuk, ami van, az meg már elég közismert és egyszerűen javítható. A legnagyobb átka az öreg autónak a rozsda, ami a BMW-nél azért nem ismeretlen. A VW csoportos autók ekkor már elég jól voltak kezelve, ha nem sérültek, akkor nagy részük még ma is rozsdamentes.

Csák Morritz AKA Alibiman · http://alibiman.blog.hu 2016.09.19. 12:12:01

A 3. pontban a tányér, porszívó példa erősen sántít. Az ott felhozott költségek az autóknál inkább az üzemanyag, mosás, tisztítás költségeknek felel meg, míg a kérdező általában arra gondol, hogy mennyit kell javítani egy öreg autót, alkatrész, szerelés, stb.

Szóval én arra azt válaszoltam volna, hogy (egy bizonyos határig) nincs jelentősége, hogy mennyit költ az ember az öreg autóra, hiszen egyben ez a hobbija is, szereti bütykölgetni, szívesen költ alkatrészre még akkor is, ha igazán nem kéne kicserélni, de szebb az új, vagy megnyugtató, hogy új van benne. Az alkatrészre költések egy része igazából felesleges lenne, de jól esik. Meg még azt szoktam válaszolni, hogy más meg a kocsmába, lóversenyre visz, síel, vagy bélyeget gyűjt.

Van még egy érdekes szempont. Igazából gazdasági szempontból nem szükségszerűen kell többe kerülnie egy öreg autónak az újnál. Arra gondolok, hogy ha megveszünk egy jól felszerelt mai kompaktot, az kb. 5 milla (vagy több) három éves korára a felét éri, azaz olyan, mintha ennyit költöttünk volna rá (+ a kötelező szervizek, stb.) Ha pl. veszünk egy jó állapotban lévő e38-as BMW-t kb. 2 milláért (azért már elég jót lehet kapni) és ráborítunk 3-at, hogy elérjük az 5-öt, akkor kb. ugyanitt vagyunk. A gond általában az, hogy aki öreg (nem veterán, hanem 10-20 éves) autót vesz, az a csóróság miatt teszi, és fel sem merül benne, hogy ráköltene ennyi pénzt. Pedig egyik-másik típusnál érdemes lehet. A veteránozók persze másképp üzemelnek.

2016.09.19. 13:52:53

Amikor negyven éves kismotornál (kárörvendőn) megkérdezi a konzumidióta, hogy ráköltöttem-e már az árát. Rá hát. Így majdnem annyiban van, mint az illetőnek egy táskája...
-
A másik kedvencem a "Működik még?"... Erre legalább lehet mondani, hogy már negyven éve, és a te kocsid hol lesz ennyi idő után?

hdnctrl 2016.09.19. 14:11:20

Két új autóm van és két veterán. Ennyire azért nem fekete-fehér a dolog egyik oldalról sem.

1. Ha kötelező szervizre kell hordani évekig az autót (max 7 évig, ha Kia, egyébként inkább 5 évig átlagban) akkor is, ha semmi nem romlik el: cserébe minimális pénzt kell költeni egy-egy szervizre. Szerintem ez logikus. És nem a semmiért fizetsz, hanem a garanciádat hosszabbítod meg tulajdonképpen, nem túl nagy összegekért.

2. A helyes kifejezés a "mindig" és az "időnként" helyett a "gyakrabban".

3. A mosogatásos példád rossz, ahogy fent is írta egy kommentelő. A jobb példa az lenne, hogy veszel szaré-hugyé valami dzsipótól egy edényt és azt foltoztatod, az számít javításnak. Cserébe nem olyan kényelmes mosogatni vagy valami hasonló kényelmetlenség van vele az új edényhez képest. Persze ettől még lehet használni, és számodra szebb is lehet a régi edény.

4. Van ilyen is azért: egy mostani nagymotoros benzines van, hogy feleannyit fogyaszt, mint egy 20 éves, és kétszer annyi lóerő is van benne. A különbség pár év alatt kiteheti a régebbi autó árát is.

A másik oldalról:
Az egyik veteránomban 1 literes motor van. Mégis az érdekli az embereket, mennyit fogyaszt. Mégis, mennyit fogyasztana egy 1 literes motor? (Nem tudom amúgy, gondolom 8-9 litert, mert 3 fokozatú az automata.)
A másikban 3 literes V6, a fogyasztás annál is a legfontosabb kérdések közt van, miközben az autó maga egy "ikon", és van 3 db az országban. (Nem szokták elhinni, amikor azt mondom, hogy nem érdekel, mennyit fogyaszt.)

5. A fejedre eshet a cserép, persze, de azért lássuk be, jóval nagyobb eséllyel esik a fejedre a cserép, ha az eresz alatt állsz, mintha odébb mennél kicsit. Utóbbi az új autó.

6. A ruszkikat ne hozzuk már példának a közlekedésben. Ott bármi megtörténhet, úgyhogy ők nem számítanak.
Amúgy sokkal poénabb monitorból tolatni, bár én maradok a tükröknél, az a biztos. A monitort inkább arra használom, hogy kicentizzem a helyet hátul.

7. Egyik autómba se fingottam még bele. Nem merek, félek, hogy az nemcsak fing lenne :D

8. A régebbiekből is van kényelmesebb és kényelmetlenebb, mint ahogy az újabbakból is. Ergonómia: azért egy 1996-os autó mai szemmel néha vicces, ha tényleg az ergonómiát nézed csak. Persze ettől még egyesek szerint lehet szép, kedves a szívednek, stb. A szagról meg annyit, hogy a katalizátor nagyon sokat segít a benzinesek szagán, a dízelnek viszont mindegy, mi kerül rá, orrfacsaró.

közösperonos átszállás 2016.09.19. 14:26:39

Azért a ló túloldalára sem kellene átesni. A "gyakran romlik el", "nem biztonságos", "mi van, ha lerobban külföldön" mind-mind esélyekről beszél, amit a 2-es pontodban pontosan látsz is, viszont az 5-6-ban már csak a szélsőértékeket vagy hajlandó észrevenni. Persze, minden autónak van esélye rá, hogy lerobban, vontattam én már páréves, 100e-t futott Toyotát és húszéves Escortot is, de azért lássuk be, az utóbbi inkább a papírforma.

Van nekem is húszéves autóm, eleve megbízható típus a legmegbízhatóbb motorral, mégse azt vettem családi autónak, mert nem vagyok hülye (+ persze pénzem is van újabbra is). Továbbá nem azzal megyek messzire, mert teljesen értelmetlen (a tizenöt éves dízel családi izé nagyobb, csendesebb és kevesebbet fogyaszt, plusz a biztonság és a megbízhatóság...). Ebben amúgy az is benne van, hogy a 20 éves (de ez talán nem reprezentatív, mert egy igen hosszú életciklusú modell utolsó szériája) sokkal "gépszerűbb", mint a későbbi autóink, ami szerintem ugyan javítja a vezetési élményt, de fárasztóbbá is teszi a vezetést. Városi autónak vettük...

(A 3-as pont amúgy nekem is a kedvencem. :-) )

közösperonos átszállás 2016.09.19. 14:29:51

@scuynat: "Nem szokták elhinni, amikor azt mondom, hogy nem érdekel, mennyit fogyaszt."

Én azt szoktam mondani, hogy havi tízezret. :-)

"Ergonómia: azért egy 1996-os autó mai szemmel néha vicces, ha tényleg az ergonómiát nézed csak."

Ez erősen modelltől függ azért (az én '96-osom teljesen jó, minden kézre áll vezetés közben... illetve a hátsó ablakemelők azért nem az igaziak a kéziféknél), de valóban van egy ilyen tendencia.

Borzasztó Károly 2016.09.19. 14:53:06

Kihagytál valamit igen:

8. Kényelmetlen, büdös, zajos és környezetszennyező.

Progi 2016.09.19. 15:01:51

Szívemből szóltál.

toncsi64 2016.09.19. 15:16:12

Jellemzően 20 év körüli autóim voltak ( a jelenlegi 21 ) ennek ellenére - vagy épp ezért - rengeteg dolgot irigyelek a mai kocsikból (leginkább a fogyasztást és a teljesítményt). Megtehetném, hogy fiatalítsak mégsem teszem mert hosszútávon nagyobb a bizodalmam az "öreglányban" mint egy mai paripában.
Én ha megkérdeznek mindig azt mondom "akinek elengedhetetlenül szükséges mindig az autó az vegyen újat, aki tudja időnként nélkülözni gondolkozzon el egy használton" :)

Matenak · http://csipszerelde.hu 2016.09.19. 15:23:21

@scuynat: Korrekt.
A "gyakrabban" szót engedelmeddel szolgálatba is állítanám, ezt kerestem tegnap az agyamban írás közben, csak nem találtam, mert biztos elbújt a bor mögé, amit betermeltem. Jó kis saját zánkai, nem tréfál, először üt és aztán sem kérdez.
Milyen veteránokról van szó, ha nem titok? A motorméretekből ítélve mindkettő érdekes lehet.

Vadasz S. Tamas 2016.09.19. 15:26:17

Kedvencem:

"Ezt egy csavarhúzóval megjavítod, nem?"

Ez ugye annyit tesz, hogy minden az aknában átvirrasztott éjszakám, leszakadt körmöm, olajsárral eltömődött sebhelyem, minden apró és minden gigászi győzelmem semmiség, hiszen bárki megtudja csinálni egy csavarhúzóval. Az meg főleg, aki ezt mondta, ugye. Anyádat is szívesen megjavítom a csavarhúzómmal.

Csák Morritz AKA Alibiman · http://alibiman.blog.hu 2016.09.19. 15:45:05

A fogyasztásnál még az is viccesen hangzik, amikor valaki e32/e38 V8-as BMW vásárláson töri a fejét, és fogyasztását kérdezgeti. Mikor mondom neki, hogy nem az lesz a legnagyobb költsége egy V8-as tartásnál, valahogy nem hiszi el.

Az ergonómia, kényelem. Azért egy 124-es - ha nincs szétülve - nagyon kényelmes tud lenni. Az ergonómiájával sincs baj, egy Mercinél azzal régóta nincs gond. De mondhattam volna még sok más márkát / típust is. Egyébként nagyon nem hat meg a mai modern autók kütyühalmaza. Ha van tempomat, esetleg parkolóradar, ülésfűtés (bár az nem olyan fontos) az nekem már kb. elég. Még mielőtt valaki beszólna, hogy miket beszélek, huszonéves autónál milyen parkradar, akkor csak szólok, hogy az egyik 27 éves kocsimban gyári cucc van elől, hátul. :-)

Tökösmákos 2016.09.19. 15:59:47

Henry Ford is megmondta, az új autó a jó autó! Pláne ha 10 éves törlesztőre veszed, lehetőleg akkorára hogy benzinre már ne fussa mellette. Akkor van autód, de nem szennyezed a környezetet. Ráadásul ha 10 év múlva eladod és veszel megint hitelre egy újat, nekem lesz egy megkímélt használt autóm olcsón! :P

beavereater 2016.09.19. 16:01:31

Simán vennék egy utolsó szériás kamrás 177 Le-s sor6 D.-vel szerelt, 0 km-s aut. W126 TD-t, kb. 7-8 M-t adnék is érte. 15 évig autóról levan a gond és kész. Aztán a fiam diplomaosztójára mégegyet, megint zsírújat:-)

De sajna nem lehet ilyet venni ( na jó, a Mechatronik GmbH min. 100k EUR-ért biztos összehozná), és ha fullra restaurálod min. ennyiből (+ugye a berhelés, mert ilyen motorral már csak a w140-est gyártották), akkor meg sajnálja az emberfia elkoptatni a magyar ugaron.

johnclark 2016.09.19. 16:03:51

A "hegyekben áll az alkatrész az öreg autóhoz" részhez: én is ebben a hiszemben voltam a közelmúltig. 22 éves első szériás Mondeómhoz keresem légkamrát (sima műanyagdoboz a motor felett). Egy volt még Bp-n, az összes bontóban azt mondták, már nem tartanak ilyen korú autóhoz alkatrészeket. Pedig ezrével adták el újonnan, és még többet hoztak be az ezredforduló környékén. Mára elfogytak és nincsenek bontóban sem.

Nancsibacsi 2016.09.19. 16:05:15

Volt használt autóm, japán, 10 évestől 20 éves koráig - soha többet. Én elhiszem hogy olcsóbb mint az új, de idegileg k.rvára kimerítő annak, aki nem szerelő, illetve a cimborái nem szerelők. Kezdjük ott hogy TÉNYLEG mindig elromlik. Mindig: gyakrabban mint évente. Na ez már k.rvára kiakasztó nálam. A 10 év alatt a teljesség igénye nélkül:
- 2x kidől alóla az egyik első kerék
- 1x elszakadt a vezérműszíja, és összekócolta a szelepeket
Értem én hogy nekem hallanom kéne, ha olyan sz.r állapotban van a futómű, de mondok nektek egy csodát: az egyik eset előtt 1 héttel járt futómű beállításon (parkolóban beletolattak, és biztosító kifizette ezt is). Akkor direkt mondtam a szerelőnek, hogy ha már 1x ott van, nézze át, és ha valami szar, cserélje, mivel legalább rólam is le tud húzni pénzt, nem csak a biztosítóról. Azt mondta minden frankó - 200 km múlva nyekk.
Vezérműszíj csere után 40 ezer km-el szakadt el (nem ennyit kéne bírnia).

Szóval soha többet használt fost. Se japánt, se németet, se semmit. Csak az új autó - ha olcsó, olcsó, de legyen új. Az első meghibásodása után már nem megbízható - megy a piacra. Cimborám is így adott el 8 éves Astrát 80 ezer km-el. 1x kigyulladt a check engine, valami 60 ezer volt a javítás - mondta hogy ez az autó nem megbízható többé, ennek mennie kell a háztól. Ment is.

Nancsibacsi 2016.09.19. 16:11:18

@Tökösmákos: Autót nem veszünk hitelre - soha. Olyan új autót kell venni, amit ki tud fizetni az ember KP-ra. Aki nem tud semmit se kifizetni, az gondolkozzon el, hogy tán el kéne kezdeni pénzt keresni, és amíg össze nem hozza az árát, addig járjon tömegközlekedéssel.

anyád egy szőke nő 2016.09.19. 16:28:20

Remélem, nem kényszerülök rá halálomig, hogy '94-nél később gyártott autót kelljen vennem-vezetnem.

joco2057 2016.09.19. 16:28:46

Na én vagyok azthiszem az ellenpont :)
Mióta megtehetem új-autózok de ésszel ! Az előző, újonnan vett dízel zafirámat 10 évesen adtam el 270 ezer Km-el és sorban álltak érte. Tudta a környezetem, hogy 15 ezrenként olajcsere, 150-nél vezérlés és minden szerviz könyvelve ahogy kell.
Rendben is volt az autó de mivel minden évben megyek külföldre túrákra, már nem éreztem a bizalmat. Most egy KIA sportage az autóm és 1 évesen már raktam bele 35 ezret :). Két olajcserén túl van és jól érzem magam benne.
Egy a lényeg azthiszem, hogy figyeljünk oda az autónkra!

Csák Morritz AKA Alibiman · http://alibiman.blog.hu 2016.09.19. 16:42:48

@joco2057: Szerintem ez egy olyan dolog, hogy van, aki szereti a pacalt meg körömpörköltet, van aki meg kizárólag rántotthúst vagy csirkemellet fogyaszt. :-) De úgy szép az élet, ha nem vagyunk egyformák.

Gazdaságilag nem érdemes a dolog felett vitát nyitni, mert hamar le lehet vezetni, hogy az ésszel vásárolt / tartott öregautó sem kerül végül többe, mint az új autó (sőt, még fordítva is lehet) viszont cserébe színt visz az ember életébe, van zamata, színe, szaga. Míg a mai autóknak ez egyre ritkábban adatik meg. Az általad említett kocsik egyébként igen jók tudnak lenni, de vérpezsdítésről azért nem lehet velük kapcsolatban beszélgetni. Azonban azt is fontos megjegyezni, hogy az öregautóra sem igaz hogy bármelyik / akármelyik élvezetes lenne pusztán csak azért, mert egy régebbi autóépítési elv terméke. Hiszen egy megbízható 20 éves Toyota Corolla pontosan olyan unalmas öregen, mint újonnan volt - bár, abból is van egy széria, ami nekem tetszik. Vagy nem hiszem, hogy valaki hobbiból tartana egy 1.4-es Kadettet a 80-as évek végéről, mert imádja a karakterét. Igaz, bármi lehetséges, meg annak az ellenkezője is. :-)

hdnctrl 2016.09.19. 17:08:08

@Matenak: Delorean (kerekítve 3 liter) és Nissan Figaro (kerekítve veterán; asszonyé igazából). Egyiket se azért vettem, mert szeretek szerelni, szerelem mindkettő. Bár hozzáteszem, utóbbinál eléggé nagy öröm volt, hogy megcsináltam a váltóbowdent és a generátort is meg tudtam feszíteni rendesen, így nem nyikorog az ékszíj (kedves angol szerelő barátaink kihagytak egy alátétet és egy csavart). Mindkettő 1 perces művelet LENNE, ha hozzá lehetne férni. Így viszont elment velük 1-2 óra, meg jópár bőrsejt a kezeimről :D

Azonban ha hosszú útra megyünk családostul, akkor csakis valamelyik újjal (mondjuk a régieknek a csomagtartója is jelképes, meg nem is férünk bele hárman, csak a Figaroba). A sok idióta román, török, egyéb vendégmunkás (és persze a magyarok) közt nem árt az 5* törésteszt (ismerem az ADAC-botrányt, de akkor is).

aegithalos 2016.09.19. 17:09:45

7-es pont: harom honapja vettem uj autot, mar a szalonban is volt benne par kilometer. Hogy fing mennyi...? Istenem, bele se merek gondolni.

Egyebkent nekem a regi autom miatt soha nem szoltak be. Az uj miatt... A kedvencem:
"Dacia? Negymillioert? Ennyiert mar autot is lehetett volna venni." - ezzel beszall a lelakott Renaultba.

csabey 2016.09.19. 17:22:35

Mi most nyáron tettünk 13 nap alatt a kis 1.25-ös 16 éves Ford Fiestánkba valamivel több mint 4500km-t Németországbol a Hargitáig onnan az Adriáig majd onnan az Alpokon keresztül vissza Németországba. Semmi baja nem volt. Meggyőzött annak ellenére hogy az elején tartottam kissé e hosszú úttól.

zuhanorepulesss 2016.09.19. 17:55:51

Szerintem mindenki vegyen olyan autót, amit megengedhet magának, vagy amihez kedve van.
S aztán foglalkozzon mindenki a maga dolgával.
A kedvencem a múlt héten volt, kúton, megkérdezte mikor állok félre a szaros skodámmal.
Ami egyébként áprilisi. Fizettem, félreálltam, majd bementem egy jégkrémért.
Előttem fizetett a sietős, használtam behozott, N-es rendszámos. 2000-et.
Nincs bajom a használt autókkal, de ha egy kategóriával lejjebb választ, azonos márkát, lehet, hogy tele tudná tankolni, mint én a szaros skodámat? Persze, mivel a magam dolgával foglalkozom, nem tettem szóvá :D

MGT 2016.09.19. 18:13:52

Pár éve lecseréltem a 3 évig használt vadiújonnan vett autómat egy 17 évesre amivel utána 8 évig jártam és összesen 300 ezret költöttem rá. Többször átszeltem vele Európát, 120 ezer km-ert mentem vele összesen, soha nem hagyott cserben.

Lehetett volna tovább is használni de a rozsda miatt nem érte meg, így vettem néhány hete egy 25 éveset ugyanazt a márkát és típust. Ebben van légkondi, tempomat és 160 lóerő. Meg elektromos tető ;-)

2016.09.19. 18:14:30

Terra like a cikkert!

Márk_Márk 2016.09.19. 18:49:44

A mexikóiak többet finganak, mint az európaiak?
Hol van az erről szóló tudományos kutatás?

Márk_Márk 2016.09.19. 18:50:18

@KUNTYI:
Terra?

Aki annyira hülye, hogy egy idegen szót nem bír megjegyezni, legalább ne dicsekedjen vele.

Márk_Márk 2016.09.19. 18:57:03

@Nancsibacsi:
A cimborád hülye, de téged se mondanálak valami okosnak.

Márk_Márk 2016.09.19. 19:00:25

@joco2057:
Olajat mondjuk 10 ezrenként kellene cserélni... (az utóbbi pár évben vannak olyan olajok, amik többet is bírnak, régebben nem voltak).
Meg mondjuk lengéscsillapítókat 40-50 ezrenként, vezérmű- és generátorszíjat szintén, stb., stb.

Időnként a hűtőfolyadékot is cserélni kellene, stb., stb.

Szóval nem volt az a kocsi annyira kurvára rendben tartva.

Kercerece 2016.09.19. 19:02:45

Sosem értettem, miért szükséges ez az önigazolás. Ha valaki csóró akkor légzsák nélküli 1 csillagos töréstesztes, Euro1-es, kehes vacakkal jár. Eddig oké, ez van ezt adta az élet. De minek ezt megideologizálni ?

DR. Smit Pal 2016.09.19. 19:07:50

Mindenesetre a kurvaanyat, aki meg mindig elavult kornyezetszennyezo, zajszennyezo szakadek roncsokkal foglalja az utakat, amikor mar sok eve korlatozas nelkul elerhetoek az elektromosautok.

Sandor Bodnar 2016.09.19. 19:07:51

@Zolus84: nekem 8 éve van e 36 om de egy árva rozsda nincs rajta!ezek is rendes karosszéria védelmet kaptak csak a kis csoringer nemtörödömök össze vissza tördelték aztán gányolva javitották nem csoda,h tele van korrodált e36 okal az ország!attol függ ki használja!

Márk_Márk 2016.09.19. 19:07:51

@Csák Morritz AKA Alibiman:
Ha Kadettet nem is, de mondjuk ha lehetne kapni új I-es vagy II-es golfot, azt pl. simán vennék. A karaktere miatt.
(Volt huszonéves Golfom, és csak azért nincs már meg, mert a kasznija már foltozhatatlanra rozsdásodott. Most már jóval 30 fölött járna.)

Márk_Márk 2016.09.19. 19:11:05

@DR. Smit Pal:
Hát téged sem az eszedért fognak ellopni.

2016.09.19. 19:25:18

@Kercerece: Aki csóró busszal jár....

Pepejoe 2016.09.19. 19:25:41

Szerintem irónia volt.

Arcade Macho 2016.09.19. 19:39:52

nekem is ugymond regi szarom van
de en nem is feltem odatenni magamat, amikor huzzak ram a kormanyt altalaban igazodom a sav szelehez nehogy mar azt higgye hogy a sajat savombol akar 1 cm -t is harc nelkul atadok :)))

Matenak · http://csipszerelde.hu 2016.09.19. 19:42:23

@Kercerece: Lehet, hogy te csak úszol az árral, és ideológiákat keresel a sors adta körülményekhez, de van, aki ura a saját életének. Az első autóm 5 éves volt, kényelem, csillogás, csendes suhanás. Nem szórakoztatott, ezért kötöttem ki a vén krehácsoknál, így érzem jól magam. Emiatt lehet hülyének nézni, de ehhez semmi köze a pénznek.

Arcade Macho 2016.09.19. 19:42:23

@Márk_Márk: hajjaj a golf legenda!
hanyat is latok nap mint nap az uton?
de azert atombiztos meg megbizhato, igaz mar az 1es golfoknak a 95% -a szetesett :)))

M/n8rK*frS 2016.09.19. 19:51:37

@bajodvane: nem, elárulom, aki csóró tényleg régi szarral jár (pizzafutár szakadt suzuki, füstokádó "kisvállalkozó" dízelszar, ismerős? na azok a csórók...), a buszozók (kerékpározók) nagyon nagy része bőven megtehetné, hogy autózik a városban, de nem, csak akkor teszi, ha muszáj, annál több felelősségtudata van és esze...lehet nyammogni..

@Kercerece: ott a pont a silány poszt miatt, de én annyit tennék hozzá, vannak jó állapotú régi kocsik (sajátom is) s pár éves roncsok is, tehát igazából ebben is az az igazság, hogy ami jó jó, ami elhanyagolt, szar.....

Matenak · http://csipszerelde.hu 2016.09.19. 20:01:08

@scuynat: Elképzeltem a Figaro-t, mint családi autót, hisz abban elfértek, csodálatos. :) Tök jó lehet bármikor ránézni egy ilyen aranyos autóra, biztosan szebbé teszi a legelvetemültebb, esős hétfő reggelt is, gratula a választáshoz.

lwcolors 2016.09.19. 21:17:51

Jó a cikk, de pl. a fogyasztás nem igaz, nekem pl euro 4-es a kocsim, 2008-as, az euro 5-ös ugyanolyan motorral rosszabbul megy és cserébe többet eszik :) Ennyit, hogy az új autók kevesebbet esznek.
Ja és sima szívó benzines, egyszerű szerkezet, mi menne benne tönkre? Hát nem is ment, semmi a 8 év alatt.

Egyébként ha kis fogyasztás kell, akkor ezres Swift, 4,5 liter vegyesben, futkosó kocsinak ideális. És melyik mai kocsi csinálja ezt meg?

lwcolors 2016.09.19. 21:24:01

ÉS hozzáteszem, hogy autót, hitelre, soha. Annyiért vettem, ha kellett, amennyi pénzem volt. Ha volt újra, akkor azt, ha 150 ezrem volt rá, akkor azt.

Ja és fentebb írta valaki, hogy használt japán autót soha... 9 évig volt Celicám, amit 10 évesen vettem.
Kérdezték, hogy drága hozzá az alkatrész mert japán? Mondtam nem tudom mert még semmi nem kellett rá.

hegyépülés 2016.09.19. 22:20:05

Az is járhat tömegközlekedéssel aki pár száz körül keres de nincs ideje napi 3 meg 3.5 órát kocsiban tölteni 1.5 helyett. Mert a pénzkereséstől veszi el az időt és a családról nem is beszéltünk.

Sütemény1975 2016.09.20. 04:34:07

@Nancsibacsi: butasag. Ha a megelhetesed mellett kenyelmesen ki tudod fizetni a hitelt, akkor miert ne? A hitel nem ordogtol valo.

közösperonos átszállás 2016.09.20. 08:23:31

@bajodvane: "A nem rohangálós munkát végző szegény emberek azért többségében buszoznak. "

Kérdés, hogy hol, mert tele az ország olyan falvakkal, ahol napi 5-6 pár busz jár összesen.

Nancsibacsi 2016.09.20. 08:34:22

@Márk_Márk: Te meg egy kötekedő kis g.ci vagy. Érvet én is annyit írok az állítás mellé, mint amennyit te írtál.

Nancsibacsi 2016.09.20. 08:36:15

@bajodvane: Nem az a baj, hogy én vagyok műszaki analfabéta, hanem az hogy a szerelők is azok. Mivel nem veszik észre futómű átvizsgálás közben hogy 200 km múlva ki fog dőlni a kerék, és mivel úgy cserélnek vezérmű szíjat, hogy egy szimeringet elfelejtenek lecserélni, amiről ráfolyik az olaj, és 40 ezer km múlva elszakad.
Nekem ehhez nem kellene értenem - de a szakemberek se értenek. Ez a gond.

Nancsibacsi 2016.09.20. 08:38:38

@Sütemény1975: A hitel nem ördögtől való, ha olyasmire költöd, ami tartja az árát, illetve amivel spórolsz. Ha lakást veszel magadnak hitelre spórolsz egy rakás bérleti költséget - többet, mint amibe a hitel kamata fájni fog. Ha befektetést finanszírozol meg hitelből akkor az is lehet hogy már a hitel visszafizetése alatt is nyerni fogsz a bolton, de utána biztosan. Autó viszont durván veszít az értékéből, a fenntartása is egy rakás pénz, szóval ezt a NINCSBŐL nem szabad megfinanszírozni (mert ugye a hitel az az, hogy NINCS most pénzed, és a jövőbeli várható bevételeidet költöd el előre).

Körömcsiga 2016.09.20. 08:42:46

@Nancsibacsi: Kellenek ilyen emberek is, hiszen valakitől meg kell venni a használt pár éveset, amin az előző tulaj milliókat bukik :D

közösperonos átszállás 2016.09.20. 08:56:20

@Sandor Bodnar: "csak a kis csoringer nemtörödömök össze vissza tördelték aztán gányolva javitották"

Csakhogy a ~20 éves autók nagy része ilyen. Nincs olyan opció, hogy húszéves autó, újonnan (de ha lenne, hányan vennék meg újautó-árban? Kettes Golfot négy-ötmillióért? 124-es/126-os Mercit húszért?).

@Nancsibacsi: "Autót nem veszünk hitelre - soha. Olyan új autót kell venni, amit ki tud fizetni az ember KP-ra. "

Nagyon gyorsan átmentünk életmód-tanácsadásba, amit nem kéne. Részben tán erről akar szólni a poszt (tehát hogy ha nekünk az öregautó a jó, és nem csak kényszer, akkor hadd legyen már nekünk az a jó).

rekszem 2016.09.20. 10:35:40

Mondjuk azért nem keverendő az öreg és a használt autó fogalma. Sajnos egy termék egyszer el fog használódni, vagy el fog avulni. A megzömült szerkezeti anyagokat sem lehet újra cserélni, nem lehet megjavítani.

Nekem semmi bajom a használt dolgokkal, szívesebben is veszek ilyeneket, de csak ha hibátlan állapotúak, de ettől függetlenül nem állítom, hogy az új ne lenne jobb sok szempontból.

Ez egyébként pénz kérdése leginkább, valaki akar/tud áldozni új autóra és a vele járó előnyökre, van aki nem.

A környezetszennyezésnék meg mondjuk azzal is számolni kell, hogy a ha egy autó több szart ereget a levegőbe, azt bizony direkt szívjuk be, tehát itt kicsit sántít az összehasonlítás egy új autó legyártásával. Sőt, a város tele van füstölő, okádék, roncs szarokkal, amiket élből kitiltanék a forgalomból. Ha nincs pénz javíttatni, akkor nincs pénz autózni, de szerencsére lehet más módon is közelekdni.

Krisi 2016.09.20. 11:40:58

a legfontosabb kimaradt: ha veszel egy új autót 5 millióért, akkkor nyilván 5 év alatt arra is ráköltesz téli/nyárigumira, futóműre, olaj, gyertya és szíjcserékre stb súlyos százezreket - plusz ha dízel akkor simán befigyel egy kéttömegű lendkerék, magasnyomású cső csere, új porlasztócsúcs, turbócsere stb szintén százezres tételek alaphangon.
szóval az új autódat ezek után 5 évesen jó esetben 2 millióért el tudod adni, tehát csak azon buktál 3 milliót, hogy neked új autó kellett, és csak erre jön rá az, amit idők közben ráköltöttél.

viszont ha veszel egy húszéves legendát 5 millióért (ami 20+ évesen ennyit ér az minimum egy nagyon jó állapotú youngtimer), akkor az 5 év múlva nem fog kevesebbet érni ha rendesen vigyázol rá, inkább sokkal többet. persze hogy kell rá költeni, hiszen ha semmi baja sincs akkor is folyamatosan jönnek elő az elöregedett gumi és műanyag alkatrészek, de mint írtam feljebb, az új autóra is simán kell költeni.

magyarul ne felejtsük már el az amortizációt, mert attól hogy nem tudjuk mi az, vagy hogy nem olyan kézzel fogható mint egy tankolás vagy nagyszervíz, szóval attól még ugyanúgy megfizetjük akkor, amikor eladjuk az újonnan 5 millióért vett autót 2-ért.

drágább autóknál még inkább megéri a legendát venni: veszel egy 911-es Porschét vagy klasszik '70-es évek beli Mercit 10 millióért, ha vigyázol rá akkor 5 év múlva simán én 1,5-2x annyit mint amikor megvetted.
ellentétben a 10 milliós Mondeóval vagy 3-as BMW-vel, ami 5 év múlva ér 4-5-öt, 10 év múlva 2-t se

Pierr Kardán 2016.09.20. 11:42:00

Azt még meg tudom érteni, hogy valaki 20-30 éves, de stílusos autóval jár (Alfa, BMW, Merci, stb.), de azt, hogy valaki egy tizenkettő, egytucat B4 Passat "büszke" tulajdonosaként ír a használtautók előnyeiről, az nekem magas.

Mást nem tudok gondolni, csak azt, hogy így kompenzálja a kisebbségi érzését :-)

Krisi 2016.09.20. 11:51:44

a fogyasztás témakör meg a másik túlmisztifikált dolog, nekem sem akarják felfogni az ismerőseim, hogy engem tényleg nem érdekel, hogy mennyit eszek a 24 éves benzines hátsókerekes Alfám...

már vagy két éve racionálisan nézve nem is lenne szükségem autóra, csak azért tartottam meg mert jó érzéssel tölt el, hogy van egy legenda a garázsban, amit hétvégente néha előveszek és meghajtom. dolgozni fixivel járok, városba bulizni/ kocsmázni/ ügyet intézni szintén, céges dolgokra meg ott van a világ legjobb autója, a cégautó :)

szóval ezek után kurvára nem érdekel, hogy amikor nyáron lemegyek az Alfával Balatonra a lehető leghosszabb, legeldugottabb és legkanyargósabb utakon, vagy télen amikor leesik az első hó és egész éjjel megy a keresztbe autózás témakör, akkor hazafelé 10 vagy 13 ezer forintért tankolok :D

de olyan is volt már, hogy ismerős vett egy Porschét, és a másiknak első hozzáfűzni valója az volt, hogy "dehát az biztos sokat fogyaszt". mondtam is neki, hogy haver, ha egy Porschénél azt nézed hogy mennyit fogyaszt, akkor soha ne vegyél Porschét..

0bumbi0 2016.09.20. 12:43:59

Még nem nagyon nőtt fel az a korosztály, akinek egy 20 éves autó ne roncs lenne. Nekem egy 23 éves, akkori csúcstechnológiás luxusautóm van. Igaz, a tolatóradart én rakattam bele, de a minden elképzelhető irányba dönthető állítható üléstől, deréktámasztól a Bose Gold hifiig minden van benne. tökéletesen kényelmes, erős, a formáját tekintve jellemzően 5-10 évvel fiatalabbnak nézik. Igen, rá lett költve már az ára (nem volt benn hat db 0...) bőven, cserébe viszont olyan körülmények között utazhatok, amit azért kis magyar valóságunkban a legtöbben megirigyelhetnének.
Ehelyett az édes jó anyám mit mond állandóan? "Jaj, kislányom, nagyon vigyázz magadra az úton, nehogy valami baj legyen." Mire én rendszeresen: "Anya,milyen baj lenne?" Anyukám: "Nem tudom, elromlik valami.".
Igen. Van rá esély. Szerencsére mondjuk voltam már vele a francia riviérán, Cinque Terrén, egy nagyobb osztrák körúton, Magyarországon keresztül-kasul és mindenhol vigyorogva szálltam ki belőle. Ezt az új autók közül egy átlagos, középkategóriás autó nem adja meg nekem.
Ja, arról ne is beszéljünk, hogy a fogyasztását általában nem hiszik el. Valamiért mintha kötelező lenne legalább 5 literrel többet ennie... Szerencsére ezt az örömöt nem adhatom meg a kérdezőknek. :)
Utolsó gondolat:
Egy alap kérdés még: Minek ez neked? Miért nem veszel valami normális autót.
Azért, mert én sem vagyok normális. :D

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.09.20. 14:35:28

1. A kötelező szerviz olyan alapvető karbantartás amire minden autónál kell költeni. Ha pedig valaki magát szakértőként aposztrofálva ezt a "semmire kell költeni" szinten kezeli, az igen komoly gond. Ezzel az autó megbízhatóságára, biztonságos voltára kell költeni. Ha viszont a szerző is tudta ezt, és ennyiben valótlan állítással nyit a post, akkor vajon kell-e mellé tenni, hogy vajon a cégek akik számára versenyelőny a gazdaságos működés, és fontos is, miért nem "öreg autóznak".

Nem használtan vett öregautóra gondolok, csak a garanciánál lényegesen tovább használtra... Hiszen, ha "neked megéri megvenni, nekik megérné nem eladni", hiszen az autó számukra annyival jobb, hogy ők biztosan tudják az előéletét.

Tovább megyek: A régi autóban gyakrabban kell olajat, vezérlést cserélni, több olyan potenciálisan elöregedett vagy kétes élettartamú alkatrész van amiért a rendszeres karbantartásra költeni kell. Lehet a karbantartást és ellenőrzést csak új autós úri huncutságnak tekinteni, de nem az. És amikor fékhibánál derül ki, hogy lett volna még mit megnézni, az nagy gáz tud lenni.

2. Három havonta valamit piszkálhass? Lehet. A gond csak az, hogy az elromlott autó kapcsán a fő kockázat nem az, hogy piszkálni kell. Hanem az, hogy nem érsz vele oda valahova, és ezzel akár egy autó árának a többszörösét is kockáztatod. A közgazdász a karbantartást semmire költésnek beállító szerzővel szemben ért hozzá,. hogy ezt a kockázatot is költségként kezelje. Mennyi időnként, mennyit veszíthet vele a cég kérdés erre ad neki egy elég jó számot.

3. Hogy mi köze a vételárhoz? Az, hogy az össz fenntartási költség (szerviz, parkolás, benzin, stb) csak egy elenyésző része az amit az elején le kell tenned vételárként. Ráadásul amikor eladod akkor visszakapsz valamit, így csak az értékvesztés lenne igazából vételár helyett a fontos. A Totalcar rulettkerekes Audija kapcsán tudjuk, hogy az eredeti alkatrész ma sem olcsó, a bontott, utángyártott, stb. alkatrész kockázatai is ismertek.

Igen, a saját munkaidőd, a szerszámaid amortizációja is, ha magad bütykölsz az összköltség része. Azaz összköltségben közel sem akkora a különbség, mint amekkora vételárban.

4. Akkor nem túl nagy fogyasztás különbséget feltételezve is évi 60.000Ft ára üzemanyagot égetsz el feleslegesen. A környezeti kár értékét, stb. egyelőre nem számolom, azt nem te fizeted.

5. Valóban. Ismerjük viszont a Csikós féle szívások történeteit, és nem mindenki kér pihenés helyett öregautós problémamegoldást. Azt pedig, hogy a pihenés és a probléma megoldás nem egyenértékű te is tudod.

6. Akkor úgy gondolod nincsenek szüleid, egyéb szeretteid akikre tekintettel kellene lenni? Te tudod, ez valóban egyéni döntés kérdése. Csak a környezeti hatások mellett megjegyzem, a szar gyalogosvédelem árát nem te fogod megszívni, hanem az akit elcsapsz. Ha hiányzik sok modern vívmány, ami a baleset elkerülésében is segíthet, és a sok szép elektronika hiánya, a vagány hátsókerékhajtás élvezete megölhet másokat, de te ezt leszarod... Akkor ugyan már ne lepődj meg, ha ők meg telebaszarják az öregautós büszkeséged.

Ja és a mindenkinek vigyáznia kellene egymásra az pl. ott is kezdődik, hogy a saját élvezeti szempontjaid nincsenek előrébb a másik életét is védő biztonsági szempontoknál. Mert onnan, ahol nálad nem ez a sorrend a másiktól sincs alapod elvárni, hogy ő rád vigyázzon.

7. Hogy tele van-e fingva az ülés az inkább jelkép. Sokkal inkább: Abban nem sok olyan meglepetés lehet, amiért ne vállalna senki garanciát. Nem lesz olyan, hogy a más által elkövetett dolgok miatt neked kell sokat fizetni. És elég pár érdekes botrányt említeni eredetvizsga, utólag való ellenőrzések, stb. körül és látjuk a kockázatokat.

8. Az új üléseken is el lehet férni, ellenben az ergonómia is fejlődik. Szerencsére. Az, hogy kinek melyik a drágább, azt a 2. pontra leírt válasz alapján lehet felmérni: Mibe kerül neked, ha valami baj van vele? Mibe kerül neked, ha egy baleset után a gyengébb biztonság miatt tovább vagy táppénzen, elveszted az állásodat? Mennyi ennek a valószínűsége? De tény az, hogy az autó a áráért cserében számos extrát tartalmaz.

Nem azt mondom, hogy egy 20 éves autóba ne lehetne jó kihangosító mellett, komoly Car PC-t tenni... Nem azt mondom, hogy 20 éves autónál nem lehet a tolatás, parkolás kockázatát utólagos parkolóradarral mérsékelni, amivel a kényelmet is szolgálod. Meg megfelelő kamera is belekerül. Azt mondom: Ezeket nem szokták megvenni beléjük. Mert a sok ilyen, az esetleges átépítés drága. És akkor jön az, hogy fogyasztással, karbantartással, stb. az új éri meg jobban.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.09.20. 14:44:28

@Nancsibacsi: Tévedsz. Közlekedned kell, ez a jelenlegi közlekedés eszközöddel számolva, üzemanyaggal, karbantartással, stb. belekerül évi 800.000 forintba átlagba a következő öt évben

Ha leváltod az eszközt akkor évi csak 500.000 forintba kerül a következő 5 évben.

A két összeg között van másfél millió forint. Az utóbbi jármű biztonságosabb is. 5 év múlva a jobb autó 300.000 forinttal többet fog érni.

A hitel költségeivel együtt mennyit éri meg rááldozni erre a váltásra?

Oké, a nagy cégek nem hitelt vesznek fel, hanem lízing játszik, de a matek náluk is így működik. Az ott lévő közgazdászok pedig többnyire jobban utánajárnak a kérdésnek, mint az "írjuk meg a blogra pénzügyi tanácsadóként, hogy ilyet ne" emberek.

Krisi 2016.09.20. 15:33:36

@Válasszunk: hiába spórolsz pukimentes újautóval másfél milliót a kevesebb szervizen és a viszonylag kisebb fogyasztáson, ha közben az amortizációval buksz 3-at

új autó két esetben indokolt: ha munkaeszköz akkor egyértelmű hogy új autó kell, illetve ha nagyon ráparázol az 5 csillagos töréstesztre akkor tényleg vegyél egy 39 légzsákos tankot, csak hogy nyugodtan tudjál aludni :)

de pusztán anyagi szempontból soha nem fogja megérni új autót venni az indokolatlanul nagy értékvesztés miatt.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.09.20. 16:32:32

@Krisi: Ebben nem értünk egyet, és azt hiszem sok beszerzésért felelős közgazdász sem ezt mondja. Nyugodj meg a Taxisnak az autó munkaeszköz. A bankárnak akinek csak közlekedési eszköz, de pénzbe kerül, ha egy meghibásodó autó miatt lemarad egy megbeszélésre már csak közlekedési eszköz, mégis döntő szempont az, hogy gyenge megbízhatóság miatti elmaradt haszon eldönti üzleti szempontból a kérdést.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.09.20. 16:35:42

Ja és az elmaradt haszon sokféle lehet. Pl. meghibásodó autó miatt a lekötött hajót, szállást bukva is lehet egy új autó árának a többszörösét elkölteni.

Az amortizáció pedig nem olyan vészes összeg, ha az autót nem 2-3 év után adja el a gazdája, hanem közel van a 10 évhez a használati időtartam, akkor ezzel nincs baj :)

0bumbi0 2016.09.20. 16:58:49

@Válasszunk: A Totalcar sztorijaiból nem éppen éri meg kiindulni. Aki egy kicsit is ismeri a Cougar történetét, az sok tekintetben negligálja az általuk írtakat.
Amúgy pedig nemcsak a pénzről van szó, hanem az élvezeti értékről is. A vacsiúj családi Hyundai i40 egy nagyon jó autó, de egy pillanatig nem élvezem benne az utazást, míg az enyémben igen. Hiába 23 éves, megvan a hang, a kényelem, az erő, a nagy test, a mindent elnyelő csomagtartó, a tekintély, amit új autóban 15 millió alatt nem kapnék meg (és akkor is csak mondjuk egy E Mercim lenne, semmi extra).
Nálam egyszerű az összehasonlítás akkor is, ha pénzre váltom át. Megvettem egy millió alatt, van több, mint 14 millióm, amit rákölthetek és akkor vagyok új autó árban.
Hozzáteszem, hogy napira nincs szükségem rá, Pesten a bkv gyorsabb, olcsóbb, kényelmesebb nekem.

közösperonos átszállás 2016.09.20. 18:12:21

@Krisi: "viszont ha veszel egy húszéves legendát 5 millióért (ami 20+ évesen ennyit ér az minimum egy nagyon jó állapotú youngtimer), akkor az 5 év múlva nem fog kevesebbet érni ha rendesen vigyázol rá, inkább sokkal többet. "

Ezzel ott a gond, hogy ha tényleg használod (arra, amire egy autót amúgy is használnál), akkor nem csak neked kell rendesen vigyáznod rá, hanem mindenki másnak is. Vagy tényleg csak mélygarázsban parkolsz vele keresztben.

Engem ez nem hat meg, négy évre vettem a 164-est úgy, hogy utána megy a bontóba, esztétikailag meg hát eleve, zöld. :-) Csak a "veszek egy legendát és nyerek rajta" témához fűztem hozzá. :-)

joco2057 2016.09.20. 19:24:11

@Márk_Márk: Drága barátom ha valamihez nem értesz ahoz ne szólj hozzá :)
1, A gyári előírás 30 ezer km volt olajcserére 12 éve!!! kapis? Én 15 ezrenként cseréltem!
Gátlókat akkor kell cserélni ha nem teszik a dolgukat, az enyém hibátlan volt.
Vezérlést 150 ezernél kellett cserélni, megvolt!
Végig márkaszervizben, szervizkönyvvel vezetve. Szerinted nem volt rendben? háát vegyél jobbat :D

Lucifer Morningstar 2016.09.20. 19:54:36

Ezt a sok okost.
A fillérbaszó magyar alapból 3 kategóriával nagyobb autóba ül amit eleve nem engedhet meg magának, de az neki jár. Aztán jön a sipogás, hogy ez nem is drága, fillérekbe kerül minden.
A többi mese. Nem egy kollégánál néztem és hallgattam végig a nagy tepsit, úgy fél milla körül apadnak el mindig a beszámolók, akkor már mindegyik érzi, hogy csak magát nevetteti ki azzal, hogy ócó az alkatrész, és annyira tuti az autó, hogy jobb mint egy gyári új.
4-5 éves verdáknál váltócsere, meg hasonlók.

Trollfox 2016.09.20. 20:13:35

Egy dologra kell csak figyelni, soha ne vegyetek olyan autót, ami csak úgy kivonul Európából, meg úgy mindenhonnan.
Szegény kis 17 éves három ajtós Lanosom annyira volt jó állapotban minden téren, hogy egy laza 10-13 évet simán letagad. Erre mi van? Oldalról megtört. Nem kicsit. Nem én tehettem róla, ettől függetlenül sehol nem találok hozzá ajtót. Javíttatni meg tényleg drágább lenne, mint amennyiért vettem plusz amit még ráköltöttem, az elmúlt három évben annak érdekében, hogy ilyen szép legyen. :(

Bacsi 2016.09.20. 20:47:53

@Válasszunk: Ha kőzel van a 10 évhez az eladás, akkor már nem beszélhetünk a fogalmaid szerint megbízhatóságról. És akkor jönnek az elmaradt hasznok, stb.
Én munkábajárásra használom elsősorban az autómat (napi 150km). Eszembe sem jutna minimum 5-6milliót beletenni egy új autóba (hitellel vagy kp-ra, egyremegy), azért, hogy évente ESETLEG 1-2 nap ne tudjak elindulni, mert valami gond van az autóval. Karbantartásokat időben elvégzem, ha valami zörgést, zajt, rendellenességet érzékelek, 2-3 napon belülre bejelentkezem késő délutánra a szerelőmhöz és megcsinálja vagy betervezzük a javítást. Azokra a napokra meg a feleségem kocsiját használom és megoldom az ő mozgását is.
A márkaszervizes javításra is kiesik az autó. HA nem lízingelt, akkor a csereautó sem játszik automatikusan.
Nem az én esetem az általános, de nem is az, hogy valaki bankár és üzleteket bukik naponta mert nem új autót vett.

Arcade Macho 2016.09.20. 23:10:28

@Válasszunk: " Nem azt mondom, hogy 20 éves autónál nem lehet a tolatás, parkolás kockázatát utólagos parkolóradarral mérsékelni, amivel a kényelmet is szolgálod. Meg megfelelő kamera is belekerül."

20 eves autonal ha parkolasnal raallnak az emberre az maga a casus belli
ja hogy DIVAT a szinre fujt lokharito? divat a buzisag is...

Arcade Macho 2016.09.20. 23:13:00

@Lucifer Morningstar: "A fillérbaszó magyar alapból 3 kategóriával nagyobb autóba ül amit eleve nem engedhet meg magának, de az neki jár."

ennel mar csak az a durvabb hogy a gumin sporol, lasd a 2es uton levo audis barmot

jewdi76 2016.09.21. 09:20:38

Tőlem ha megkérdezik mennyit fogyaszt, mindig azt mondom 6 és 12 közt.

Krisi 2016.09.21. 09:24:30

@Válasszunk: pont hogy egyetértünk, azt írtam hogy munkaeszköznek én is új autót vennék. munkaeszköz a taxi, a kisteher, de ha üzletkötő vagy akkor bizony az E-Merci is munkaeszköz, mert munkához használod, nem csak munkába járáshoz.
de amúgy ez se 100%-os érv, mert nem egy ismerősöm van, akinek a 2-3 éves autója egyszer csak megállt - az egyik egy 7-es BMW volt főtengely hibával, a másik meg egy Volvo szintén valami speckó motor alkatrésszel, szóval még csak az se garancia ha drágán vettél prémiumot.

az amortizációt látom nem érted: pont hogy akkor buksz rajta még többet, ha 10 évig használod, mert akkor mint írtam, az 5 milliós autót 1-1,5-ért tudod majd csak eladni. segítek, ez olyan mintha 1-1,5 milliót lehúznál a wc-n, mert soha nem látod viszont :)
használt autónál soha nem fogsz ennyit bukni, mert mire megveszed használtan már másvalaki elbukta helyetted az első pár év orbitális amortizációját

közösperonos átszállás 2016.09.21. 10:52:28

@Krisi: "az amortizációt látom nem érted: pont hogy akkor buksz rajta még többet, ha 10 évig használod, mert akkor mint írtam, az 5 milliós autót 1-1,5-ért tudod majd csak eladni. segítek, ez olyan mintha 1-1,5 milliót lehúznál a wc-n, mert soha nem látod viszont :) "

Nem jó a számolásod, mert mindent tízéves távlatra kellene vetíteni (vagy évesre visszaszámolni). Ha tíz helyett ötévente cserélnél, akkor hiába kapnál az újonnan ötmilliós kocsiért mondjuk 2-2,5 milliót, a 2,5-3 milliós buktát tíz év alatt kétszer is benyelnéd (vs. egyszeri 3-3,5m).

És itt jutunk vissza oda, hogy: de a komfort. Mert nyilván a legjobban az éri meg, hogy veszel egy kocsit újonnan vagy párévesen, és húszéves koráig használod. De egy tizenöt éves autó már nem olyan, mint újonnan volt, nagyon nem, ahhoz meg végképp nem hasonlítható, amilyen új autót akkor kapnál azonos kategóriában, így akinek egyszer volt pénze új autóra, annál a 15 éves (ugyanarra használva) nem igazán alternatíva.

Krisi 2016.09.21. 11:06:21

@közösperonos átszállás: vagyis ha új autót veszel akkor bekerülsz egy visszafordíthatatlan pénznyelő spirálba, amiből nincs kiszállás :D

azt meg tényleg jól mondod/írod, hogy arról se feledkezzünk meg, hogy az új autó az csak egy napig (se) új autó, amint elkezdjük használni az már rögtön használt autó lesz. hiába vettük újonnan, az 10 év múlva egy "ócska 10 éves megbízhatatlan, nem biztonságos szar" lesz, hiszen egy akkori új autóval összevetve már maga lesz a négykeréken guruló időzített mészárszék :)

közösperonos átszállás 2016.09.21. 11:24:37

@Krisi: "vagyis ha új autót veszel akkor bekerülsz egy visszafordíthatatlan pénznyelő spirálba, amiből nincs kiszállás :D"

Mondjuk ja, megszokja az ember, hogy nem kopog, nem zörög, nem csattog, nem foltos, és mindez az embernek csak töredék idejébe kerül, mint egy húszévesnél. :-)

2016.11.10. 13:03:45

@Márk_Márk: mert mi a gond, az hogy ezer éve terrázunk???

cirrmurr 2017.01.19. 10:37:32

+1 Az Új autóban modernebb technika van mint a te régidben..

1. Bizonyos esetekben igaz
2. A modernebb ujitások időnként bevallottan vakvágányok az autógyártásban.
3. Némelyik ÚJ autó fapadosabb mint egy Suzuki GLX. Nincs klima nincs villanyablak stb mert a parasztyának ' csak uj autó kellett de felszereltséget nem tudott bele venni.

Róóóbi 2017.03.09. 07:16:55

@Csák Morritz AKA Alibiman:
Akkor itt a ritka példa: imádom a '89-es Kadettom karakterét. Esetlen, lenézett egyed a forgalomban. De legalább szépen föttög! :D
Néha felhúzott, hogy mennyire semmibe van véve, aztán kinőttem a kisebbségi komplexust, nekem tettszen, az a fontos Ezért is van még mindig meg. Nem nagyon van olyan cm2, ahol ne jártam volna még. :)

Róóóbi 2017.03.09. 07:22:51

@KUNTYI:
Két r-el a terra földet jelent. Az egy r-es tera, a prefixum. Meg nagyanyám régi beceneve. :)

Róóóbi 2017.03.09. 07:34:04

@Zolus84:
Ezzel szemben tavaly kerestünk haver A Vectrájához javító elemeket karosszéria-hegesztés miatt. Konkrétan volt, amiből az utolsó 2 lett elhozva. És nem ritka kivitelről van szó. De szerencsére meglett végül minden, és szomorúan konstatáltuk, hogy a présformák köszönőviszonyban sincsenek az elvárásokkal.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.08.26. 00:49:18

Jól nyomod.Magam voltam, vagyok ezen az oldalon is, meg azon is.
Évekig szoptam öreg sz@rokkal, mostanában egy egykor fiatalon vett, de mára tizenéves géppel járunk;
jelen helyzetben nem állnék vissza az öreg autózásra, de csak azért mert ez egy családi autó, egy első számú vas, aminek mindig indulnia kell, sosem robbanhat le és biztonságos kell legyen, ahogy te is írod.
Viszont ha lenne kertünk, akkor hétszentség, hogy berhelgetnék valami öreg sz@rt ismét, olyat, ami ráér,
ami nem fontos (nem kell a gyereket éjjel rohanva vinni vele az ügyeletre).
A témát súlyoznám még azzal, hogy nem mindegy, ki szerel: a tulaj, mert hobbista vagy hozzáértő és van akna, csábos emelő, szerszám rogyásig; vagy pedig el kell vinni mindenért szervizbe a járgányt.
Illetve még azzal is, hogy merrefelé lakik a delikvens: amíg egy olcsó országban, kisvárosban (pl magyar Tiszántúl, Erdély, Balkán, Afrika, stb) párezer forint az óradíj, addig Nyugat-Európában simán van ugyanez száz euró is.
Direkt írtam betűvel, hogy ne nézze senki elgépelésnek.Nem hetente, hanem óránként.
Az ilyesmi helyeken egy tízéves autón nem éri meg a motorgenerál, vagy váltójavítás...
Simán felszorozzák az óradíjjal a munkaidőt, és ha aszondod neki, hogy hé, haver, ez több mint amit a kocsi ér működőképesen,akkor megvonja a vállát, és annyit kérdez csak vissza, hogy kell vagy nem kell a javítás.

Megért volna a téma egy címlapot is, tc-n, vagy indexen; lett volna vagy 500 komment.
süti beállítások módosítása